GTE som isbil

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

GTE som isbil

Post by zod »

Köpte ytterligare en GTE som skulle fungera som reservdelsbil, men efter att jag var och tittade när kompisarna körde på isen i helgen så vart jag bara för sugen. Så varför inte ha en GTE som isbil tänkte jag. Var ett par framhjulsdrivna bilar som körde i helgen och dom går riktigt bra om man bara kan lära sig vänsterbromsa lite. Har tidigare bara kört gamla bakhjulsdrivna bilar på isen så det ska bli spännande att se hur det här går.

Så vi börja med att riva ur inredningen och ta bort asfaltsmattor och allt annat som är onödig vikt. Fick även tag på 2 röda momo stolar till bra pris som ska i vartefter.

http://web.telia.com/~u11307239/R5/DSCN0597.JPG
http://web.telia.com/~u11307239/R5/DSCN0600.JPG

Sen var tanken att jag skulle ha karossen att laga lite rost på då jag försöker lära mig att svetsa. Och just tunnplåt kräver ju lite träning, men vi lyckades bara hitta ett ynkligt rosthål i golvet :(

Bilen var svår startad och allmänt tjurig. Men efter att pillat och bytt lite små grejer så går den som en klocka. Var lite andra små fel som att i backluckelåset satt en avbruten nyckel och diverse lampor och lite dåliga bromsar bak. Tur att man har ett lager av GTE delar :) Den är även besiktigad till November ut -05 så om den överlever isen så är tanken att den ska få 13" R-däck och fungera som busbil så kan min andra GTE vara "finbilen".

Sedan till det absolut mysigaste, Isdäcken!!! Ska ordna en bild imorrn. Kompisen hade ett par gamla isdäck som legati flera år, saknades knappt några dubb. Så dessa lades snabbt på renault plåtisar. Sedan var det bara ut att provköra på de isiga skogsvägarna i kolmården. Jag som aldrig kört med riktigta isdäck var helt frälst. Kan stå på nått ofattbart mycket på isvägarna utan att det släpper. Otroligt grepp i isdäck! Efter ett tag kände jag mig modig nog att öva lite vänsternbroms. En av mina rallyåkar kompisar fick agera instruktör. Och efter ett tag så började jag få in snitsen. Måste verkligen säga att det går enormt mycket fortare att köra framhjulsdrivet i skogen än jag någonsin trott. Klartöverlägset vad jag någonsin kört med någon bakhjulsdriven bil.

Så på lördag gäller det. Förhöppningsvis kan jag köra ifrån någon gammal volvo och opel. Fyller på med lite bilder imorrn och självklart efter åkandet!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Vart tog resterande bilder och info vägen =)
Post Reply