Laguna -94 - Termostat - Mkt tacksam för svar!
Moderator: Forumpolisen
Laguna -94 - Termostat - Mkt tacksam för svar!
Jag har flera frågor som jag vore mycket tacksam för att få besvarade!
1. Jag misstänker att förra ägaren har satt termostat på fel håll (han sa att han hade bytt) då när man kör så går värmen sakta upp till rätt temp och sjunker snabbt till halva skalan för att sedan sakta gå upp igen.. Skall "fjäder-sidan" av termostaten vara in i motorn eller ut i termostathuset?
2. Behöver systemet luftas mycket när man bytt termostat - eller har det en tendens att jämna ut själv. Har sett att det sitter luftningsskruv på ena slangen till värmepaketet.
3. Bilen har en tendens att gå upp i temp och börja koka när bilen står still - måste vara fläkten som är paj eller? Vad kostar dessa på firma och på skroten ungefär?
Grymt tacksam för svar [:D] Martin
1. Jag misstänker att förra ägaren har satt termostat på fel håll (han sa att han hade bytt) då när man kör så går värmen sakta upp till rätt temp och sjunker snabbt till halva skalan för att sedan sakta gå upp igen.. Skall "fjäder-sidan" av termostaten vara in i motorn eller ut i termostathuset?
2. Behöver systemet luftas mycket när man bytt termostat - eller har det en tendens att jämna ut själv. Har sett att det sitter luftningsskruv på ena slangen till värmepaketet.
3. Bilen har en tendens att gå upp i temp och börja koka när bilen står still - måste vara fläkten som är paj eller? Vad kostar dessa på firma och på skroten ungefär?
Grymt tacksam för svar [:D] Martin
Hej
1. Fjäder-sidan in mot motorn
2. Det skall inte vara luft i systemet lufta
3. Går inte fläckten i gång när tempen når kokpunkten så pröva med att kopla strömmen direkt till fläckten så ser du om den går.
Brytaren eller slutaren brukar sitta någonstans nederdelen av kylaren,om fläckten går så känn på kylarens nedre del när när bilen närmär sig kokpunkten, är den lika varm där så är det säkert brytaren. Är den kall där är det nog vattenpumpen som är kass, kan vara så att skovlarna här rostat sönder vattnet brukar bli brunt då .
MVH
FY
1. Fjäder-sidan in mot motorn
2. Det skall inte vara luft i systemet lufta
3. Går inte fläckten i gång när tempen når kokpunkten så pröva med att kopla strömmen direkt till fläckten så ser du om den går.
Brytaren eller slutaren brukar sitta någonstans nederdelen av kylaren,om fläckten går så känn på kylarens nedre del när när bilen närmär sig kokpunkten, är den lika varm där så är det säkert brytaren. Är den kall där är det nog vattenpumpen som är kass, kan vara så att skovlarna här rostat sönder vattnet brukar bli brunt då .
MVH
FY
Hade ungefär samma problem nyligen (förutom att jag inte hade problem med att den kokade)
Problemet i mitt fall var att föregående ägare hade hällt i en massa kylarrens och kylartätning om vartannat skulle jag tro, vilket fick till följd att kylsystemet delvis slammade igen och vattenflödet rubbades. Värmen försvann successivt och tempmätaren började bete sig onyktert. Bytte termostat ett par gånger och det fungerade väl en vecka eller så, sedan var det knas igen.
Efter renspolning av hela kylsystemet (En väldans massa gegga och slam kom ut) och ny termostat beter sig tempmätaren som den ska och ligger nästan helt stilla, små små variationer kan förekomma, men de är knappt märkbara på mätaren.
Har du kanske problemet att ditt kylsystem är delvis igentäppt? Det kan nog också ge upphov till varm temp i de fall vattnet inte når fram överallt med rätt tryck och rätt mängd.
Problemet i mitt fall var att föregående ägare hade hällt i en massa kylarrens och kylartätning om vartannat skulle jag tro, vilket fick till följd att kylsystemet delvis slammade igen och vattenflödet rubbades. Värmen försvann successivt och tempmätaren började bete sig onyktert. Bytte termostat ett par gånger och det fungerade väl en vecka eller så, sedan var det knas igen.
Efter renspolning av hela kylsystemet (En väldans massa gegga och slam kom ut) och ny termostat beter sig tempmätaren som den ska och ligger nästan helt stilla, små små variationer kan förekomma, men de är knappt märkbara på mätaren.
Har du kanske problemet att ditt kylsystem är delvis igentäppt? Det kan nog också ge upphov till varm temp i de fall vattnet inte når fram överallt med rätt tryck och rätt mängd.
Termostater kan börja kärva, då kan det bli "pendling" i temperaturen.
På F3N-motorn (1. går det inte att vända termostaten fel, huset är gjort så den inte får plats felvänd. Har precis kollat... Men skulle man lyckas vända fel hamnar känselkroppen utanför motorblocket och då blir det säkert knas
Slå bara i original renå glykol och destillerat vatten, det förebygger en massa problem med igensättning, korrosion och kalkavlagringar (pannsten) i värmepaketet
På F3N-motorn (1. går det inte att vända termostaten fel, huset är gjort så den inte får plats felvänd. Har precis kollat... Men skulle man lyckas vända fel hamnar känselkroppen utanför motorblocket och då blir det säkert knas
Slå bara i original renå glykol och destillerat vatten, det förebygger en massa problem med igensättning, korrosion och kalkavlagringar (pannsten) i värmepaketet