Lotta har backat ut
Moderator: Forumpolisen
Lotta har backat ut
Som rubriken försiktigt antyder har Lotta nu backat ut. För egen maskin. In fick vi hjälpa till lite. Egentligen vill hon bara ha choke mest hela tiden trots renblåsta munstycken. Trycker man in den så blir hon grinig.
Vi måste få ihop röret på undersidan åxå. Hon är lite högljudd av sig, den gamla damen. Inte så att hon påminner om en grannfru som lät som en gummianka varje fredag kl 22.30. Det är ett mer krigiskt oväsen det är fråga om. Men så blir det väl om man rullar in franska revolutionen i garaget, även om det i en del stunder står klart att det är motståndsrörelsen man brottas med.
Försöker köra motorn en stund varje dag. Någon framsynt person som tröttnat på kokande kylare har monterat en kylvattentempmätare i bilen. Vid 85 grader är det lagom att stänga av. Oljan har börjat anta en brun färgton. Det är troligen dags att byta ut den snart då den troligen är sysselsatt med att städa i motorn.
Men bakom knallebanget anar man den sonora 488:an.
Det finns även stunder då farsans gröna ankdammshatt och bruna överrock anas vid ratten. Vi väntar vid Resaröfärjans läge vid Nantes. Overallgubben vevar upp bommen, farsan varvar upp järnkaminen och börjar rulla mot färjeklaffen. Overallgubben gör honnör när vi rullar ombord på betongfärjan som tar tre bilar. När färjan lagt ut kursen mot Överby rattar morsan på batteriradion hon har i knäet och Uno Stenholm börjar raspa sig nyheter från TT.
Snorungen i baksätet som ännu har högst diffusa aningar om vad som finns under en motorhuv ägnar sig åt jordgubbsglasspinnen á femtio öre och rättar till en kudde med bilens registreringsnummer bakom ryggen.
I en annan tid, i ett annat land och i en annan värld.
(Vafan tog oljestickan vägen?)
Vi måste få ihop röret på undersidan åxå. Hon är lite högljudd av sig, den gamla damen. Inte så att hon påminner om en grannfru som lät som en gummianka varje fredag kl 22.30. Det är ett mer krigiskt oväsen det är fråga om. Men så blir det väl om man rullar in franska revolutionen i garaget, även om det i en del stunder står klart att det är motståndsrörelsen man brottas med.
Försöker köra motorn en stund varje dag. Någon framsynt person som tröttnat på kokande kylare har monterat en kylvattentempmätare i bilen. Vid 85 grader är det lagom att stänga av. Oljan har börjat anta en brun färgton. Det är troligen dags att byta ut den snart då den troligen är sysselsatt med att städa i motorn.
Men bakom knallebanget anar man den sonora 488:an.
Det finns även stunder då farsans gröna ankdammshatt och bruna överrock anas vid ratten. Vi väntar vid Resaröfärjans läge vid Nantes. Overallgubben vevar upp bommen, farsan varvar upp järnkaminen och börjar rulla mot färjeklaffen. Overallgubben gör honnör när vi rullar ombord på betongfärjan som tar tre bilar. När färjan lagt ut kursen mot Överby rattar morsan på batteriradion hon har i knäet och Uno Stenholm börjar raspa sig nyheter från TT.
Snorungen i baksätet som ännu har högst diffusa aningar om vad som finns under en motorhuv ägnar sig åt jordgubbsglasspinnen á femtio öre och rättar till en kudde med bilens registreringsnummer bakom ryggen.
I en annan tid, i ett annat land och i en annan värld.
(Vafan tog oljestickan vägen?)
Inget upplagt på nätet, utom en gammal bild på original-Lotta med farsan på nån tysk sida där det finns ett bildgalleri från diverse håll och kanter.
Ingen bok om Lotta är påtänkt. Två andra står i kö. En om en järnväg och en om femtiotalets Stockholm ur en snorunges perspektiv. Delvis faktiskt sett genom bakrutan på en Juvaquatre.
Inom parentes kan nämnas att Lotta numera startar på första kicken. Med hjälp av en snaps rätt ner i förgasarn. Vattentempen stannar på 90 grader.
Ingen bok om Lotta är påtänkt. Två andra står i kö. En om en järnväg och en om femtiotalets Stockholm ur en snorunges perspektiv. Delvis faktiskt sett genom bakrutan på en Juvaquatre.
Inom parentes kan nämnas att Lotta numera startar på första kicken. Med hjälp av en snaps rätt ner i förgasarn. Vattentempen stannar på 90 grader.
- fruktsallad
- Posts: 169
- Joined: 09 Apr 2005, 15:19
- Location: Uppsala
- Contact: