Oljedroppande Laguna -97?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Oljedroppande Laguna -97?

Post by Arctic_1 »

Provar på nytt at fixa min oljedroppande bil, Har nu tvattat bakom/under motoren och jag hittar inte var det det kommer ifrån...har iaf kollat upp at lackandet inte kommer ifrån topp packningen for dar ar det torrt. Det lutar mest åt at det lacker nogonstans mellan motor och vaxellåda. Kan det vara packboxen på utgåande axel som lacker? ar detta et vanligt problem på laguna?...eftersom at jag inte hittar var oljan kommer ifrån ska jag nu ha en flaska med Omega 917 på motoren..Synpunkter på detta?..

Tog forresten semesterledigt i dag...harligt

Mvh Ronny
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

men hallå! nån måste ju veta....
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Nu kan jag svara på mitt eget inlagg: Jag har lokaliserat felet till packboxen som sitter bakom svanghjulet, så jag ska byta packboxen och alla delarna till koplingen+ olja och filter såklart til en kostnad av 2810,- kronor Nkr. :?
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
Kristoffer_201
Posts: 26
Joined: 08 Aug 2005, 20:41
Location: Lindesberg

Post by Kristoffer_201 »

Vad kör du för olja?
Kör du helsyntet eller halv så kan det sluta läcka om du byter till mineral.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det slutar läcka om man tömmer ut oljan också!!!!!
Absolut sämsta oljekvalitet man skall köra på är DELSYNTET.
Mineralbaserade oljor är att betrakta som flytande matjord.
Oljeläckage beror oftast på att man slarvat med oljebyten eller kört på,just det -mineralprodukter.
Dessa är inte så "hala" och sliter mer på packboxar,samt koxar igen motorns oljekanaler.Jag vet, har till och med fått byta motorer för att det ej gått att öppnakanalerna igen.
Mineralolja kan du endast använda att smörja gångjärnen med...
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Jag kjør med valvoline halvsyntet som jag byter på 7,5-8 k kilometer, och packboxen har det varit lekage på sålange jag haft bilen från 10000mil till i dag nar den har rullat 14000mil, men nu lacker det så illa at jag byter den føre jag ska kjøra på semester.


Edit: oljebyte fixar nog inte det har :cry:
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
Kristoffer_201
Posts: 26
Joined: 08 Aug 2005, 20:41
Location: Lindesberg

Post by Kristoffer_201 »

Dennis wrote:Det slutar läcka om man tömmer ut oljan också!!!!!
Absolut sämsta oljekvalitet man skall köra på är DELSYNTET.
Mineralbaserade oljor är att betrakta som flytande matjord.
Oljeläckage beror oftast på att man slarvat med oljebyten eller kört på,just det -mineralprodukter.
Dessa är inte så "hala" och sliter mer på packboxar,samt koxar igen motorns oljekanaler.Jag vet, har till och med fått byta motorer för att det ej gått att öppnakanalerna igen.
Mineralolja kan du endast använda att smörja gångjärnen med...
Intressant, med tanke på att Volvo rekommenderar mineral i första hand till Lagunan... Delsyntet varnade de lite för eftersom den kunde läcka ut (!)

Om jag inte har fel så har väl mineraloljorna funnits längre än syntetoljorna, vilket borde innebära att alla gamla motorer är helt slut pga oljan elle så är de av så bra kvalité att oljan inte spelar roll.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är inte volvo som skall rekomendera vilken olja som Renault skall ha.
Läs instruktionsboken!!! Renault rekomenderar ELF.Samt vilka sorter.
Laguna är ingen gammal tråkig Vovlo.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Som exempel på INTE oljeläckage kan nämnas en 19 TXE som en kund till mej köpte ny -91.Jag har alltid servat denna och det har ALLTID varit ELF Competition olja (delsyntet) i motorn, Tranself TRX i växellådan.Kilometerräknaren står nu på 32000mil. Inga olje läckage här inte,varken från motor eller låda, dessutom en helt gyllengul insida på ventilkåpa.
Motorn i 19 TXE är en F3P Motorn i laguna är F3P eller F3R som har exakt samma tätningar.
Mobil och Castrullgubbar må säga vad de vill men jag har så många egna erfarenheter av ELF's produkter, så för mej är det en självklarhet med både kylvätska och oljor från ELF.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kristoffer_201
Posts: 26
Joined: 08 Aug 2005, 20:41
Location: Lindesberg

Post by Kristoffer_201 »

Dennis wrote:Det är inte volvo som skall rekomendera vilken olja som Renault skall ha.
Läs instruktionsboken!!! Renault rekomenderar ELF.Samt vilka sorter.
Laguna är ingen gammal tråkig Vovlo.
Volvo säljer Renault, så jag tycker de borde veta. Jag kör själv delsyntet, Mobile1, utan läckage.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kristoffer_201 wrote:
Dennis wrote:Det är inte volvo som skall rekomendera vilken olja som Renault skall ha.
Läs instruktionsboken!!! Renault rekomenderar ELF.Samt vilka sorter.
Laguna är ingen gammal tråkig Vovlo.
Volvo säljer Renault, så jag tycker de borde veta. Jag kör själv delsyntet, Mobile1, utan läckage.
Jag tycker också märkesverkstaden borde veta, men.......
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

dagens visdomsord:laguna är ingen tråkig volvo.
tack för den dennis.

som renaultfantast så älskar jag lagunan och håller med...

volvo...hehe,det är uppenbart att alla i sverige kör volvo pga nationell stolthet.
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Nu har jag bytt den lackande packboxen och det ar gjort en forbattring på den nya, fjadern som sitter på insidan i packboxen va 3 gånger så tjock på den nya...tror nog at renault har fattat at denna delen ar underdimensionerad..hursom helst ar det inget mera lekage nu passade på at byta koppling och lager nar jag hade gir boxen ute..
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

bra att det löste sig,jag brukar byta den packboxen när jag byter koppling. gjorde så på min R25 fast när jag kört en liten bit började växellådan läcka ....fick ta ner allt igen....trodde jag skulle slippa det eftersom jag inte trodde det skulle börja läcka någon annanstans än i den packboxen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply