Överstyrd/understyrd?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

kmfdm

Överstyrd/understyrd?

Post by kmfdm »

Följer slaviskt F1-tävlingarna (enda sporten som är intressant!) på TV. Har ofta hört att bilarna kan vara understyrda respektive överstyrda. Någon som kan förklara x-akt vad det innebär? Har funderat en del, men säkert är jag inte tillräckligt insatt i det hela [:I] för att mina antaganden skall vara rätt.
Har det med hjulinställningen att göra? Vridning på ratten i förhållande till hjulen? [:o)]
Upplysning av kunnig i frågan önskas!
t80196
Forumpolis
Firstname: Mats
Surname: Grimme

Post by t80196 »

En bil som är understyrd tenderar att gå rakt fram i kurvorna, överstyrning innebär att den viftar på svansen, teoretiskt sett vill den gå med bakänden först genom kurvan..........
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

understyrd=svänger mindre än du vill
överstyrd=svänger mer än du vill
i f1 så är inställningarna allt + däcken,dom kan justera det mesta,som du ser ibland brukar dom ändra på framvingen på en del bilar,dom ändrar då marktrycket vilket gör att bilen kan få olika uppträdande på banan..tex mer framvinge gör att bilen får mer downforce och gör en understyrd bil mindre understyrd,(eller till och med överstyrd) eftersom trycket på framdäcken ökar,men då förlorar dom topspeed...bilens konstruktion med viktfördelning och hjulinställning spelar åxå in...
kmfdm

Post by kmfdm »

Thanx!
[:)][:D]
Qul att man alltid får svar på alla sina frågetecken på detta forum!
Verkar som Renault har lyckats bra med aerodynamiken på sin R25:a! Det är härligt att se den på TV (skulle vara ännu härligare att se den i verkligheten! [;)])
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

hehe jag har en R25 fast en -91[8D][8D][8D]ganska bra aerodynamik på den med faktiskt...fast lite väl understyrd pga tung motor...
kmfdm

Post by kmfdm »

Då får du väl justera framvingen lite [:D], eller hur var det nu med "downforcen"?
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

OT: Tycker minsann folket kan dra sig ut på någon tävling då Renault Junior Cup kör... ;-) Ställ frågor och tjöta med grabbarna och tjejerna - det tycker de om!
Ring innan så kan jag nog fixa gratis inträde :-P
(De kör i år på Kinnekulle Ring, Falkenbergs motorbana, Gelleråsen Karlskoga, Rudskogen i Norge).
/OT
kmfdm

Post by kmfdm »

Har du mera info? Datum o tider? Finns det någon hemsida?
Det kanske inte bara är F1 som är intressant [:I]
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Har du mera info? Datum o tider? Finns det någon hemsida?
Det kanske inte bara är F1 som är intressant [:I]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Klart jag har [:)]
Hemsida för SSK-serien: http://www.sskracing.com
Markus hemsida: http://www.markus-nordenstrom.tk (ligger lite efter med uppdateringarna men ska komma ikapp mig i veckan). [B)]
kmfdm

Post by kmfdm »

Tack!
Verkar intressant. Får nog åka å kolla på nån tävling nån gång. Falkenberg är väl närmast GBG? Fin hemsida du gjort [:)]!
Mogge

Post by Mogge »

Falkenberg får man ju kolla in 13-14 Augusti.
Kanske skulle det passa med en liten renultträff samtidigt[:D]
kmfdm

Post by kmfdm »

Ingen dum idé. Man har ju ändå semester då...vore sköj att se en tävling. Fast brukar det inte vara smålandsrundan nån gång runt mitten av augusti? Lobba för att lägga den till falkenberg. Det är väl nästan småland [:o)]? Åtminstone samma breddgrad [;)]
Mogge

Post by Mogge »

[:D]
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Då får du väl justera framvingen lite [:D], eller hur var det nu med "downforcen"?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">jo men då minskar ju toppfarten[:D][:D]
kmfdm

Post by kmfdm »

Den gamla låten med Mikael Rickfors dök plötsligt upp i öronen: "jag ska köpa vingar för pengarna, å sväva ut över ängarna" [:o)]
Så, vad är den optimala inställningen?
Det verkar vara en hel vetenskap...att få det "perfekt".
Post Reply