Bakdörrsinstallation Clio -99

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Anders_Malmberg
Posts: 43
Joined: 09 Jul 2005, 21:05
Location: Sweden

Bakdörrsinstallation Clio -99

Post by Anders_Malmberg »

Nu är det så att jag påbörjat ett mindre ljudbygge i min Clio -99.
Har satt MDS Fanatic 5.1/4 i framdörrarna och en aktiv Pioneer sub där bak. Änsålänge har jag kvar original diskanterna i panelen fram (mest p.g.a. att jag varit oförmögen att montera bort dom, men det kommer ;)

Jag vill ha lite fylligare ljud och tänkte montera högtalare i bakdörrarna med. Jag har vridit, bänt och skruvat lite här och var men inte riktigt lyckats komma fram till hur jag ska komma åt att dra kabel in i dörren. Det går förresten kablar från ISO kontakten som var original monterad, men inte ända in i dörrarna (vad jag har kunnat se) dom försvinner in i plastdjungeln bakom instrumentpanelen och sen ser jag inte röken av dom mer.

Jag undrar helt enkelt om någon har något tips eller några erfarenheter i området. Kanske är det bättre att satsa på högtalare i hatthyllan, som då måste förstärkas ganska rejält. Jag har tillräckligt med bas, det är resten jag vill ha mer av, ett "större" ljud.

MVH Anders
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Om du vill ha fylligere ljud så skulle jag fixa nya dörrsidor på skroten och bygga ett riktigt 3vägs system fram, man brukar sällan lyssna på musik som kommer bakifrån...
jimmy palmblad
Posts: 23
Joined: 08 Jul 2004, 21:15
Location: Sweden
Contact:

Post by jimmy palmblad »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders_Malmberg</i>
<br />Nu är det så att jag påbörjat ett mindre ljudbygge i min Clio -99.
Har satt MDS Fanatic 5.1/4 i framdörrarna och en aktiv Pioneer sub där bak. Änsålänge har jag kvar original diskanterna i panelen fram (mest p.g.a. att jag varit oförmögen att montera bort dom, men det kommer ;)

Jag vill ha lite fylligare ljud och tänkte montera högtalare i bakdörrarna med. Jag har vridit, bänt och skruvat lite här och var men inte riktigt lyckats komma fram till hur jag ska komma åt att dra kabel in i dörren. Det går förresten kablar från ISO kontakten som var original monterad, men inte ända in i dörrarna (vad jag har kunnat se) dom försvinner in i plastdjungeln bakom instrumentpanelen och sen ser jag inte röken av dom mer.

Jag undrar helt enkelt om någon har något tips eller några erfarenheter i området. Kanske är det bättre att satsa på högtalare i hatthyllan, som då måste förstärkas ganska rejält. Jag har tillräckligt med bas, det är resten jag vill ha mer av, ett "större" ljud.

MVH Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Högtalarens kablar går på vänster resp höger sida och går under listerna på vardera sida och kommer sedan ut i dörrana genom "muffen" som sitter mellan B stolpen och bak dörren (om du har en 4 dörrars)

på en två dörrars clio 99 går kabeln upp "under" dörrsidan och enda sättet att komma åt den är att ta bort dörrsidan.

Lycka till

Jimmy
Blekinge Bilradio
User avatar
Anders_Malmberg
Posts: 43
Joined: 09 Jul 2005, 21:05
Location: Sweden

Post by Anders_Malmberg »

Kanonbra!
ska ut och trixa in ett par mds fanatic där med tror jag, klart mycket och bra ljud för relativt små pengar!

=)
User avatar
Anders_Malmberg
Posts: 43
Joined: 09 Jul 2005, 21:05
Location: Sweden

Post by Anders_Malmberg »

fast där går inga kablar in i dörren har jag konstaterat nu. Går en vit och en lila kabel in i vardera bakdörr genom "gummimuffen" och dessa måste ju vara till centrallåset? Däremot är där plats för två sladdar till i själv kontakten som går in i dörren =(
jimmy palmblad
Posts: 23
Joined: 08 Jul 2004, 21:15
Location: Sweden
Contact:

Post by jimmy palmblad »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders_Malmberg</i>
<br />fast där går inga kablar in i dörren har jag konstaterat nu. Går en vit och en lila kabel in i vardera bakdörr genom "gummimuffen" och dessa måste ju vara till centrallåset? Däremot är där plats för två sladdar till i själv kontakten som går in i dörren =(
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hm Hm. om du har alla kablar i iso kontakten (vit, grå, lila och grön är det oftast) så ska dessa gå bak till dina dörrar (då lila o grön då dessa är till bakre högtalare).

Jag har inte varit med om att det inte suttit kablar på 99 och 00, men finns det inte så är det lite surt för då får du dra nya kablar och "skarva" på bakom stereon (lila o grön)

Hoppas du lyckas
User avatar
Anders_Malmberg
Posts: 43
Joined: 09 Jul 2005, 21:05
Location: Sweden

Nu rackarns!

Post by Anders_Malmberg »

Nu sitter ett par MDS Dynamic limited 5,25" i bakdörrarna och ett MDS Multi Dynamic kit där fram! Till detta blev det en Panasonic CQ-C7301N. Allt nyköpt från MDS i Malmö. Kanonbra blev det, speciellt de nya diskanterna som följde med till framsystemet. Jag sågade in dem där originalen satt från början. Det kluriga var sladdarna till bakdörrarna, då sidorna till dörrarna vart klistrade med nån sorts tätningslist, utöver skruvarna och klipsen. Detta var klart en väl värd investering!

Kitsystem fram:
http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=23816

Mellanregister bak:
http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=23838

Enhet:
Inte kvar på MDS

Subwoofer:
http://www.brl.se/main.aspx?mc=73&c=73&p=2962

Fortsättning på detta blir delningsfilter som förhoppningsvis ska få plats under mittendelen av baksätet och diskanter liknande de jag satte i panelen fram, i plasten huvudhöjd bakom passagerare bak.

Jag ska försöka knåpa ihop en sida om detta projekt så småningom, har iallafall dokumenterat det hela =)
Renault Clio -99 ketchup-röd
User avatar
Anders_Malmberg
Posts: 43
Joined: 09 Jul 2005, 21:05
Location: Sweden

sida

Post by Anders_Malmberg »

har en tillfällig sida uppe med lite bilder och annat på
http://84.217.48.102/clio/index.htm
Renault Clio -99 ketchup-röd
Post Reply