Renault Twingo 1.2 8v 2001, start o körproblem
Moderator: Forumpolisen
Renault Twingo 1.2 8v 2001, start o körproblem
Det började med att bilen ”dog” vid färd, varvid den återigen gick igång genom att vrida startnyckeln ett snäpp bakåt och tillbaka i ”körläge ” igen.
Detta fick man upprepa efter olika långa intervaller på några sekunder till några minuter. Betydligt oftare vid acceleration.
Efter en tid så blev den allt svårare att starta, så att det krävdes att vrida nyckeln till strömläge och tillbaka 4-5 ggr innan man kunde starta den.
Till slut var det mer eller mindre omöjligt att starta bilen, förutom vid vissa tillfällen när batteriet varit bortkopplat och fulladdat.
Tog loss kablaget från tändningslåset, plockade isär själva kontakten med mekanismen som vrids till olika positioner till fördelning av ingående el. (Ser ut som ett V i metall som anläggs mot olika kopparstift beroende på startnyckelns position).
Detta V var rejält nedslitet vid anliggningsytorna mot kopparstiften, vilket skapade en teori hos mig att elen inte ibland överfördes via detta V mellan kopparstiften. Beställde ett nytt kablage, monterade det….. och vips så startade bilen pronto.
Tyvärr så visade det sig att problemet med att bilen dör vid färd kvarstod, innebärandes att det finns ytterligare ett fel.
Vad som var märkligt var att det då inte längre gick att aktivera centrallåset med nyckeln efter detta(däremot med knappen i taket).
Så nästa ingrepp var att lossa alla kontakter jag hittade inkl ecu’ns, lindade av eltejpen runt kablagen för att se om det fanns något synligt kabelbrott, avskavd isolering eller lösa kablar….men hittade inget.
Innan montering av dessa kontakter, sprayade jag rent med elektronikrengöring, lät detta avdunsta, och sprayade på kontaktspray samt blåste för säkerhets skull bort allt ev överflöd med tryckluft.
Hör och häpna, nu gick det att para ihop nyckelns fjärrkontroll med centrallåset igen genom att hålla inne nyckelns knapp samtidigt med takknappen!
Glad i hågen skulle jag nu prova om även problemet med att bilen dör vid färd var borta.
Men nu j-lar så var problemet med att den inte startar tillbaka igen!
Ps. Har även bytt bränslepump, vevaxelgivare samt jordkabel mellan vxllåda och batteri.
Då bilen inte betingar något större värde ens när den fungerar och är besiktigad pga rost o klarlack/färgsläpp, känns det inte ok att lämna in den på felsökning för en faktura av obekant storlek.
Finn där någon ”catcher in the rye ”som har tips på vad sjutton det är som spökar i denna lilla näpna Fransyska med stjärnskådartak i glas, så är jag mycket tacksam?
Uppdatering: Nu startar bilen återigen efter bortkopplat o laddat batteri. Centrallåset fungerar fortfarande…..men den dör fortfarande under färd, där vridandet av startnyckeln bakåt ett snäpp o sedan framåt återigen får den att starta igen.
(Obs! Glömde tidigare tillägga att detta görs med bilen rullande o växel ilagd)
Detta fick man upprepa efter olika långa intervaller på några sekunder till några minuter. Betydligt oftare vid acceleration.
Efter en tid så blev den allt svårare att starta, så att det krävdes att vrida nyckeln till strömläge och tillbaka 4-5 ggr innan man kunde starta den.
Till slut var det mer eller mindre omöjligt att starta bilen, förutom vid vissa tillfällen när batteriet varit bortkopplat och fulladdat.
Tog loss kablaget från tändningslåset, plockade isär själva kontakten med mekanismen som vrids till olika positioner till fördelning av ingående el. (Ser ut som ett V i metall som anläggs mot olika kopparstift beroende på startnyckelns position).
Detta V var rejält nedslitet vid anliggningsytorna mot kopparstiften, vilket skapade en teori hos mig att elen inte ibland överfördes via detta V mellan kopparstiften. Beställde ett nytt kablage, monterade det….. och vips så startade bilen pronto.
Tyvärr så visade det sig att problemet med att bilen dör vid färd kvarstod, innebärandes att det finns ytterligare ett fel.
Vad som var märkligt var att det då inte längre gick att aktivera centrallåset med nyckeln efter detta(däremot med knappen i taket).
Så nästa ingrepp var att lossa alla kontakter jag hittade inkl ecu’ns, lindade av eltejpen runt kablagen för att se om det fanns något synligt kabelbrott, avskavd isolering eller lösa kablar….men hittade inget.
Innan montering av dessa kontakter, sprayade jag rent med elektronikrengöring, lät detta avdunsta, och sprayade på kontaktspray samt blåste för säkerhets skull bort allt ev överflöd med tryckluft.
Hör och häpna, nu gick det att para ihop nyckelns fjärrkontroll med centrallåset igen genom att hålla inne nyckelns knapp samtidigt med takknappen!
Glad i hågen skulle jag nu prova om även problemet med att bilen dör vid färd var borta.
Men nu j-lar så var problemet med att den inte startar tillbaka igen!
Ps. Har även bytt bränslepump, vevaxelgivare samt jordkabel mellan vxllåda och batteri.
Då bilen inte betingar något större värde ens när den fungerar och är besiktigad pga rost o klarlack/färgsläpp, känns det inte ok att lämna in den på felsökning för en faktura av obekant storlek.
Finn där någon ”catcher in the rye ”som har tips på vad sjutton det är som spökar i denna lilla näpna Fransyska med stjärnskådartak i glas, så är jag mycket tacksam?
Uppdatering: Nu startar bilen återigen efter bortkopplat o laddat batteri. Centrallåset fungerar fortfarande…..men den dör fortfarande under färd, där vridandet av startnyckeln bakåt ett snäpp o sedan framåt återigen får den att starta igen.
(Obs! Glömde tidigare tillägga att detta görs med bilen rullande o växel ilagd)
Karl Yngve Tomas Sandberg
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault Twingo 1.2 8v 2001, start o körproblem
Det låter som slitet tändningslås.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.