Varför två behållare?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
coma
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2005, 17:29

Varför två behållare?

Post by coma »

OK, kanske en dum(?) fråga. Men varför är Megane Coupe utrustad med två behållare för spolarvätska? Den högra vet jag går till vindrutorna (fram&bak) men går den vänstra till strålkastarna eller finns det en förbindelse mellan dessa behållare?

När vätskan tog slut i min högra behållare "försvann sprutet" till vindrutorna trots att det fanns vätska i den vänstra och varningslampan inte lös. Om det är förbindelse mellan behållarna borde ju inte detta ske. En lös slang eller stopp någonstans kanske? Om det inte är förbindelse mellan dem borde väl varningslampan dessutom varna även när spolarvätskan i den högra tar slut och inte bara när vätskan till strålkastarna är på upphällningen?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Strålkastarspolarna drar massvis med vatten trots usel effekt och tömmer tanken efter inte alltför många spolningar. Tanken [:D] med separata tankar [:D] är nog att man inte ska bli utan vätska till vindrutan. Sen fanns det väl inte plats för en stor utan det fick bli två små i alla fall...
R19 har bara en tank, där sitter intaget till strålkastarspolarna en bit upp på tanken så att dom inte ska få tömma den helt.

Inget slår riktiga strålkastartorkare i riktigt dyngväder. Synd att dom håller på att försvinna på samtliga bilar [xx(]. Mycket miljövänligare och billigare också, det går bara åt en bråkdel av spolarvätskan... Jag köper nog 10 gånger mer vätska till Renån än till Volvon som har torkare...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Vad jag vet är det ingen förbindelse mellan spolarbehållarna på Coupén. Tar det slut i den högra för vindrutan är det bara att fylla på å vara glad. Om man har lite spolarvätska brukar servicelampan blinka till om man gör kraftiga inbromsningar.
Har nyligen haft problem med spolarna. Fick byta pumpen, och så var det "stopp" i ledningarna till bakrutespolaren. Det åtgärdades genom att försiktigt blåsa genom med trycklyft.
Post Reply