Stötdämparbyte R20

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
carl

Stötdämparbyte R20

Post by carl »

Hade tänkt försöka mig på att byta stötdämpare (fram) på en gammal Renault 20. Men det ser ut som att det är för trångt runt fjädern för att få plats med ett par ordinära fjäderspännare. Hur gör man - måste man tillverka någon sorts specialverktyg för att hålla fjädern på plats?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ja man måste ha specialverktyg,om du kollar uppe vid fjädertornet skall det finnas ett hål där trär man ner en gängstång,sedan gör man en ram och ställer fjädern på,denna ramen skruvas i hjulhuset skall finnas hål till det innanför fjädern,sedan fäster man gängstången i ramman och skruvar upp fjädern så kan man ta bort dämparen,så här är det på en R25 så jag tror det är lika på en R20/R30...
carl

Post by carl »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">om du kollar uppe vid fjädertornet skall det finnas ett hål där trär man ner en gängstång<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Tyvärr finns det inget hål där, så jag antar att man får borra ett hål istället...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kanske inte är så på en sådan då..
Post Reply