5 GTE som går lite ojämt.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

5 GTE som går lite ojämt.

Post by Mr G. »

Hej!

Vi har just köpt var sin billig vit 5:a GTE, fantastiskt roliga gatu-go-karts!

Men! -I alla fall den ena har ett lite märkligt uppträdande vid jämn gas, det känns som att man kör i byig motvind! Den driver alltså inte riktigt jämt.
Vad kan man göra åt detta fenomen?

Den andra har vi inte tagit i trafi ännu, det kommer!

Vad har alla ni erfarna för tips och råd inför ägandet av dessa små kryddburkar?
När man läser här på forumet verkar det troligt att vi skall få startsvårigheter någon gång...

Vi är tacksamma för alla tips och idéer!
Finns det lätta trimmningsmöjligheter? Kan man optimera bilarna på något fiffigt sätt?

Men mest undrar vi ju nu alltså vad vi skall göra åt den ojämna gången? Även under acceleration kan fenomenet märkas, det känns då som att bilen ibland liksom "lossnar" och driver på ännu mer än annars!

Tacksamma för er hjälp och engagemang!
Joël & Gunnar.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Kan vara Lambasonden eller söndrig katalysator som täpper till avasröret olika myket när bitar av den fastnar i rörkrökarna och sedan låssnar igen. Men kan vara mycket annat också.
MVH
FY
Acire
Posts: 149
Joined: 02 May 2003, 18:17
Location: Sweden
Contact:

Post by Acire »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr G.</i>
<br />Hej!

Vi har just köpt var sin billig vit 5:a GTE, fantastiskt roliga gatu-go-karts!

Men! -I alla fall den ena har ett lite märkligt uppträdande vid jämn gas, det känns som att man kör i byig motvind! Den driver alltså inte riktigt jämt.
Vad kan man göra åt detta fenomen?

Den andra har vi inte tagit i trafi ännu, det kommer!

Vad har alla ni erfarna för tips och råd inför ägandet av dessa små kryddburkar?
När man läser här på forumet verkar det troligt att vi skall få startsvårigheter någon gång...

Vi är tacksamma för alla tips och idéer!
Finns det lätta trimmningsmöjligheter? Kan man optimera bilarna på något fiffigt sätt?

Men mest undrar vi ju nu alltså vad vi skall göra åt den ojämna gången? Även under acceleration kan fenomenet märkas, det känns då som att bilen ibland liksom "lossnar" och driver på ännu mer än annars!

Tacksamma för er hjälp och engagemang!
Joël & Gunnar.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Kul med fler GTE-ägare! Min GTE har startat lydigt och problemfritt hela vintern, du/ni kan ju testa och köra såkallad injektion cleaner, kanske rensar upp i systemet!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Som sagt katten ka sitta igen. Men det behövs inte om det är en -88.. ja plockade bort min =D Sen kan det vara något enkelt som "gegg" i fördelarlocket... vanligt på dom dära.. även stift och kablar kanske ska bytas ... brukar alltid göra oljebyte och tänddels byte när ja köper en bil.. så man har en start. .. testa med dessa grejjer först =)

Grattis till en suveränt rolig bil (saknar min :(. )

/Robin
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

Tack för svar! :)

Vi har låtit Sven-Erik i Bruzaholm "nolla" bilen. Nya stift, filter, oljor i motor och växellåda, koll av remmar och kontakter.
Nu går bilen jämt och pålitligt, åtminstonde tills vidare... Nybesiktigad med beröm godkänt och utan synlig rost ger den nu Joël både glädje och stålthet!

Frågan är vad man bör se upp med i framtiden, vad har 5:a GTE:erna för svagheter?
Är det sant att man kan "slänga i" en starkare Volvo 440-motor förresten?

/G.
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

Nu tycks det vara slut på engagemanget..?
Eller är det så att man skall skriva nya ämnen och inte fortsätta på gamla här i detta forumet?

Jag undrade ju lite vad man skall hålla ögonen på med våra nyköpta GTE:er och om det stämmer att man kan lägga i en Volvomotor (kanske t.o.m. med turbo?) och få än mer krydda i småfranskan...

Nog finns det väl mer erfarenheter, kunskaper och tipps där ute i Renaultland?
Eller?

M.V.H: Gunnar.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Visst ska det gå med motor från 440/480 Turbo, motorfästen och en hel del annat passar, men det är nog en del jobb i övrigt. Kolla in på www.lillen.se

Vet inte ritkgit vad som brukar strula på GTE:er. Jag har väll bytt nästan allt på min kämnns det som :)
Silldro
Posts: 82
Joined: 28 Jan 2003, 23:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Silldro »

Ang motor har man 3 st alternativ. 1.8l Clio/R19 16v motorn och 2.0l 16v motorn ifrån Megane/Sport Spider passar utan större problem då blocken är i princip identiska. Även turbomotorn B18FT ifrån Volvo 440/460/480 turbo passar utan större problem då den också delar samma block.
Stora problemet är att det inte går att besiktiga bilen med någon av dessa motorer.
Håller på att lyfta i en Volvo motor i min vilket är lite pyssel men inte direkt svårt.

De problem som jag har stött på är att soppapumpen helt plötsligt har slutat fungera. Sen gick min bil lite dåligt efter att den hade stått stilla en längre tid. Men det problemet löste sig själv :)

Sen kan det vara värt att kolla bränsleledningarnas infästning. Var med om att en hade lossnat och legat emot grenröret vilket höll på att sluta med en brasa. I övrigt har faktiskt bilarna hållt ihop förvånandsvärt bra.
Acire
Posts: 149
Joined: 02 May 2003, 18:17
Location: Sweden
Contact:

Post by Acire »

Jag har bytt båda drivaxlarna på min.
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

Tack för tipsen! :)
Det lönade sig tydligen att flytta upp ämnet i listan! :)
Tyvärr säger Joël att "motvindsproblemet" finns kvar, det blev mycket bättre efter "nollningen" hos Sven-Erik men bilen går fortfarande lite som i byig motvind tyvärr.
Jag har inte hunnit provköra bilen änn, det är ju Jojo's första bil så även om han är noga på gränsen till pedant så är han ju oerfaren på hur bilar skall gå, och vi har inte fått i de nya stiften änn men jag tar tacksamt emot vidare idéer på vad det kan vara för spök med bilen hans! Tycker det där med katalysatorn låter logiskt.
Nu har han en 89:a så man kan väl inte bara ta bort katten som man lär ska kunna på 88:or? Eller?
MVH: Gunnar.
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Sök lite på forumet.
Jag har en gammal tråd någonstans om att min gte "tvekade" vid gaspådrag.
Felsökning ledde till att det vår någonting med datorboxen.
En ny på skroten (800:-) så blev bilen som ny.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Hej Gunnar!
Vänligen fyll i dina användaruppgifter
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... ?mode=Edit

Forumsregler: http://clubrenaultsverige.com/forum/top ... IC_ID=1565

Tack på förhand
/J
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det finns lite grann som kan spöka på dessa bilar. Men ! det finns många trådar om just GTE här på forumet som går att läsa. Men kolla Catten, den kan du tyvärr inte ta bort om det är en 89. Kolla givare, kontaktstycken. Fördelarlock tändkablar rotor stiften. Brukar ha en tendens att kladda igen locket på insidan när packboxen blir dålig.

/Lycka till
Post Reply