Byta koppling Renault 19 1.4 -95
Moderator: Forumpolisen
Byta koppling Renault 19 1.4 -95
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att själv byta koppling på en R19 1.4 1995?
Kollade med några firmor här i stan och de hade nästan heldagsjobb för att byta koppling.
Är det svårt?
Behövs special verktyg?
Om man köper en Haynes rep bok, framgår det där hur man går tillväga?
Jag har sökt i forumet kring ämnet men inte riktigt kunnat bilda mig en uppfattning om vad som gäller för denna årsmodell.
Kollade med några firmor här i stan och de hade nästan heldagsjobb för att byta koppling.
Är det svårt?
Behövs special verktyg?
Om man köper en Haynes rep bok, framgår det där hur man går tillväga?
Jag har sökt i forumet kring ämnet men inte riktigt kunnat bilda mig en uppfattning om vad som gäller för denna årsmodell.
Jag har inte bytt men ska försöka till sommaren
Haynes har instruktioner men dom är rätt spartanska. Det påstås gå att byta utan att lyfta ur motorn, man ska kunna mecka isär motor och växellåda tillräckligt sen man har lossat drivaxlarna ute vid hjulen. (avser 1.
Det behövs centreringsverktyg men det lär följa med någon engångsgrej med originalkopplingen. Av kostnadsskäl blir det givetvis Autofrance, ca 800 kr för koppling och urtrampningslager... Centreringsverktyg kostar 139 pix hos B-tema om det nu inte följer med. Ska man göra ett proffsigt jobb bör man förstås ha en momentnyckel också
Haynes har instruktioner men dom är rätt spartanska. Det påstås gå att byta utan att lyfta ur motorn, man ska kunna mecka isär motor och växellåda tillräckligt sen man har lossat drivaxlarna ute vid hjulen. (avser 1.
Det behövs centreringsverktyg men det lär följa med någon engångsgrej med originalkopplingen. Av kostnadsskäl blir det givetvis Autofrance, ca 800 kr för koppling och urtrampningslager... Centreringsverktyg kostar 139 pix hos B-tema om det nu inte följer med. Ska man göra ett proffsigt jobb bör man förstås ha en momentnyckel också