Instrumentbelysning, Laguna -94,byte av glödlampor
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2004, 11:19
- Location: Skoghall,Sweden
Instrumentbelysning, Laguna -94,byte av glödlampor
Hej alla,
Min hastighetsmätare börjar bli svart då en lampa tydligen slocknat i instrumentbelsyningen. Vet någon hur man lättast kommer åt att byta dessa glödlampor på en Laguna -94?
Har ingen aning om hur man skruvar loss paneler etc för att komma åt att byta detta, och är tacksam för all hjälp.
Tack på förhand
Min hastighetsmätare börjar bli svart då en lampa tydligen slocknat i instrumentbelsyningen. Vet någon hur man lättast kommer åt att byta dessa glödlampor på en Laguna -94?
Har ingen aning om hur man skruvar loss paneler etc för att komma åt att byta detta, och är tacksam för all hjälp.
Tack på förhand
Hej!
Det är (ganska) enkelt att byta lamporna i instrumentpanelen. Gör så här:
1. Justera ratten till läge max ut.
2. Ta fram din favoritskruvmejsel med ett lämpligt Torx-bits. (Kommer inte ihåg vilken storlek just nu...)
3. Skruva ut skruven som sitter under panelen till vänster om instrumentpanelen, den med knapparna "DIS" och "REP".
4. Lirka loss den panelen, akta kablarna, låt den hänga ned.
5. Skruva ut de tre (eller två...) skruvarna i överkant på kåpan som omger instrumentpanelen.
6. Ta försiktigt bort kåpan genom att trycka ihop den lite och föra den mot ratten och förbi åt höger.
7. Skruva ut skruvarna som håller fast instrumentpanelen.
8. För försiktigt ut panelen mot ratten så mycket att du får in en hand bakom och kan ta lös kontakterna baktill. Dessa lossas genom att trycka in små plastklämmor i sidorna.
9. När alla kontakter är lossade så lirkar du ut instrumentpanelen på samma sätt som kåpan.
OBS VIKTIGT!!! Se till att du håller panelen i ungefär samma läge som den sitter monterad i bilen!! Om panelen läggs uppochned eller på sidan så finns det en risk att silikonoljan som dämpar visarnålarna rinner ut och instrumentpanelen inte funkar så bra längre.
10. Använd en spetstång för att lossa lamphållarna med bajonettfattning. Därefter så kan du dra ur lamporna ur hållarna och byta dessa, nya lampor finns på macken och kostar inte mycket. Om du känner dig rik eller inte känner för att göra detta jobb alltför ofta så byter du ALLA lampor nu när du har chansen.
11. Montera tillbaka allting i omvänd ordning. Se till att kontakterna klickar fast ordentligt när du monterar dessa.
Hoppas att det går bra för dig!
Det är (ganska) enkelt att byta lamporna i instrumentpanelen. Gör så här:
1. Justera ratten till läge max ut.
2. Ta fram din favoritskruvmejsel med ett lämpligt Torx-bits. (Kommer inte ihåg vilken storlek just nu...)
3. Skruva ut skruven som sitter under panelen till vänster om instrumentpanelen, den med knapparna "DIS" och "REP".
4. Lirka loss den panelen, akta kablarna, låt den hänga ned.
5. Skruva ut de tre (eller två...) skruvarna i överkant på kåpan som omger instrumentpanelen.
6. Ta försiktigt bort kåpan genom att trycka ihop den lite och föra den mot ratten och förbi åt höger.
7. Skruva ut skruvarna som håller fast instrumentpanelen.
8. För försiktigt ut panelen mot ratten så mycket att du får in en hand bakom och kan ta lös kontakterna baktill. Dessa lossas genom att trycka in små plastklämmor i sidorna.
9. När alla kontakter är lossade så lirkar du ut instrumentpanelen på samma sätt som kåpan.
OBS VIKTIGT!!! Se till att du håller panelen i ungefär samma läge som den sitter monterad i bilen!! Om panelen läggs uppochned eller på sidan så finns det en risk att silikonoljan som dämpar visarnålarna rinner ut och instrumentpanelen inte funkar så bra längre.
10. Använd en spetstång för att lossa lamphållarna med bajonettfattning. Därefter så kan du dra ur lamporna ur hållarna och byta dessa, nya lampor finns på macken och kostar inte mycket. Om du känner dig rik eller inte känner för att göra detta jobb alltför ofta så byter du ALLA lampor nu när du har chansen.
