Startar ibland inte (startspärr\Larm)?
Moderator: Forumpolisen
Startar ibland inte (startspärr\Larm)?
Scenic 2.0. 02
Har problem med att ofta / ibland (intermitent) startar inte bilen efter 1 eller flera timmar sedan avstängning.
Väntar till startspärrlampan och serve slocknar.
Startar oftast diekt men ibland händer ingenting. Gaspedal i mellanläge har fungerat ibland.
Tar lång tid på startmotorn innan den går igång, ibland inte.
Vänta ett par timmar brukar hjälpa.
Har inte haft problemet vid kall bil typ efter en natt.
Efter ett tag på startmotorn (30 sek) tänds serverlampan. Larmlampan har också tänds nån gång.
Bilen har nya luft o bensinfilter, stift.
Vad kan detta bero på?
Tjuvlarmet, startsärrtranspondern, lamdasonden el nån avkännare för kallstart el dyl.
Brukar felsöknings schemat på verkstad hitta sådana här fel som uppstår bara ibland.
Göran
Har problem med att ofta / ibland (intermitent) startar inte bilen efter 1 eller flera timmar sedan avstängning.
Väntar till startspärrlampan och serve slocknar.
Startar oftast diekt men ibland händer ingenting. Gaspedal i mellanläge har fungerat ibland.
Tar lång tid på startmotorn innan den går igång, ibland inte.
Vänta ett par timmar brukar hjälpa.
Har inte haft problemet vid kall bil typ efter en natt.
Efter ett tag på startmotorn (30 sek) tänds serverlampan. Larmlampan har också tänds nån gång.
Bilen har nya luft o bensinfilter, stift.
Vad kan detta bero på?
Tjuvlarmet, startsärrtranspondern, lamdasonden el nån avkännare för kallstart el dyl.
Brukar felsöknings schemat på verkstad hitta sådana här fel som uppstår bara ibland.
Göran
Har samma problem med min Scenic 1,6 16V -99.Misstänker starkt tändimpulsgivaren.Se: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3785
Om nu det inte skiljer sig nämnvärt mellan 1.6 16V(-99)->2.0(-02)Testa först om det är dålig kontakt till ovan.Ta bort slangen&resonatorn(svarta rektangulära lådan)till luftfiltret(t.v om batteriet när du står böjd över motorn)Ta även helst bort minuskabeln till batteriet(kolla att du har radions stöldkod innan)Anslutningen sitter lite knepigt som nämns i tråden ovan,t.h under topplocket mot vxl-lådan,2 bultar sitter horisontellt med själva givaren mellan.Anslutningskontakten pekar i bilens färdriktning(kan säkert variera).En liten plasttunga låser sockeln som brukligt,dra ut bakåt mot bilens färdriktning.Ta loss denna och spraya lite med lämplig spray som motverkar oxid.Efter denna operation så har min startat snällt hittills(peppar peppar...)Nästa steg är väl att byta själva givaren,till min motor kostar den 5-600:-på bilia&380:- hos Autofrance.Lycka till /Anders
Om nu det inte skiljer sig nämnvärt mellan 1.6 16V(-99)->2.0(-02)Testa först om det är dålig kontakt till ovan.Ta bort slangen&resonatorn(svarta rektangulära lådan)till luftfiltret(t.v om batteriet när du står böjd över motorn)Ta även helst bort minuskabeln till batteriet(kolla att du har radions stöldkod innan)Anslutningen sitter lite knepigt som nämns i tråden ovan,t.h under topplocket mot vxl-lådan,2 bultar sitter horisontellt med själva givaren mellan.Anslutningskontakten pekar i bilens färdriktning(kan säkert variera).En liten plasttunga låser sockeln som brukligt,dra ut bakåt mot bilens färdriktning.Ta loss denna och spraya lite med lämplig spray som motverkar oxid.Efter denna operation så har min startat snällt hittills(peppar peppar...)Nästa steg är väl att byta själva givaren,till min motor kostar den 5-600:-på bilia&380:- hos Autofrance.Lycka till /Anders