Kan inte få batteriet att ladda - renault 5
Moderator: Forumpolisen
Kan inte få batteriet att ladda - renault 5
Hej hopp - blir snart galen [8D]
Har en renaut 5 - 86. För ett tag sedan slutade batteriet att ta emot laddning. Bilen går att starta om batteriet är "friskt", sen är det tack å godnatt. Jag har:
Kollat kablarna runt generatorn
Bytt tänningsregulatorn
Bytt batteri
Kollat jorden från regulatorn - såg lite "smutsigt ut"
Spännt fläktremmen
Tog bort + - kabeln från batteriet när bilen var igång för att se om generatorn var paj - fortsatte gå (vet att det är dumt... men men)
- Detta forumet verkar ju ha koll, så kom med massor av smarta kommentarer - allt är bra !!!
- j3ppe
Har en renaut 5 - 86. För ett tag sedan slutade batteriet att ta emot laddning. Bilen går att starta om batteriet är "friskt", sen är det tack å godnatt. Jag har:
Kollat kablarna runt generatorn
Bytt tänningsregulatorn
Bytt batteri
Kollat jorden från regulatorn - såg lite "smutsigt ut"
Spännt fläktremmen
Tog bort + - kabeln från batteriet när bilen var igång för att se om generatorn var paj - fortsatte gå (vet att det är dumt... men men)
- Detta forumet verkar ju ha koll, så kom med massor av smarta kommentarer - allt är bra !!!
- j3ppe
Har du tillgång till nåt instrument (voltmeter) att mäta polspänningen på batteriet när motorn är igång. Både på tomgång och när du varvar lite 2-3000 rpm?
För att batteriet skall laddas upp måste spänningen från regulator/generator vara högre än den normala polspänningen på batteriet som på ett friskt batteri i vila borde ligga på 12,6-12,7V.
Vanligt är väl att bilar laddar kring 14V nånting.
Hur vet du att batteriet inte tar emot laddning? Har bilen ett urladdat batt efter ett tag eller lyser laddlampan på instrumentet?
//R
För att batteriet skall laddas upp måste spänningen från regulator/generator vara högre än den normala polspänningen på batteriet som på ett friskt batteri i vila borde ligga på 12,6-12,7V.
Vanligt är väl att bilar laddar kring 14V nånting.
Hur vet du att batteriet inte tar emot laddning? Har bilen ett urladdat batt efter ett tag eller lyser laddlampan på instrumentet?
//R
Japp, tack för svaret! Lånade en micrometer och gick igenom alla kablar. Satt sedan fast dem på batteriet och började rycka lite på alla delarna... Hittade felet =) Laddningsregulatorn har en jord som sitter fast i generatorn, denna fick inte helt kontakt - fixade det med en fil och en ny skruv - så nu är laddningen tillbax till 14v.... tack !