Kraftlös Scenic -00
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 20 Feb 2005, 23:08
- Location: Sweden
Kraftlös Scenic -00
För tre månader sedan köpte jag en Scenic -00. Den har gått perfekt ända tills för ett par dagar sedan. Jag var iväg på ett ärende och hade parkerat. När jag skulle iväg var motorn död, ingenting hände när jag vred på startnyckeln. Jag öppnade huven och kollade batteriet och fick då se att polerna på batteriet var kraftigt oxiderade. Eftersom jag hade bråttom till dagis och inga verktyg i bilen så var det enda som gällde att rulla igång bilen. Jag körde den sedan ett tag så att batteriet hann ladda upp igen.
Nästa dag gör jag rent batteriet och kablarna ordentligt. När jag sedan startar bilen märker jag vad extremt dåligt den går på tomgång! Den skakar och "hoppar". Jag åker ändå iväg men motorn har ingen kraft alls. Motorn går orent och motorljudet är hårt, det går inte att varva upp den för fort, då lägger den nästan av. Det luktar också bränt av avgaserna. En annan sak som har hänt är att dörrarna låser sig själva en kort stund efter att man har kört iväg. Om man låser upp dom låser dom sig själva efter ca. en minut igen.
Vad kan ha hänt?
Batteriet bör väl bytas eftersom det förmodligen suttit i från det att bilen var ny. Men enbart batteriet kan väl inte ställa till med dessa problem? Bilen ska snart in på kamremsbyte men jag hade inte planerat att byta den än på några månader.
Är det någon som har en idé om var man ska börja felsöka?
Nästa dag gör jag rent batteriet och kablarna ordentligt. När jag sedan startar bilen märker jag vad extremt dåligt den går på tomgång! Den skakar och "hoppar". Jag åker ändå iväg men motorn har ingen kraft alls. Motorn går orent och motorljudet är hårt, det går inte att varva upp den för fort, då lägger den nästan av. Det luktar också bränt av avgaserna. En annan sak som har hänt är att dörrarna låser sig själva en kort stund efter att man har kört iväg. Om man låser upp dom låser dom sig själva efter ca. en minut igen.
Vad kan ha hänt?
Batteriet bör väl bytas eftersom det förmodligen suttit i från det att bilen var ny. Men enbart batteriet kan väl inte ställa till med dessa problem? Bilen ska snart in på kamremsbyte men jag hade inte planerat att byta den än på några månader.
Är det någon som har en idé om var man ska börja felsöka?
-
- Posts: 4
- Joined: 20 Feb 2005, 23:08
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas_A</i>
<br />Om motorn "skakar" lite och den är orkeslös så är min stora gissning att en tändspole har gått. Det sitter en per cylinder skulle jag tro. Bensinförbrukningen brukar också öka markant.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hur ser man om en tändspole har gått? Och hur byter man isåfall den?
<br />Om motorn "skakar" lite och den är orkeslös så är min stora gissning att en tändspole har gått. Det sitter en per cylinder skulle jag tro. Bensinförbrukningen brukar också öka markant.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hur ser man om en tändspole har gått? Och hur byter man isåfall den?
-
- Posts: 4
- Joined: 20 Feb 2005, 23:08
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Har du kollat hur pass mycket laddning som batteriet tar ? Kolla även så generatorn laddar överhuvudtaget ! Därför den låser dörrarna tror ja beror på att det är för lite ström i batteriet då låser den dörrarna som en stöldsäkerhet.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jag mätte batteriet. När bilen är avstängd visar visar voltmätaren 12,6v. När den är igång 14,2v. Men det känns segt när jag startar den. Kanske det är läge att byta batteri? Kan jag skada bilen genom att köra den?
<br />Har du kollat hur pass mycket laddning som batteriet tar ? Kolla även så generatorn laddar överhuvudtaget ! Därför den låser dörrarna tror ja beror på att det är för lite ström i batteriet då låser den dörrarna som en stöldsäkerhet.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jag mätte batteriet. När bilen är avstängd visar visar voltmätaren 12,6v. När den är igång 14,2v. Men det känns segt när jag startar den. Kanske det är läge att byta batteri? Kan jag skada bilen genom att köra den?
Jag är ingen expert men jag tror det sitter en tändspole i kontakthylsan mellan tändstift och tändkabel, en för varje cylinder. (Det beror på motormodell, experterna kan bättre). Jag har hört att man kan antingen se om tändspolen ser trasig ut om man tar loss tändkablarna och inspekterar tändspolen, eller om tändstiftet på den cylindern är blött. Jag har inte gjort det själv. På verkstan tror jag de diagnosticerar felet med dator som kopplas till databoxen (cinch?) som sitter vid säkringarna snett under ratten (på min Megane).
