Renault 19 RT Europa 1,8i

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mosegaard
Posts: 2
Joined: 07 Jul 2005, 19:28

Renault 19 RT Europa 1,8i

Post by mosegaard »

Hej

Skall försöka skriva på Svenska, fast jag är Danska så om där smyger sig in lite "Danska" då får ni ursäkta :-)

Nyligen köpte jag en Renualt årsmodel 1995 RT Europa, fick den till ett bra pris vilket betyder att där finns lite fel som skall åtgärdes (mycket är delvist åtgärdet) men jag har ett problem... Först var det hjullageret på vänstre sida, sen avgassystemet, sen fläkten för kylaren, detta är alltsammen åtgärdet på ett VOLVO/RENAULT märkesvärkstad så det kostede naturligtvis skjorten.

Första fråga:

Kan någon rekomendera en bra verkstad i Södermanland/Katrineholm/Flen som är billiga?

I kolmårdens safari/djurpark fick jag motorstop pga vatten temperatur i kylar, vilket jo är lite pinsamt. Normalt går mäteren i bilen upp över hälfden, när man sen kör i smygfart börjar den att koka. (Den röda lampa ljusar, och det är bara att stanna)

Fläkten funkade inte då, men nu är den som sakt fixad.

Andra fråga:

Vad skall visaren i temp. mäteren visa när den funkar? Skall den stå i mitten eller?

Vattnet i kylaren var fyllt med rost och koression, har skyllt ut det på bästa vis...

Tredje fråga:

Finns det något bra sätt att få motorn och kylaren ren ifrån korresion?

När jag nu har haft så mycket problem med kylaren tänkte jag att det är lika bra att byta ut termostaten, vilket jag nu har gjort... fast nu opstår ett annat problem :-)

Jag har förstört "huset" som vatten termostaten lägger i, den har en stor spricka och vatten läcker ut.

Fjärde fråga: Vart kan man få ta i ett sånt nytt hus i alminium?

Har försökt med, Biltema, mekonomen, även volvo/renault ingan har något sånt. På volvo kan dom i och för sig beställe hem från Frankrig men det tar upp till två veckor...

Tillfälligt har jag fixat det med kemisk metall, och det funkar nu ett tag - men det känns jo inte direkt säkert att köra - men vet jo inte när den börjar läcka igen och det är jätte jobbigt.

Har någon ett förslag till vad jag bör göra?

Jag har som ni ser ingan videra kundskab om Renault och känner mig en aning dum, så även om det är dumma fråga hoppas jag på kloka svar :-)


Mvh

René
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Hej

Kolla med Benny på Autofrance 042 201620. Han brukar fixa billiga delar om han nu inte har semester nu... Är det kris kan du säkert hitta ett termostathus på en bilskrot.

Tempmätaren på min RT -90 ligger strax under mittstrecket nu när den har fått en ny termostat....
Renaulterna är känsliga för korrosion i kylsystemet, rekommendationen är att bara använda original kylvätska. Om man kostar på sig destillerat vatten så slipper man dessutom kalkutfällningar i värmepaket och kylaren
Det finns att köpa kylarrensning hos biltema m.fl. men jag vågar inte använda det på en bil med aluminiumkylare. Säkrast är nog att bara backspola med rent vatten. Spola värmepaketet baklänges när du ändå håller på.

mvh Erik
Post Reply