Växellåda clio sport

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Micael

Växellåda clio sport

Post by Micael »

Är nybliven ägare till en clio sport 03:a och har upptäckt att det är ganska stort spel eller glapp i transmissionen. Det liksom kluckar i drivlinan om jag rullar sakta på ettan eller backen och samtidigt använder kopplingens dragläge om vartannat. Svårt att beskriva. Det går att höra samma ljud om bilen står stilla med avstängd motor med en växel i, om jag rullar bilen fram och tillbaka till dessa ytterlägen så "kluckar" det i transmissionen. För övrigt känns inget konstigt när man kör bilen och hjulen sitter fast ordentligt, jag kan inte känna några glapp i hjullager och sådant. Bilen har rullat ganska precis 1000 mil idag så det bör ju inte vara utslitet? Är det någon som varit med om samma problem eller är detta bara normalt spel i transmissionen?

Hälsningar Micael, Linköping
Falk

Post by Falk »

Ett visst "transmissonsspel" är helt normalt.
Spelet som du beskriver finns på vår bil oxå. Jag upplever inte spelet på på vår ClioSport större än på andra FWD bilar.
Däremot så är ju motorn relativt mjukt upphängd och ganska känslig för motorfästenas justering, så att det inte tar i någonstans, att växelmekanismen fungerar ok, att motorn inte rör sig för mycket i sidled, etc...

<font size="1">(Var det dig jag träffade på Sviestad i måndags? om så var fallet finns det bild på din bil här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=258636#258636 )</font id="size1">
Micael

Post by Micael »

Det låter bra, jag har annars fobier för konstiga ljud i bilen som jag inte vet var de kommer av. Ja jag körde på sviestad i måndags. Det var inte sista gången, det var görskoj.

Hälsningar Micael
uglynicke

Post by uglynicke »

Låbar den här tråden eftersom jag tror att jag har något liknande problem..

Om t.ex ligger kör på 3:an med lite ax och tvärsläpper gasen så rycker växelspaken till.. Vad kan sånt bero på? Är det växellådan som håller på att dra sin sista suck.

Kan nämna att jag kör en Laguna -96
uglynicke

Post by uglynicke »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by uglynicke</i>
<br />Låbar den här tråden eftersom jag tror att jag har något liknande problem..

Om t.ex ligger kör på 3:an med lite ax och tvärsläpper gasen så rycker växelspaken till.. Vad kan sånt bero på? Är det växellådan som håller på att dra sin sista suck.

Kan nämna att jag kör en Laguna -96

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Inegn som har en aning?
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Om "spaken rycker" är det förmodligen motorfästena som börjat bli dåliga!
uglynicke

Post by uglynicke »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Om "spaken rycker" är det förmodligen motorfästena som börjat bli dåliga!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Tack!
Post Reply