Megane ingen tomgång hackar luktar.
Moderator: Forumpolisen
Megane ingen tomgång hackar luktar.
Förra veckan slutade den gå på tomgång (varningslampa för elektroniskt fel tändes) man måste hålla hög gas för den ska gå alls. Vid gaspådrag och högvarav går den som en klocka men den luktar och ryker surt. Den svajar på "mellangas" över ca 2000 den varvar upp och stänger av upp och stänger av kanske mellan 1000 varv och 3000 vet ej så noga tills den dör.
Har bytt de vaccumslangar jag ser efter läst forumet.
Pillade sönder tomgångsmotorn så den är bytt. Slagit på avgassystemet skramlar ej. Bytt tändstift luftfilter.
Jag har sorterat bort tändspolarna för det verkar inte logiskt men vem vet..
Jag har tagit av kontakten till spjällhuskontakten och då går den som en klocka på tomgång men dör direkt vid gaspådrag är det fel på själlhuskontakten tro?
Svara snälla
Roger
Har bytt de vaccumslangar jag ser efter läst forumet.
Pillade sönder tomgångsmotorn så den är bytt. Slagit på avgassystemet skramlar ej. Bytt tändstift luftfilter.
Jag har sorterat bort tändspolarna för det verkar inte logiskt men vem vet..
Jag har tagit av kontakten till spjällhuskontakten och då går den som en klocka på tomgång men dör direkt vid gaspådrag är det fel på själlhuskontakten tro?
Svara snälla
Roger
har haft en del problem med min CLIo och 2 ggr lös elektroniskt fellampan bara helt plötsligt. ena gången bytte de kablaget till gaspedalen och andra gången spjällhuset.
En annan gång svarade den ej på gasen o dog på tomgången när jag startade bilen o då bytte de inloppsluftsensorn, men det hjälpte ej så de fick uppgradera mjukvaran.
En annan gång svarade den ej på gasen o dog på tomgången när jag startade bilen o då bytte de inloppsluftsensorn, men det hjälpte ej så de fick uppgradera mjukvaran.
Jag har tagit loss g-m lådan, mapsensorn och när jag tittar i hålet där vaccumslangen ska sitta är det en metallisk platta i botten på den (använde stark lampa och glasögon). I kanten på plattan är det ett litet hål som inte ser ut att ha raka kanter utan mer som att det har spruckit. Ska det vara hål där?
Nu frågar jag som ett barn och kanske ingen kan svara men frågar man inte så får man aldrig veta.
Nu frågar jag som ett barn och kanske ingen kan svara men frågar man inte så får man aldrig veta.
Läste av felkoderna på bilen, hittade en kille i skåre som gjorde det för en hundring. Vaccumventilen och spjällhuskontakten indikerades vara paj. Någon av dem har säkert jag haft sönder men bytte bägge på skroten. 600:-. Killen som läste felkoderna sa att man ska inte starta bilen med en kontakt urdragen för det ger felkoder som måste nollställas med "datorn".
Eftersom jag har dragit ur batteriet?? så frågar min stereo efter koden, om någon vänlig själ vet hur den ska tryckas in så vore jag tacksam för det. (Har inte den sidan i instruktionsboken, den var urriven.)
Tack för hjälpen och hoppas min renault har krånglat klart för ett tag.
Roger
Eftersom jag har dragit ur batteriet?? så frågar min stereo efter koden, om någon vänlig själ vet hur den ska tryckas in så vore jag tacksam för det. (Har inte den sidan i instruktionsboken, den var urriven.)
Tack för hjälpen och hoppas min renault har krånglat klart för ett tag.
Roger
Jag hade ett liknande fel på min bmw som jag hade förut, det visade sig att det var pga en spricka i slangen/röret som luften går in till förgasaren, den sprickan låg efter luftmängdsmätaren (i luftens färdriktning) så motorn fick mera luft än vad den läste av från luftmängdsmätaren, vilket gav den fel blandning, då rusade den upp och ner i varv.