Automatlåda Kangoo, oljenivå ??
Moderator: Forumpolisen
Automatlåda Kangoo, oljenivå ??
Har en Kangoo 01:a som nu läcker i lådan.
Har ingen dokumentation som visar lådan men har hittad påfyllningspluggen på toppen av lådan, och förstått att det är ett nivårör i botten på lådan bakom den stora brickan ( ca 30 mm).
En verkstad sa, fyll på olja till det rinner över röret och ut vid den lilla skruven i mitten på stora brickan. Men ta inte bort stora brickan då den håller nivåröret i position.
Problemet är att jag har ingen skruvskalle i mitten på stora brickan, bara en rund tapp ca 10 mm i diameter och 4 mm utstick.
Hur skall man bära sig åt ? Någon som vet ? [?]
Tack på förhand.
Hälsningar
Odd
Har ingen dokumentation som visar lådan men har hittad påfyllningspluggen på toppen av lådan, och förstått att det är ett nivårör i botten på lådan bakom den stora brickan ( ca 30 mm).
En verkstad sa, fyll på olja till det rinner över röret och ut vid den lilla skruven i mitten på stora brickan. Men ta inte bort stora brickan då den håller nivåröret i position.
Problemet är att jag har ingen skruvskalle i mitten på stora brickan, bara en rund tapp ca 10 mm i diameter och 4 mm utstick.
Hur skall man bära sig åt ? Någon som vet ? [?]
Tack på förhand.
Hälsningar
Odd
Hej cotech och tack för ditt snabba svar.
Det var en Bilia verkstad som förklarade att oljenivån kan ej kontrolleras, enbart fyllas upp till det rinner över vid nivåröret. Lådan skall vara varmkörd.
Orsaken till min önskan om att kunna kolla nivån är att då jag hämtade bilen från en 12000 mila service på en annan Bilia verkstad så upptäckte jag spår av olja i snön. Lådan var blöt under och jag lämnade åter in bilen för att se om orsaken kunne härledas till servicebesöket då den aldrig tidigare hade läckt.
Dom sa att orsaken var en dålig packbox vid drivaxeln men att jag lungt kunde fortsätta att köra. Vid fel på lådan så skulle i såfall en fel-lampa tändas.
Normalt så använder jag bilen som servicebil i jobbet men nu vågar jag inte att köra med den utan att veta hur mycket olja jag har i lådan.
Är det inte möjligt att fylla på olja utan diagnosdatorn ??
Hälsningar
Det var en Bilia verkstad som förklarade att oljenivån kan ej kontrolleras, enbart fyllas upp till det rinner över vid nivåröret. Lådan skall vara varmkörd.
Orsaken till min önskan om att kunna kolla nivån är att då jag hämtade bilen från en 12000 mila service på en annan Bilia verkstad så upptäckte jag spår av olja i snön. Lådan var blöt under och jag lämnade åter in bilen för att se om orsaken kunne härledas till servicebesöket då den aldrig tidigare hade läckt.
Dom sa att orsaken var en dålig packbox vid drivaxeln men att jag lungt kunde fortsätta att köra. Vid fel på lådan så skulle i såfall en fel-lampa tändas.
Normalt så använder jag bilen som servicebil i jobbet men nu vågar jag inte att köra med den utan att veta hur mycket olja jag har i lådan.
Är det inte möjligt att fylla på olja utan diagnosdatorn ??
Hälsningar
Hej igen!
Jag tycker nog att du ska försöka lämna in bilen så dom får fixa packboxen snarast.
Skruvar en hel del med Postens Kangooer som oxå har automat och d är inte helt ovanligt att vänstra packboxen börjar läcka.
Att bara fylla lådan "på ett ungefär" tycker jag e dumt då jag har märkt att dom kan vara ganska känsliga på oljenivån.
En korrekt kontroll ska gå till som följer:
Oljetemp under 50 grader, fyll på 0.5 liter olja, varmkör till exakt 60 grader, stäng av motorn, öppna den lilla pluggen i "dubbelpluggen" under lådan, då måste minst 0,1 liter rinna ut annars måste man gör om d hela dvs svalna till 50 grader, fyll0,5, varmkör, osv,osv...
Som du förstår ganska bökigt MEN nödvändigt.
