Pappas 1:a bil - 4CV eftersök
Moderator: Forumpolisen
Pappas 1:a bil - 4CV eftersök
Hur hittar jag min pappas första bil?
Kanske nån på forumet känner igen den?
Här finns det bilder på den.
http://photobucket.com/albums/b339/megane99/Old%20pix/
Hur långt har jag kommit?
Det är en 4CV (direktimport? den vita dekorlisten skall tydligen vara ovanlig? är ingen kännare, så jag vet ej!) av årgång 1948.
Den rullade i Z-län åtminstone nån gång på 50-talet, i Sveg.
Kollade det gamal reg. numret med vägverket, som hänvisade mig till Gamla fordonsarkivet - telenr: 0623-72500.
De översatte det gamla reg. numret Z12278 till ADU 998. Men - när jag kollade vägverkets hemsida så var det en "ny" opel från 1998 eller 1999.
Så, skall man utgå från att pappas gamla 4CV "Pyret" är död?
Det finns väl en viss omloppstid för att använda gamla registreringsnr? Min mammas gamla Peugeot 504 finns det info om, och den är tagen ur trafik 1999.
Well, fick tips om att göra eftersök på landsarkivet i Östersund av damen på Gamla fordonsarkivet. Sparar dom uppgifter om gamla bilar på såna ställen?
Egentligen är det bara en fix idé att kolla om pappas gamla bil "lever", eller vad som hände med den. Blev lite inspirerad av att jag hittade Floriden som efterfrågades [:)]
Kanske nån på forumet känner igen den?
Här finns det bilder på den.
http://photobucket.com/albums/b339/megane99/Old%20pix/
Hur långt har jag kommit?
Det är en 4CV (direktimport? den vita dekorlisten skall tydligen vara ovanlig? är ingen kännare, så jag vet ej!) av årgång 1948.
Den rullade i Z-län åtminstone nån gång på 50-talet, i Sveg.
Kollade det gamal reg. numret med vägverket, som hänvisade mig till Gamla fordonsarkivet - telenr: 0623-72500.
De översatte det gamla reg. numret Z12278 till ADU 998. Men - när jag kollade vägverkets hemsida så var det en "ny" opel från 1998 eller 1999.
Så, skall man utgå från att pappas gamla 4CV "Pyret" är död?
Det finns väl en viss omloppstid för att använda gamla registreringsnr? Min mammas gamla Peugeot 504 finns det info om, och den är tagen ur trafik 1999.
Well, fick tips om att göra eftersök på landsarkivet i Östersund av damen på Gamla fordonsarkivet. Sparar dom uppgifter om gamla bilar på såna ställen?
Egentligen är det bara en fix idé att kolla om pappas gamla bil "lever", eller vad som hände med den. Blev lite inspirerad av att jag hittade Floriden som efterfrågades [:)]
Hallå 4CV är en ball bil[:D] bilen på bilderna är med störta sannolikhet en -48 men tidigare ägare (kanske till och med din pappa) har stylat den lite (tex med linjen efter sidan stötfångarhorn fram tvåfärgtade fälgar. -48 är som sagt första årsmodellen och togs in som lastbil med igenlagda fönster i bakdörrarna (detta p.g.a. importregler efter kriget) i sverige gjordes de om till en vanlig personbil. 48' orna har b.la ett plattare tag än de senare och även en "limpaktigt" baklysen mer info finns på svenska CV klubbens hemsida www.club4cv.se. 48´orna är ovanliga idag men andra årsmodeller går att få tag på för en inte allt för dyr peng.....
Spåra vidare om opeln är av så ny årsmodell kan det ju hända att bilen finns kvar...Och ja om du har det gamla registreringsnummret så kan länsarkivet med störta sannolikhet hjälpa dig.
Lycka till
Och håll oss informerade.
Spåra vidare om opeln är av så ny årsmodell kan det ju hända att bilen finns kvar...Och ja om du har det gamla registreringsnummret så kan länsarkivet med störta sannolikhet hjälpa dig.
Lycka till
Och håll oss informerade.
Skall ta mig i kragen och försöka ta reda på mera om pappas första bil. Tack för info! Kollade 4CV´s hemsida, fina bilder.
[:D] Måste säga att Ärtans mormor är fruktansvärt söt!
Har sett att en del bilar har 3 kromade lister fram, och andra 6 st.
Dum fråga kanske, men är det de äldre årsmodellerna som har flera kromade lister fram? Vad är det för skillnader på bilarna egentligen?
[:D] Måste säga att Ärtans mormor är fruktansvärt söt!
Har sett att en del bilar har 3 kromade lister fram, och andra 6 st.
Dum fråga kanske, men är det de äldre årsmodellerna som har flera kromade lister fram? Vad är det för skillnader på bilarna egentligen?
De äldre har 6st ribbor och de yngre 3 st ribbor sådu har helt rätt...det är inte så stora skillnader på äldre och yngre CV´s Motorstyrkan ökar med åren och de nyare har en annan framvagn men rent kosmetiska saker ändras från år till år T.ex. Inredning Bakljus fälgar huvlås m.m m.m.
Om du tycker att den är söt och liten på bilderna så ska du se en i verkligheten de är mindre än man tror[:D].
Om du tycker att den är söt och liten på bilderna så ska du se en i verkligheten de är mindre än man tror[:D].
Motorstyrkan ökar med åren
[/quote]
Hihi [;)] Då borde en 4CV från 1948 ha samlat på sig lite extra hästkrafter sedan tillverkningen [:D]
Vore kul att se några 4CV "live". Om tid och möjlighet finns kanske man skulle försöka ta sig till Eskilstuna.
Angående skicka bilderna på pappas "Pyret" till 4CV´s hemsida, ni kan säkert spara bilderna från länken i mitt tidigare inlägg.
[/quote]
Hihi [;)] Då borde en 4CV från 1948 ha samlat på sig lite extra hästkrafter sedan tillverkningen [:D]
Vore kul att se några 4CV "live". Om tid och möjlighet finns kanske man skulle försöka ta sig till Eskilstuna.
Angående skicka bilderna på pappas "Pyret" till 4CV´s hemsida, ni kan säkert spara bilderna från länken i mitt tidigare inlägg.