Tänspolen kostar runt 700-800 på Mekonomen. Volvo/Bilia tog 1300-1400:- inkl diagnos, arbete, och reservdelspris (själva reservdelen var runt tusenlappen, dvs dyrare än Mekonomen; vet ej vad AutoFrance tar).
Symptomen du har låter precis som en trasig tändspole. Tändspolarna är ett vanligt fel; jag har haft det ett par gånger. Första gången byttes det på garantin (förlängt åtagande från Renault), andra gången hade tändspolen på cylinder två gått sönder. Resultatet är en vibrerande motor, hostande gång, kraftlös vid pådrag. Jag vet inte om Renault åtar sig detta på garanti även för en -00. Beror på årsmodell eller hur långt bilen gått?
Tänspolen kostar runt 700-800 på Mekonomen. Volvo/Bilia tog 1300-1400:- inkl diagnos, arbete, och reservdelspris (själva reservdelen var runt tusenlappen, dvs dyrare än Mekonomen; vet ej vad AutoFrance tar).
Symptomen du har låter precis som en trasig tändspole. Tändspolarna är ett vanligt fel; jag har haft det ett par gånger. Första gången byttes det på garantin (förlängt åtagande från Renault), andra gången hade tändspolen på cylinder två gått sönder. Resultatet är en vibrerande motor, hostande gång, kraftlös vid pådrag. Jag vet inte om Renault åtar sig detta på garanti även för en -00. Beror på årsmodell eller hur långt bilen gått?
-
- Posts: 4
- Joined: 20 Feb 2005, 23:08
- Location: Sweden
Rapport om hur det gick:
Bilen har stått ett tag men för en vecka sedan tog jag tag i problemet.
Jag tänkte börja med att byta tändstiften. En enkel match tänkte jag som gjort det några gånger förr på andra bilmodeller.
Så enkelt var det ändå inte! Jag såg ju vart tändkablarna gick men hur skulle jag komma åt tändstiften? Måste de svarta kåporna som sitter ovanpå bort?
Nej! Jag såg att tändspolarna som sitter ovanpå tändstiften är fastskruvade med torxskruvar. Det är bara att lossa på dem och ta loss tändspolen från kabeln.
Problemet sedan är att man behöver en lång tändstiftsnyckel av det mindre formatet 16mm för att komma åt tändstiften som sitter djupt i motorblocket. Den jag hade var alldeles för kort.
Det blev ett besök till Clas Ohlson och inköp av en tändstiftsnyckel http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... N&sw=10103
Det visade sig att den var helt perfekt för ändamålet. Aldrig tidigare har det gått lika lätt att plocka ur stiften.
Stiften såg ok ut. Lite sotiga men inget som borde ställa till med problem. Jag åkte till mekonomen och köpte nya tändstift(NGK)och bytte dom iallafall. Kollade också tändspolarna och mätte upp dom med min multimeter. Alla visade samma värde 1,0 ohm. Enligt Haynes ska det finnas 2 mätpunkter, primary resistance ska ligga på 0,5 ohm och secondary resistance på 7500 ohm.
Inget av Haynes värden stämde med mina uppmätta värden. Och var fanns den andra mätpunkten?
Den enda som jag kunde hitta var den som man kopplar till tändkabeln. Jag satte tillbaka tändspolarna och startade bilen. Nu startar den knappt! Tomgången är så låg att den lägger av direkt. Jag kollar tändspolarna igen och ser att en av dom som jag hade vissa problem att skruva i inte riktigt är i botten. Startar igen. Fortfarande går den lika dåligt som tidigare.
Jag ringer nu syrrans kille som jobbar åt Bilia(inget som jag gör i första taget) Han skulle iallafall kolla upp vad som brukar vara problem med Renault.
Jag fick höra samma sak som många här på forumet sagt: Byt tändspolar!!!
Syrrans kille sa att normalt byter man alla samtidigt, vilket kostar nästan 8000:- på Bilia.
Han sa också att de visar samma motstånd hela som trasiga(låter märkligt) men kanske förklarar mina mätningar. Jag trodde att min multimeter var trasig.
Eftersom ekonomin inte är den bästa sökte jag begagnade tändspolar på nätet.
Jag hittade tändspolar till min motor(K4M) och samma märke som satt i(Sagem) för 350:- st och beställde en tändspole. Pga ekonomin nöjde jag mig alltså med en tändspole.
Jag testade först att byta ut tändspolen på cylinder 3 som inte såg helt schysst ut. Startade upp bilen. Ingen skillnad, den hoppade och skakade lika illa på tomgång. Jag fortsatte med 2:an.
När jag startar går den klockrent! Inget skakande i motorn. Jag provkör och den är som ny! Svarar direkt på gaspådrag, går rent på alla sätt och vis. Hoppas nu bara att det inte blir som syrrans kille sa att när en tändspole går sönder så pajar dom andra snart. Därför ska man byta alla samtidigt. Hoppas att det är bara en skrämselmetod från Bilia.
