Handbromsproblem, Megane
Moderator: Forumpolisen
Handbromsproblem, Megane
Tja!
Har precis bytt bromsbackarna på min Megane -02 och det gick finfint att få allt på plats och få till alla knepiga fjädrar osv. [:)]
Dock så tar handbromsen väldigt dåligt nu. Kan dra upp handbromsspaken ända upp och då bromsas bakhjulen så pass att jag ej med handkraft kan dra runt hjulen, men vad kan ha hänt? Allting sitter på plats precis som tidigare...!?
Måste väl finnas en möjlighet att justera (spänna?) handbromsvajern så att handbromsen tar på 2:a-3:e "hacket"??
Ni som har koll... hjälpa mig, snälla.. [:D]
/johan
Har precis bytt bromsbackarna på min Megane -02 och det gick finfint att få allt på plats och få till alla knepiga fjädrar osv. [:)]
Dock så tar handbromsen väldigt dåligt nu. Kan dra upp handbromsspaken ända upp och då bromsas bakhjulen så pass att jag ej med handkraft kan dra runt hjulen, men vad kan ha hänt? Allting sitter på plats precis som tidigare...!?
Måste väl finnas en möjlighet att justera (spänna?) handbromsvajern så att handbromsen tar på 2:a-3:e "hacket"??
Ni som har koll... hjälpa mig, snälla.. [:D]
/johan
Funkar självjusteringsmekanismen? Det ska ticka när spärrhjulet stegar fram varje gång man drar i handbromsen. Handbromswiren går att justera, åla in under och titta mitt under golvet ovanför avgasröret. Där sitter en gängad stång som går genom ett ok av plåt som handbromswirarna hänger på. Det sitter ett par muttrar på stången som man kan justera om dom inte har rostat fast.. Antar att det är samma stuk som på de äldre bilarna
kanske är självjusteringsmekanismen som strular lite, ja.. men nu efter två dagars körning och mycket bromsande så har handbromsen börjat ta tidigare, men fortfarande mycket högt upp med handtaget.
Får se i slutet av veckan om det blivit ännu bättre då, annars blir de till å plocka av allt igen och kolla, samt ev spänna vajern...
Mer tips? Lånade iaf reparationshandboken till Megane på bibblan idag så man får se bilder på alles.. fint..
Får se i slutet av veckan om det blivit ännu bättre då, annars blir de till å plocka av allt igen och kolla, samt ev spänna vajern...
Mer tips? Lånade iaf reparationshandboken till Megane på bibblan idag så man får se bilder på alles.. fint..
det är bra att skruva ut självjusteringsmekanismen så långt det går innan man monterar trummorna, men det måste ju förstås gå att få dit dom....
Rengör skruven och allt småjox i mekanismen så funkar det bättre.
Men det är nog inte fel att sträcka vajern lite också, det fick jag göra sist jag bytte backar. Sen blev det perfekt
Rengör skruven och allt småjox i mekanismen så funkar det bättre.
Men det är nog inte fel att sträcka vajern lite också, det fick jag göra sist jag bytte backar. Sen blev det perfekt