Scenic immar igen...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
oban
Posts: 1
Joined: 08 Feb 2005, 21:16
Location: Sweden

Scenic immar igen...

Post by oban »

Hej
Min Scenic från 2001 har en förmåga att imma igen när det är kallt ute. Måste köra AC´n för att få fri sikt.
Läste nån stans om kupéfilter / pollenfilter.
Var hittar jag detta filter ?

Har också märkt att när jag kör AC´n en varm sommardag så blir det blött på golvet på passagerarsidan. Verkar som om kondensvattnet inte rinner ut där det ska utan hamnar inne i kupén.
Hänger mina problem ihop ?
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Helt klart! Om du aldrig blir av med kondensvattnet så blir det naturligtvis fuktigt i kupén.
Kolla avrinningsslangen så att den sitter som den ska och inte är igensatt.
Kupéfiltret sitter ovanför en lucka i värmepaketet under/bakom handskfacket.
Till sist: ha alltid AC:n påslagen!, det mår den bara bra av.
kai
Posts: 18
Joined: 17 Jan 2005, 16:39
Location: Sweden

Post by kai »

Hoppas att det inte luktar glykol, då kan det vara ditt värmepaket som läcker, men då borde det vara blött på golvet även vintertid.
Lars Ohlsson
Posts: 36
Joined: 05 Jun 2004, 11:19
Location: Skoghall,Sweden

Post by Lars Ohlsson »

Mycket troligt att det är AC kondens.
I alla fall Laguna har denna "sjukdom" att avrinningen ofta blir tät, och då rinner all AC-kondens vatten när på golvet fram (vilket blir mängder med vatten).

Personligen fick jag lämna in bilen till Volvo som rengjorde avrinningen, men sedan tog det "evigheter" innan det blev helt torrt. Körde kupévärmare hela dagarna med rutan lite öppen. Visst - det blev yttorrt, men som sagt - tar tid innan det blir genomtorrt överallt.
En annan sak... det kan gärna bli att det luktar gamla raggsockor :(
Flygaren
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2004, 17:05
Location: Sweden

Post by Flygaren »

Det är inte så att reglaget står i läge "recirculation", alltså att luften bara går runt? Har råkat ut för det och imman försvann direkt när reglaget ställdes om. Personligen kör jag alltid med ett fönster lite på glänt, så att fukten kan vädras ut. Moderna bilar verkar inte vara så listigt konstruerade som min Volvo 245/1978 (har den kvar, har gått 15000 mil), med ett luftutsläpp baktill. Grannen skrapar sina rutor på insidan! innan han skall åka nu på vintern ( VW Golf). Vintern är en onödig årstid.//Karl R
Post Reply