Vilken glykol skall användas till F7R?
Moderator: Forumpolisen
Vilken glykol skall användas till F7R?
Skall byta kylarvätskan i Meganen och var och kolla vad de hade på Bilia att erbjuda. Renaults glykol kostade 89:- för en liter konc. och volvos kostade 189:- för 4,5 liter! Vad är det för skillnad på dom? Finns det nån annan glykol som är lika bra el. bättre?
Finns två olika sortes glykol. Etylen och propylen glykol.
Det är inte blandbara då tillsatserna inte är kompatibla mellan de olika sortena.
Men tömmer man systemet så är det inga problem att byta sort.
Om nu inte just den motorn skulle vara speciell som kräver just den sorten. (Vilket inte är så troligt enligt mig)
Mitt förslag är att tömma systemet på glykol och sedan spola ur med vatten. Sen kan man köpa vilken glykol som helst.
Viktigare att byta oftare än att ha en viss sort.
Alternativt köper du rätt sort (står i instruktionsboken) på något ställe som är billigare än Volvo.
Det är glykol/vatten blandningen som är det viktiga.
Det är inte blandbara då tillsatserna inte är kompatibla mellan de olika sortena.
Men tömmer man systemet så är det inga problem att byta sort.
Om nu inte just den motorn skulle vara speciell som kräver just den sorten. (Vilket inte är så troligt enligt mig)
Mitt förslag är att tömma systemet på glykol och sedan spola ur med vatten. Sen kan man köpa vilken glykol som helst.
Viktigare att byta oftare än att ha en viss sort.
Alternativt köper du rätt sort (står i instruktionsboken) på något ställe som är billigare än Volvo.
Det är glykol/vatten blandningen som är det viktiga.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Hallå det har varit mycket snack om glyckol här på forumet.... sök på glyckol eller liknande så får du nog lite info
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har sökt men jag hittade inget vettigt!
<br />Hallå det har varit mycket snack om glyckol här på forumet.... sök på glyckol eller liknande så får du nog lite info
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har sökt men jag hittade inget vettigt!
Oki.... min tolkning av det som har stått är väl att Elf´s kylarvätska ska vara bättre anpassad till våra bilar och att den lilla merkostnaden ( att köpa elf) tjänas in i det långa loppet (ex problem med värmepaket och dylikt
ELF finns att köpa hos autofrance.
Tilläggas bör att jag inte har något bevis att det ena eller det andra är bättre men jag skulle satsa på Elf (renaults glyckol)
ELF finns att köpa hos autofrance.
Tilläggas bör att jag inte har något bevis att det ena eller det andra är bättre men jag skulle satsa på Elf (renaults glyckol)
-
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
Har aldrig använt mig av ELF överhuvudtaget, har inte heller haft några problem. Fyller kranvatten och glykol från Hydro, verkar funka fint i den lille blå - men den kanske inte är så kräsen
Hursomhelst, vill man vara på den säkra sidan handlar man väl det som står rekommenderat i boken antar jag...
Hursomhelst, vill man vara på den säkra sidan handlar man väl det som står rekommenderat i boken antar jag...
Jag har precis bytt värmepaket på min Laguna (gjordes på auktoriserad Renault/Volvoverkstad) och frågade naturligtvis om detta. De hävdar bestämt att det saknar betydelse vilken glykol som används så länge en och samma sort används och ingen blandning av olika sorter sker. De anser också att destillerat vatten är överkurs.
Jag har för dåliga kunskaper i ämnet för att kunna ifrågasätta detta, men jag litar på dem eftersom den mek jag diskuterade detta med är en personligt bekant.
Däremot vet jag ej om detta gäller såväl min 8-ventilare som 16-ventilaren...
Jag har för dåliga kunskaper i ämnet för att kunna ifrågasätta detta, men jag litar på dem eftersom den mek jag diskuterade detta med är en personligt bekant.
Däremot vet jag ej om detta gäller såväl min 8-ventilare som 16-ventilaren...