Pris på katalysator

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andersss
Posts: 6
Joined: 02 Aug 2005, 11:47

Pris på katalysator

Post by andersss »

Måste byta katalysator på min Scénic 1.6e -98 :( Enligt uppgift från bilverkstaden kostar ny katalysator 4.600, men när jag tittar på nätet hittar jag för 2-2500, tex på katonnet.com. Jag antar att prisskillnaden beror på att det inte är original? Är det dumt att sätta in en billig katalysator? Tacksam för svar..
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Finns universialkatalysatorer som är godkända för mindre än 1500:-, kolla på www.katalysatorteknik.com
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

andersss
Posts: 6
Joined: 02 Aug 2005, 11:47

Post by andersss »

Och det finns inga nackdelar? Sämre kvalitet?
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Annars kan du ju lägga till några hundra och köpa en metallisk katalysator som inte går sönder så lätt som en keramisk..
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Se till att du får rätt storlek på kattan, för din motor.Rätt storlek på in och ut rören. Jag fick svetsa dit mina gamla fästen, mycket viktigt att den då får rätt längd och att fästerna kommer rätt.Om du skall sätta dit den själv.
HD
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Eller kan du ju göra som mig.. Jag har en Megane Coupé med 1.6e, min katalysator har rasat men har rensat den och testade för skojs skull en avgastest på bilbesiktningen.. Bilen blev godkänd!! Så nu kör jag med en tom katalysator. Kanske inte så bra för naturen men men.. [:)]
Post Reply