Synd att du fick den felaktiga infon från en märkes handlare, men tyvärr så är inte kunnandet på topp vad gäller Renault alla gånger, ofta pga ointresse. Renault är ju bara andra märket...
Lycka till!
Jag tycker nog att du ska försöka lämna in bilen så dom får fixa packboxen snarast.
Skruvar en hel del med Postens Kangooer som oxå har automat och d är inte helt ovanligt att vänstra packboxen börjar läcka.
Att bara fylla lådan "på ett ungefär" tycker jag e dumt då jag har märkt att dom kan vara ganska känsliga på oljenivån.
En korrekt kontroll ska gå till som följer:
Oljetemp under 50 grader, fyll på 0.5 liter olja, varmkör till exakt 60 grader, stäng av motorn, öppna den lilla pluggen i "dubbelpluggen" under lådan, då måste minst 0,1 liter rinna ut annars måste man gör om d hela dvs svalna till 50 grader, fyll0,5, varmkör, osv,osv...
Som du förstår ganska bökigt MEN nödvändigt.
Synd att du fick den felaktiga infon från en märkes handlare, men tyvärr så är inte kunnandet på topp vad gäller Renault alla gånger, ofta pga ointresse. Renault är ju bara andra märket...
Lycka till!
Robban,
Synd att det har krånglat till sig så mycket för jag är nöjd med bilen. Lastar bra, ökonomisk och tar sig fram bra i dåligt väglag. Bilen är min "verktygslåda" så den lämnas alltid bort på service, har inte meckat själv med den tidigare.
Jag håller till i Haninge, söder om Stockholm, kan du rekommendera någon verkstad som kan automatlådan här i trakterna ?
Jag trodde "den lille pluggen" skulle ha en 6-kant skalle, men hittade ingen.
Kan jag kontakta dig direkt ? I så fall skicka ett mail till mig på info@onico.se så kontakter jag dig från min personliga mail adress.
Jag är så ny på sidan att jag inte har hatt tid att registrera mig som betalande medlem, registrerade mig på forumet igår.
Och är imponerad över den snabba responsen på forumet.
Min leksak är en ElCamino som jag har renoverat/modifierat och då är jag ibland ute på Chevytalk och ElCaminoCentral. Liknande forum som här.
Hälsningar
Odd
Synd att det har krånglat till sig så mycket för jag är nöjd med bilen. Lastar bra, ökonomisk och tar sig fram bra i dåligt väglag. Bilen är min "verktygslåda" så den lämnas alltid bort på service, har inte meckat själv med den tidigare.
Jag håller till i Haninge, söder om Stockholm, kan du rekommendera någon verkstad som kan automatlådan här i trakterna ?
Jag trodde "den lille pluggen" skulle ha en 6-kant skalle, men hittade ingen.
Kan jag kontakta dig direkt ? I så fall skicka ett mail till mig på info@onico.se så kontakter jag dig från min personliga mail adress.
Jag är så ny på sidan att jag inte har hatt tid att registrera mig som betalande medlem, registrerade mig på forumet igår.
Och är imponerad över den snabba responsen på forumet.
Min leksak är en ElCamino som jag har renoverat/modifierat och då är jag ibland ute på Chevytalk och ElCaminoCentral. Liknande forum som här.
Hälsningar
Odd
[:D] Hur det hela slutade.
Lämnade in bilen på Syd Upplands Bil, ligger i Upplands Väsby och har en verkstad för Renault transportbilar och en annan verkstad för Renault personbilar.
Trevlig, duktig och motiverad personal. Rekommenderas.
Huvudfelet var att det satt för liten o-ring vid avtappning i lådan, Bilia Haninge [:(!] , men dom bytte också båda packboxerna när dom endå hållt på.
Efter detta har den inte läckt en droppe.
Lämnade in bilen på Syd Upplands Bil, ligger i Upplands Väsby och har en verkstad för Renault transportbilar och en annan verkstad för Renault personbilar.
Trevlig, duktig och motiverad personal. Rekommenderas.
Huvudfelet var att det satt för liten o-ring vid avtappning i lådan, Bilia Haninge [:(!] , men dom bytte också båda packboxerna när dom endå hållt på.
Efter detta har den inte läckt en droppe.