11. Montera tillbaka allting i omvänd ordning. Se till att kontakterna klickar fast ordentligt när du monterar dessa.
Hoppas att det går bra för dig!
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2004, 11:19
- Location: Skoghall,Sweden
Ooops!
Det var inte meningen att skrämmas riktigt sååå mycket.
Jag kanske skulle varit lite tydligare... kortare stunder kan man flänga runt med panelen hur som helst utan att oljan rinner ut. Den största risken uppstår om man lägger ifrån sig panelen i ett "onormalt" läge en lååång stund (läs: 30 minuter eller mer), tex. om man blir avbruten mitt i jobbet av en fikarast eller nåt sånt.
Det var inte meningen att skrämmas riktigt sååå mycket.
Jag kanske skulle varit lite tydligare... kortare stunder kan man flänga runt med panelen hur som helst utan att oljan rinner ut. Den största risken uppstår om man lägger ifrån sig panelen i ett "onormalt" läge en lååång stund (läs: 30 minuter eller mer), tex. om man blir avbruten mitt i jobbet av en fikarast eller nåt sånt.
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2004, 11:19
- Location: Skoghall,Sweden
Vad skönt, då behöver jag inte vara livrädd när jag ska försöka pilla ut den.
Men... jag blir inte riktigt klok på bilen... Jag hann inte skruva igår, och när jag tog bilen imorse så lyste alla lamport i instrumentbelsyning så fint så fint.... !?!
Kanske glapp någonstans. Jag avvaktar en stund innan jag skruvar isär så får jag se om det slocknar igen.
I helgen hoppas jag bilen kan stå still, tänke få lufta MC:n istället, har blivit dåligt med det under veckan så nu suger det i motorcykel-tarmen. Håller tummarna att det blir uppehållsväder.
[8D]
Men... jag blir inte riktigt klok på bilen... Jag hann inte skruva igår, och när jag tog bilen imorse så lyste alla lamport i instrumentbelsyning så fint så fint.... !?!
Kanske glapp någonstans. Jag avvaktar en stund innan jag skruvar isär så får jag se om det slocknar igen.
I helgen hoppas jag bilen kan stå still, tänke få lufta MC:n istället, har blivit dåligt med det under veckan så nu suger det i motorcykel-tarmen. Håller tummarna att det blir uppehållsväder.
[8D]
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2004, 11:19
- Location: Skoghall,Sweden
Nu har jag bytt glödlamporna i instrumentbelsyning. Var lite pyssel då det var mycket trångt (MYCKET TRÅNGT!!!).
Dessutom gjorde inte Helmia Bil i Karlstad saken bättre, åkte dit för att köpa glödlampor (slut på macken). Gav killen samma lampa som satt i och berättade vad det var till, han såg då frågande ut och tyckte att detta inte var rätt lampor. Själva instrumentbelsyning skulle vara av större sort - och att min sort endast var för indikeringslamporna, dessutom visste han inte hur många lampor som behövdes, och ville inte ta reda på det heller.
Trodde att en Volvo/Renault-verkstad om någon skulle kunna detta - men icke sa nicke!!
Och dessutom hade han helt fel angående lampsort, så jag kom hem med helt fel glödlampor, och var tvungen att åka iväg och leta på flera bensinmackar tills dom hade rätt sort - innan jag kunde börja att återmontera - vilket var det mest krångliga och trångt.
Men nu... många timmar senare så lyser det så fint så fint... *ler*!
[8D]
Dessutom gjorde inte Helmia Bil i Karlstad saken bättre, åkte dit för att köpa glödlampor (slut på macken). Gav killen samma lampa som satt i och berättade vad det var till, han såg då frågande ut och tyckte att detta inte var rätt lampor. Själva instrumentbelsyning skulle vara av större sort - och att min sort endast var för indikeringslamporna, dessutom visste han inte hur många lampor som behövdes, och ville inte ta reda på det heller.
Trodde att en Volvo/Renault-verkstad om någon skulle kunna detta - men icke sa nicke!!
Och dessutom hade han helt fel angående lampsort, så jag kom hem med helt fel glödlampor, och var tvungen att åka iväg och leta på flera bensinmackar tills dom hade rätt sort - innan jag kunde börja att återmontera - vilket var det mest krångliga och trångt.
Men nu... många timmar senare så lyser det så fint så fint... *ler*!
[8D]