Laguna II 3.0 V6 går ryckigt !!!!!!!
Moderator: Forumpolisen
Laguna II 3.0 V6 går ryckigt !!!!!!!
Hej alla experter..[:)]
Jag har en laguna II 3.0 V6 Euroline -02.
Nu har jag börjat få ett felmedelade i bilen där rösten säger :
ANTI POLOUTION MONITOR FAILURE....!!!!!!! Snälla,någon som vet
vad det är för fel..
MYCKET tacksam för svar [:)]
Jag har en laguna II 3.0 V6 Euroline -02.
Nu har jag börjat få ett felmedelade i bilen där rösten säger :
ANTI POLOUTION MONITOR FAILURE....!!!!!!! Snälla,någon som vet
vad det är för fel..
MYCKET tacksam för svar [:)]
En kvalificerad gissning ger nog att Robin har rätt om Lambdasonden. För det verkar som att färddatorn har registrerat något fel om avgasreningen (om nu färddatorn kan det). Eftersom du skriver i rubriken att bilen går ryckigt också. Hade ett fel på Lamdasonden på min bruksbil (annat märke) för några år sedan och den visade sådana symptom. Har det med avgasreningen att göra, kan det kanske också vara luftmassamätaren som krånglar. Den registrerar blandningen av bränsle/luft...
Ett tips är att du ringer till klubbens modellspecialist för Laguna, Dennis Håkansson: http://www.clubrenaultsverige.com/model_specialist.asp
Ett tips är att du ringer till klubbens modellspecialist för Laguna, Dennis Håkansson: http://www.clubrenaultsverige.com/model_specialist.asp
Den största risken är att nån av tändspolarna gett sig... Åk till närmaste aktorisread verksatd dom kan kopla in clippen, så ser dom vilken cylinder det är som inte hänger med.... Och en liten rekomendation, att är den nån av spolarna som sitter på baksidan, byt alla 3 då, efter som det är exktra jobb med dom då man måset ta bort insuget för att byta dom..... Och om jag inte är hlet ute och cyklar så kan det vara förlängd garanti på dom..... Så det blir kanske inte så dyrt att byta..
fick precis svar ifrån den auktoriserade verkstaden. Var 2st spolar som hade gett upp. Sade åt dom att byta alla 3 på baksidan i samma veva + att dom rekommenderade nya tändstift. Så nu blir man ca 6900kr fattigare - gillas inte...
Nåja, man får väl trösta sig med att Lagunan hittills varit betydligt billigare än Volvo V70N som vi hade innan. Åker dessutom billigare med V6:an än vad Volvons 5:a.
Nåja, man får väl trösta sig med att Lagunan hittills varit betydligt billigare än Volvo V70N som vi hade innan. Åker dessutom billigare med V6:an än vad Volvons 5:a.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
nog tar väl dom auktoriserade verkstäderna hutlöst betalt. Vi kom dock överens om att dom skulle byta alla 3 på baksidan på en gång pga att det är mer jobb då insugsröret (tror jag han sade) var tvunget att demonteras. För mig att han sade att spolarna ligger runt 1200kr/st så 3600kr där antar jag blir material kostnad + nya tändstift. Undrar jag om dom byter alla stiften eller om dom bara byter i dom berörda cylindrarna...
Nåja, det lär väl visa sig och jag kan speca kostnaderna lite närmare om några dagar när jag hämtat bilen.
Som vanligt fanns det ju inga delar hemma.
Nåja, det lär väl visa sig och jag kan speca kostnaderna lite närmare om några dagar när jag hämtat bilen.
Som vanligt fanns det ju inga delar hemma.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg