Min R19 lägger av?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tompa

Min R19 lägger av?

Post by tompa »

Ja den bara stannar när man är ute och åker utan förvarning...Eller jo sterion lägger av först.Det är lite små läskigt/osäker då när man är ute och åker och heltplöstligt är strömmen slut.Vi har mätt och den laddar OK så vi trodde att det var batteriet som var kasst så jag köpte ett nytt.Har även lämnat in generatorn på service 2ggr (första gången fär att vara på den säkra sidan när vi bytte motor och den andra så hadde det låstnat något i den eller vad det var).I torsdags stanna den igen [}:)].Jag är så j*vla trött att inte kunna lita på bilen.
Robert

Post by Robert »

Hade samma på min R19 16v. Lämnade in den 2 ggr och det kollade av den och bytte allt utan relät som de sa var ok. När dem 3:e gången körde generatorn så såg dem efter 1 timma på bänken att relät la av och starta ladda igen. När dem bytte relät så var mitt problem löst sen...
tompa

Post by tompa »

vilket relä vad det då?.Det finns ju endel att välja på :D
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Jag antar att han menar Laddrelä som sitter med två skruv i generatorn. När kolen är slut brukar dom flesta snåla in och endast byta kolen. Jag byter alltid hela reläet. Det kostar ca 150-200:- på mekonomen !

Kolla så det inte är detta som felar. Bukar faktiskt hända =)

Lycka till

Robin G
Erik R19

Post by Erik R19 »

Kolla jordflätorna mellan motor o chassie också, dom går av ganska precis vid denna ålder... Blir det glapp där så kanske generatorn tror att den gör sitt jobb och håller laddlampan släckt samtidigt som batteriet töms
En fläta sitter mellan växellåda och vänster hjulhus dold under balken, sen är det en 4mm2 isolerad kabel som går från topplocket till torpedväggen vid batteriet
tompa

Post by tompa »

Generatorn har varit inne på renovering så allt är fixat i den.Jordflätorna är bytta.Det är trolihtvis något som ligger och laddar ur...Men vad?.

(ursäkta om jag var så hård/grinig när jag la in inlägget.Jag blir så trött på denna [}:)] vintern)
Erik R19

Post by Erik R19 »

det måste ju vara något som drar 70A om batteriet blir tomt under körning... hmm skumt, då borde det ryka någonstans...
Har du kollat att kablaget mellan generatoranslutning B+ och batteri är ok? Jag har för mig att det finns ett par skarvar eller kontakter på vägen.
tompa

Post by tompa »

nej det har jag inte kollat på.Jag åker istorsett bara fram och tilbaka till skolan (ca:8km enkelresa) och det kan ju hända att jag kör för kort sträcka till laddningen?.(3/3-05) så startade den inte när jag skulle hem frånskolan och då fick jag starthjälp av en klasskompis och hans bil stannade nästan när vi la på kablarna.
Post Reply