Just nu känner jag mig nöjd iallafall. Totalkostnaden hittills är ca.700:- och jag har en bil som går som en klocka. Återkommer samma problem så börjar jag med att felsöka vid tändspolarna.
Bilen har stått ett tag men för en vecka sedan tog jag tag i problemet.
Jag tänkte börja med att byta tändstiften. En enkel match tänkte jag som gjort det några gånger förr på andra bilmodeller.
Så enkelt var det ändå inte! Jag såg ju vart tändkablarna gick men hur skulle jag komma åt tändstiften? Måste de svarta kåporna som sitter ovanpå bort?
Nej! Jag såg att tändspolarna som sitter ovanpå tändstiften är fastskruvade med torxskruvar. Det är bara att lossa på dem och ta loss tändspolen från kabeln.
Problemet sedan är att man behöver en lång tändstiftsnyckel av det mindre formatet 16mm för att komma åt tändstiften som sitter djupt i motorblocket. Den jag hade var alldeles för kort.
Det blev ett besök till Clas Ohlson och inköp av en tändstiftsnyckel http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... N&sw=10103
Det visade sig att den var helt perfekt för ändamålet. Aldrig tidigare har det gått lika lätt att plocka ur stiften.
Stiften såg ok ut. Lite sotiga men inget som borde ställa till med problem. Jag åkte till mekonomen och köpte nya tändstift(NGK)och bytte dom iallafall. Kollade också tändspolarna och mätte upp dom med min multimeter. Alla visade samma värde 1,0 ohm. Enligt Haynes ska det finnas 2 mätpunkter, primary resistance ska ligga på 0,5 ohm och secondary resistance på 7500 ohm.
Inget av Haynes värden stämde med mina uppmätta värden. Och var fanns den andra mätpunkten?
Den enda som jag kunde hitta var den som man kopplar till tändkabeln. Jag satte tillbaka tändspolarna och startade bilen. Nu startar den knappt! Tomgången är så låg att den lägger av direkt. Jag kollar tändspolarna igen och ser att en av dom som jag hade vissa problem att skruva i inte riktigt är i botten. Startar igen. Fortfarande går den lika dåligt som tidigare.
Jag ringer nu syrrans kille som jobbar åt Bilia(inget som jag gör i första taget) Han skulle iallafall kolla upp vad som brukar vara problem med Renault.
Jag fick höra samma sak som många här på forumet sagt: Byt tändspolar!!!
Syrrans kille sa att normalt byter man alla samtidigt, vilket kostar nästan 8000:- på Bilia.
Han sa också att de visar samma motstånd hela som trasiga(låter märkligt) men kanske förklarar mina mätningar. Jag trodde att min multimeter var trasig.
Eftersom ekonomin inte är den bästa sökte jag begagnade tändspolar på nätet.
Jag hittade tändspolar till min motor(K4M) och samma märke som satt i(Sagem) för 350:- st och beställde en tändspole. Pga ekonomin nöjde jag mig alltså med en tändspole.
Jag testade först att byta ut tändspolen på cylinder 3 som inte såg helt schysst ut. Startade upp bilen. Ingen skillnad, den hoppade och skakade lika illa på tomgång. Jag fortsatte med 2:an.
När jag startar går den klockrent! Inget skakande i motorn. Jag provkör och den är som ny! Svarar direkt på gaspådrag, går rent på alla sätt och vis. Hoppas nu bara att det inte blir som syrrans kille sa att när en tändspole går sönder så pajar dom andra snart. Därför ska man byta alla samtidigt. Hoppas att det är bara en skrämselmetod från Bilia.
Just nu känner jag mig nöjd iallafall. Totalkostnaden hittills är ca.700:- och jag har en bil som går som en klocka. Återkommer samma problem så börjar jag med att felsöka vid tändspolarna.
Grattis!
Problemet är antagligen isolationsfel i tändspolarna så det blir överslag mellan varven vid hög spänning. Det ser du inte med multimetern eftersom den mäter med låg spänning.
Ett kortslutet lindningsvarv märks inte heller på multimetern eftersom det är så oerhört liten del av totala resistansen som försvinner. Men det kommer definitivt att döda funktionen...
Saab hade stora problem med tändspolarna när direkttändningen kom. Spolarna var fyllda med transformatorolja för kylning och isolation men oljan rann helt enkelt ut!
Problemet är antagligen isolationsfel i tändspolarna så det blir överslag mellan varven vid hög spänning. Det ser du inte med multimetern eftersom den mäter med låg spänning.
Ett kortslutet lindningsvarv märks inte heller på multimetern eftersom det är så oerhört liten del av totala resistansen som försvinner. Men det kommer definitivt att döda funktionen...
Saab hade stora problem med tändspolarna när direkttändningen kom. Spolarna var fyllda med transformatorolja för kylning och isolation men oljan rann helt enkelt ut!