Det är tändningsföljden, Rut
Moderator: Forumpolisen
Det är tändningsföljden, Rut
Nå sa i tråd nedan att gamla Renaulter har cylindrarna numrerade från torpeden och framåt. Vi gamla volvoskruvare är vana vid den omvända ordningen. Dvs ettan från kylet.
I Lotta är fördelarlocket försett med numrerade utgångar. Från utgången märkt "1" går tändkabeln till den burk som är närmast grillen och som jag uppfattar som ettan. Sedan bakåt i stigande ordning. Kablarna har "stelnat till" i den ordningen. Frågan är om jag verkligen ska spegelvända kablaget.
I Lotta är fördelarlocket försett med numrerade utgångar. Från utgången märkt "1" går tändkabeln till den burk som är närmast grillen och som jag uppfattar som ettan. Sedan bakåt i stigande ordning. Kablarna har "stelnat till" i den ordningen. Frågan är om jag verkligen ska spegelvända kablaget.
Utgå inte från att siffrorna på locket avser cylindernumren, jag har sett helt andra upplägg dvs. fransk teknik! I princip har annars alla gamla franska radmoterer cylindrarna numrerade från svänghjulet. Enklast att kolla är att ställa remskivan mot tändningsmärket (om du kan hitta ett sådant) och kolla vilket utgång i fördelaren rotorn pekar på.
Tack för tipset! Att lockets numreringar vid utgångarna avser cylindernumren är rätt logiskt. Dessutom finns intaget för tändspolen markerat på samma sätt. Och vad skulle annars avses?
Däremot kan ju faktiskt hela fördelarhuset vara vridet 180 grader. Men då blir plötsligt alla gamla tändkablar för korta. Fast de kan ju sitta fel de också. Men intaget från tändspolen kommer då att peka åt fel håll och en längre kabel än originalet måste dras runt fördelaren.
Locket är av en rätt gammalmodig typ. Inte den moderna med fem strutar att stoppa kablar i. kablaget går in under ett extralock som med skruvar klämmer fast kablarna på stiften som enligt modell Viet-Congfälla spetsar kablarna på tvären. sedan kläms det ihopskruvade locket över fördelaren på sedvanligt sätt och låses fast med klämmor. Ingen vacuumledning. Förställningen sker kanske med centrifulkraftpåverkade vikter.
Men om nu hela härkat sitt vridet 180 grader...borde det då inte skjuta, smälla och leva fan. Det gjorde det i fanjunkarns folkvagn som vi då och då flyttade tändkablarna i.
Jag hittar ju tändningsföljde "Ordre d´allumage 1342", men inte ett ord om från vilket håll dom räknar. Det borde finnas dokumenterat nånstans.
Något tändinställningsmärke på vevremskivan kan jag inte se. Måste kanske riva ur kylet för att kunna se det.
Däremot kan ju faktiskt hela fördelarhuset vara vridet 180 grader. Men då blir plötsligt alla gamla tändkablar för korta. Fast de kan ju sitta fel de också. Men intaget från tändspolen kommer då att peka åt fel håll och en längre kabel än originalet måste dras runt fördelaren.
Locket är av en rätt gammalmodig typ. Inte den moderna med fem strutar att stoppa kablar i. kablaget går in under ett extralock som med skruvar klämmer fast kablarna på stiften som enligt modell Viet-Congfälla spetsar kablarna på tvären. sedan kläms det ihopskruvade locket över fördelaren på sedvanligt sätt och låses fast med klämmor. Ingen vacuumledning. Förställningen sker kanske med centrifulkraftpåverkade vikter.
Men om nu hela härkat sitt vridet 180 grader...borde det då inte skjuta, smälla och leva fan. Det gjorde det i fanjunkarns folkvagn som vi då och då flyttade tändkablarna i.
Jag hittar ju tändningsföljde "Ordre d´allumage 1342", men inte ett ord om från vilket håll dom räknar. Det borde finnas dokumenterat nånstans.
Något tändinställningsmärke på vevremskivan kan jag inte se. Måste kanske riva ur kylet för att kunna se det.
Förstår precis vilket lock du har! Om du inte hitter tändmärket kan du ju enkelt kolla med en provlampa på ledningen till tändspolen, när brytarna öppnar slocknar lampan = tändläge. En tändningsinställningslampa med avkännare som kläms på tändkabel fungerar också. Om du tar ur stiften kan du förmodligen se om kolven är i topp. Visserligen händer det två gånger under en tändcykel men lite gissning får man tåla!
Om du läser på min hemsida under "Motor" så får du se vilken cirkus detta kan bli i en fransk bil som egentligen har en f.d. svansmoter, fast fram och med omkastad rotationsriktning = R4 !
http://web.telia.com/~u58107930/
Om du läser på min hemsida under "Motor" så får du se vilken cirkus detta kan bli i en fransk bil som egentligen har en f.d. svansmoter, fast fram och med omkastad rotationsriktning = R4 !
http://web.telia.com/~u58107930/
Tack! När kolven gått i topp efter det att ingasventilen stängt borde vara rätt läge för tändning.
Om Laban. Såg avsnittet om säkerhet. En språklärare i Södertälje smällde med en sån. Plåtarna klippte av ena benet. På en buss i närheten satt en kärlkirurg och hade tråkigt. Det hade han inte länge till. han fixade spiran så att hon kunde gå igen.
Samma sak har hänt vid fler tillfällen. Just att ben klipps av i den bilen.
Att en buckla uppstår om man lutar sig mot den delar fordonen med Toyota Corolla 1987. Jaghade en sån tills jag upptäckte att det inte gick att flytta en 26-tons motvikt till en lyftkran.
Juvan är inte sån. Den är ungefär lika eftergivlig som en kyrklocka. Ett ringande ljud uppstår om man slår knogarna i taket på den.
Om Laban. Såg avsnittet om säkerhet. En språklärare i Södertälje smällde med en sån. Plåtarna klippte av ena benet. På en buss i närheten satt en kärlkirurg och hade tråkigt. Det hade han inte länge till. han fixade spiran så att hon kunde gå igen.
Samma sak har hänt vid fler tillfällen. Just att ben klipps av i den bilen.
Att en buckla uppstår om man lutar sig mot den delar fordonen med Toyota Corolla 1987. Jaghade en sån tills jag upptäckte att det inte gick att flytta en 26-tons motvikt till en lyftkran.
Juvan är inte sån. Den är ungefär lika eftergivlig som en kyrklocka. Ett ringande ljud uppstår om man slår knogarna i taket på den.