trumbromsproblem, vibrerar
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
trumbromsproblem, vibrerar
tjohey
jag lämnade in bilen på verkstad för några veckor sedan.
Ett bakhjul hade låst sig när jag parkerat.
Det visade sig att ett bromsband i en av trumbromsarna hade lossnat och kärvat fast sig.
Bad volvo fixa detta, vilket dem gjorde + bytte cylindrar mm.
När jag fick tillbaka bilen så ryckte det kraftigt i bromspedalen, ratten + hela bilen när jag bromsade från 110 -> 70 (har ingen abs).
Bytte framskivor ifall dem var skeva, har t.om. två nya däck fram.(balanserade o kört 50 mil med).
men nu till min sak, imorse,
så tänkte jag testa om det skakar, om jag drog lite i handbromsen,
och till min förvåning så vibrerade bilen likadant som vid användning av vanliga färdbromsen.
dvs felet sitter i trummorna, kan man reklamera detta på volvo 5-direkt verkstaden?
verkar som om dem gjort något fel om det börjar vibrera, eller?
har inte lust att lägga mer pengar denna månaden, har precis bytt styrstag, gjort hjulinställning, 4 bromsar.. . är uppe i 8000 kr på några veckor nu... :/
förslag?
om jag öppnar trumman själv. måste man byta muttern till en ny, eller liknande?
tänkte kolla ifall där är hack i trumman där bandet kilade fast sig förut..
jag lämnade in bilen på verkstad för några veckor sedan.
Ett bakhjul hade låst sig när jag parkerat.
Det visade sig att ett bromsband i en av trumbromsarna hade lossnat och kärvat fast sig.
Bad volvo fixa detta, vilket dem gjorde + bytte cylindrar mm.
När jag fick tillbaka bilen så ryckte det kraftigt i bromspedalen, ratten + hela bilen när jag bromsade från 110 -> 70 (har ingen abs).
Bytte framskivor ifall dem var skeva, har t.om. två nya däck fram.(balanserade o kört 50 mil med).
men nu till min sak, imorse,
så tänkte jag testa om det skakar, om jag drog lite i handbromsen,
och till min förvåning så vibrerade bilen likadant som vid användning av vanliga färdbromsen.
dvs felet sitter i trummorna, kan man reklamera detta på volvo 5-direkt verkstaden?
verkar som om dem gjort något fel om det börjar vibrera, eller?
har inte lust att lägga mer pengar denna månaden, har precis bytt styrstag, gjort hjulinställning, 4 bromsar.. . är uppe i 8000 kr på några veckor nu... :/
förslag?
om jag öppnar trumman själv. måste man byta muttern till en ny, eller liknande?
tänkte kolla ifall där är hack i trumman där bandet kilade fast sig förut..