Recension Laguna k:i 1,8 -02
Moderator: Forumpolisen
Recension Laguna k:i 1,8 -02
Om någon är intresserad så kommer här en liten recension av Lagunan jag köpte förra våren. Bilen hade då gått som firmabil och hade 4 000 mil på mätaren. På de 9 månader jag har haft bilen har den nu rullat ytterliggare 2 500 mil, alltså sammanlagt 6 500 mil.
Minus
* Uselt lastutrymme för att vara kombi (visste jag iofs om när jag köpte och är inget problem för mig)
* Lastgallret är ett skämt - det är mer att betrakta som en löst hängande gardin av ihopknutna snören
* Golvskyddet i bakutrymmet i någon sorts formpressad hårdplast är helt värdelöst och dessutom omöjligt att ta ut utan att använda våld
* Går inte att öppna armstödet i mitten under färd, för att tex komma åt CD-skivor som jag lagt i detta utrymme, utan att vrida armen och ryggen ur led
* Samma sak med knappsatsen till fönsterhissarna, jag tvingas vrida kroppen och föra armen långt bak för att komma åt knapparna - trots att jag har förarstolen i bakersta läget
* Instrumenttavlan skyms en aning bakom ratten - det saknas någon cm i höjdled i rattens höjdinställning för mina 190 cm
* Styrservon hänger inte riktigt med vid knixiga fickparkeringar
* Svårt att sätta i CD-skiva i mörkret - måste tända innerbelysningen för att se springan som skivan skall in i.
* Klen och seg motor med dåligt vrid, ibland känns det som om bilen retarderar istället för accelererar [:)] (Men samtidigt kan man ju inte förvänta sig raceregenskaper med 1,8 liter och 120 hk [:)])
* Har ännu inte blivit vän med alla spakar och rattar - det finns ingen riktig konsekvens mellan alla rattar som ska vridas och spakar som ska dras i - fortfarande efter alla dessa månader måste jag ibland tänka efter när jag t ex ska spola bakrutan - då ska jag vrida på en ratt, till skillnad från spolning av framrutan, där jag (som normalt är) ska dra i en spak.
* Sen var det väl inge höjdare när jag härom veckan skulle öppna bakluckan och den plötsligt hängde sig på snedden, enbart hängande på ett av de två gångjärnen - skruven som höll ihop det andra gånggärnet hade gängat ur sig. Samtidigt är det det enda felet jag haft hittills och det var ju ganska lätt åtgärdat....
PLUS
* Totalt sett bra körställning, inga ryggproblem vid långskörningar
* Kanonbromsar
* Helt OK växellåda, vilket är tur eftersom motorn kräver idogt växlande [:D]
* Sjysst bränsleekonomin - 0,72 blandad körning är helt godkänt för en så pass stor bil ändå (och detta väger lite gann upp motorns slöhet....)
* Kupéutrymmet godkänt, inga problem att köra långt med tre normallånga vuxna och en barnstol
* Bra säten
* Utmärkt fjädring, komfortabel utan att vara svampig
* Kontrollspaken vid ratten för radio/CD-spelare mycket bra, skönt att aldrig behöva släppa ratten för att utföra de vanligaste momenten.
* I mitt tycke konkurrenskraftigt pris i förhållande till komfort, prestanda, storlek, ålder, miltal och - i alla fall hittills - kvalitet.
* Sist men inte minst - utseendet. I mitt tycke en av de snyggaste kombin på marknaden [:)]
Minus
* Uselt lastutrymme för att vara kombi (visste jag iofs om när jag köpte och är inget problem för mig)
* Lastgallret är ett skämt - det är mer att betrakta som en löst hängande gardin av ihopknutna snören
* Golvskyddet i bakutrymmet i någon sorts formpressad hårdplast är helt värdelöst och dessutom omöjligt att ta ut utan att använda våld
* Går inte att öppna armstödet i mitten under färd, för att tex komma åt CD-skivor som jag lagt i detta utrymme, utan att vrida armen och ryggen ur led
* Samma sak med knappsatsen till fönsterhissarna, jag tvingas vrida kroppen och föra armen långt bak för att komma åt knapparna - trots att jag har förarstolen i bakersta läget
* Instrumenttavlan skyms en aning bakom ratten - det saknas någon cm i höjdled i rattens höjdinställning för mina 190 cm
* Styrservon hänger inte riktigt med vid knixiga fickparkeringar
* Svårt att sätta i CD-skiva i mörkret - måste tända innerbelysningen för att se springan som skivan skall in i.
* Klen och seg motor med dåligt vrid, ibland känns det som om bilen retarderar istället för accelererar [:)] (Men samtidigt kan man ju inte förvänta sig raceregenskaper med 1,8 liter och 120 hk [:)])
* Har ännu inte blivit vän med alla spakar och rattar - det finns ingen riktig konsekvens mellan alla rattar som ska vridas och spakar som ska dras i - fortfarande efter alla dessa månader måste jag ibland tänka efter när jag t ex ska spola bakrutan - då ska jag vrida på en ratt, till skillnad från spolning av framrutan, där jag (som normalt är) ska dra i en spak.
* Sen var det väl inge höjdare när jag härom veckan skulle öppna bakluckan och den plötsligt hängde sig på snedden, enbart hängande på ett av de två gångjärnen - skruven som höll ihop det andra gånggärnet hade gängat ur sig. Samtidigt är det det enda felet jag haft hittills och det var ju ganska lätt åtgärdat....
PLUS
* Totalt sett bra körställning, inga ryggproblem vid långskörningar
* Kanonbromsar
* Helt OK växellåda, vilket är tur eftersom motorn kräver idogt växlande [:D]
* Sjysst bränsleekonomin - 0,72 blandad körning är helt godkänt för en så pass stor bil ändå (och detta väger lite gann upp motorns slöhet....)
* Kupéutrymmet godkänt, inga problem att köra långt med tre normallånga vuxna och en barnstol
* Bra säten
* Utmärkt fjädring, komfortabel utan att vara svampig
* Kontrollspaken vid ratten för radio/CD-spelare mycket bra, skönt att aldrig behöva släppa ratten för att utföra de vanligaste momenten.
* I mitt tycke konkurrenskraftigt pris i förhållande till komfort, prestanda, storlek, ålder, miltal och - i alla fall hittills - kvalitet.
* Sist men inte minst - utseendet. I mitt tycke en av de snyggaste kombin på marknaden [:)]