Byte av stötdämpare?
Moderator: Forumpolisen
Byte av stötdämpare?
Jag undrar hur mycket ungefär en verkstad tar för arbetet att byta stötdämpare på en Megané -99 fas 2?
Kommer undan med bättre pris om man köper dämparna via Autofrance eller Autoexperten?
Bilen har gått snart 17000 mil och det känns lite stötigt.
Nån som har ett hum?
Tillägg: Hmm pratade just med en verkstad, och på honom lät det som att fel på dämparna gör bilen svajig och inte stötig och att problemet med stötighet exempelvis kan vara slitna däck. (Däcken har ju slitits, men mönstret är ok.) Om gummit har en djup profil och är mjukt som det är när det är nytt så brukar det ge upphov till en mjukare gång och bättre komfort, speciellt på lågprofilerade däck.
Dags för däckbyte kanske? Han blev förvånad att däcken hållt i 17000 mil trots både sommar och vinterdäck. Det är vanligt att byta vid 8000.
Thomas
Kommer undan med bättre pris om man köper dämparna via Autofrance eller Autoexperten?
Bilen har gått snart 17000 mil och det känns lite stötigt.
Nån som har ett hum?
Tillägg: Hmm pratade just med en verkstad, och på honom lät det som att fel på dämparna gör bilen svajig och inte stötig och att problemet med stötighet exempelvis kan vara slitna däck. (Däcken har ju slitits, men mönstret är ok.) Om gummit har en djup profil och är mjukt som det är när det är nytt så brukar det ge upphov till en mjukare gång och bättre komfort, speciellt på lågprofilerade däck.
Dags för däckbyte kanske? Han blev förvånad att däcken hållt i 17000 mil trots både sommar och vinterdäck. Det är vanligt att byta vid 8000.
Thomas
Efter att sökt runt på nätet har jag funnit att stötighet beror på en kombination av däck (dimensioner och slitage) och relation mellan fjäder och stödämpare (svag dämpare och stark fjäder ger stötighet).
Så jag tror nog att stötdämparna är slitna och jag kommer försöka köpa in dämparna så billigt jag kan och låta någon verkstad byta dem. Själv skulle jag kanske kunna byta dem, men det kräver ganska mycket extra verktyg som jag inte har (pallbockar, fjäderspännare, extra domkrafter etc).
Någon som vet hur lång tid det tar för en professionell att byta, alt fast pris?
Så jag tror nog att stötdämparna är slitna och jag kommer försöka köpa in dämparna så billigt jag kan och låta någon verkstad byta dem. Själv skulle jag kanske kunna byta dem, men det kräver ganska mycket extra verktyg som jag inte har (pallbockar, fjäderspännare, extra domkrafter etc).
Någon som vet hur lång tid det tar för en professionell att byta, alt fast pris?
Jag bytte runt om på min R19 vid 18000 mil/13 år. Väghållningen blev oändligt mycket bättre men den går definitivt stötigare med nya dämpare. Det blev original Sachs, har för mig att fram gick på ca 900 kr/st och bak ca 600/st hos Volvo. Köpa typ Monroe hos Mekonomen blev inte billigare... Men kolla med Autofrance!
Räkna med att styrlagren fram kan behöva bytas, dom är känsliga för rost och när man ändå river fjäderbenen så får man jobbet på köpet. Original drygt 500kr/st, pirater för hälften.
Arbetskostnad.. ingen aning. Jag använde nog mer än 8 timmar men jag är ju inte proffs, blott en glad amatör! [:D]
Hur mycket tryck har du i däcken? Visst går det billigare med lufttryck i överkant men nackdelen är att det blir stötigare!
Räkna med att styrlagren fram kan behöva bytas, dom är känsliga för rost och när man ändå river fjäderbenen så får man jobbet på köpet. Original drygt 500kr/st, pirater för hälften.
Arbetskostnad.. ingen aning. Jag använde nog mer än 8 timmar men jag är ju inte proffs, blott en glad amatör! [:D]
Hur mycket tryck har du i däcken? Visst går det billigare med lufttryck i överkant men nackdelen är att det blir stötigare!
Hörde av en verkstadskille att det också kan vara slitna delar på krängningshämmaren som gör stötigheten.
Däcken är välpumpade.
Konstigt att det blev stötigare med nya dämpare. Samma sort? Jag blir inte klok på detta. Vet fortfarande inte om dåliga dämpare gör bilen stötig eller svampig.
Kan ju vara däcken fortfarande, en 9-10 mm gummilager har en dämpande effekt på stötig mark jämfört med 4-5 mm.
Däcken är välpumpade.
Konstigt att det blev stötigare med nya dämpare. Samma sort? Jag blir inte klok på detta. Vet fortfarande inte om dåliga dämpare gör bilen stötig eller svampig.
Kan ju vara däcken fortfarande, en 9-10 mm gummilager har en dämpande effekt på stötig mark jämfört med 4-5 mm.
Dämparna borde vara som stötigast när dom är nya, sen slits kolven gradvis så oljan får allt lättare att passera och hela funktionen blir allt svampigare. Dämparens princip är att den ger en kraft proportionell mot hastigheten som man trycker ihop den med. Rörelseenergin omvandlas till värme.
Det kanske kan bli fel på dämparna så att dom kärvar eller så...?
Det sitter gummiblock ovanför dämparen som ska reducera vägljud och stötighet, när dom åldras blir dom antagligen hårdare... Samma sak händer antagligen gummibussningarna i bärarmarna
Det kanske kan bli fel på dämparna så att dom kärvar eller så...?
Det sitter gummiblock ovanför dämparen som ska reducera vägljud och stötighet, när dom åldras blir dom antagligen hårdare... Samma sak händer antagligen gummibussningarna i bärarmarna
Ok, tack. Jag upptäckte genom en koll på två andra mackar att jag hade för högt tryck i däcken. Jag sänkte till de rekommenderade värdena och det blev faktiskt mjukare gång. Kan ju vara så också att just däckens kondition, lufttryck och gummits tjocklek på däck samt stötdämparbussningar är det som påverkar stötigheten. I så fall tror jag det blir nya sommardäck nästa år, även om de skulle kunna köras på 1-2 år till. Bättre däck är trots allt säkrare däck, och om komforten också blir bättre så är det ett plus.
T
T