Megane 99 stannar (motorfel?)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Megamicke

Megane 99 stannar (motorfel?)

Post by Megamicke »

Hej!

Har en Megane classic 99 som har havererat.(tror jag)

Har bogserat till en volvoverkstad. ( de får kolla på den på måndag)

vill dock höra med er vad ni tror det kan vara. (om det är någon mening att reparera den).

Problemet är att motorn stannar. (ungefär som när man har för lite gas när man skall starta). ( det låter lite konstig också när man startar. ( det går att starta när man håller inne kopplingen, men när man skall köra lägger den av).

Hörde någon smäll ( är inte säker) innan precis den la av. ( i en kurva).

den har varit servad på Renaults program. ( ifylld sercvicebok). så förhoppningsvis är det inget allvarligt.)

Har dock sett att varningslampan har blinkat när man har haft bilen stilla.(röd cirkulär lampa)
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Hmm jag tror inte du har givit nog information så at man kan diagnostisera ditt fel...
Megamicke

Post by Megamicke »

Hej!

Jag har inte kollat under huven än... (skall göra det idag, då det är ljusare). Har bogserat den till verkstadens parkering, så de får titta på det på måndag. (Jag tror inte det är något jag sälv kan fixa)

Det jag kan gissa är följande:

Topplocket.(?)
Kamrem (av) (?)
Tändstift. (?)

Jag vet dock inte vilka symptomen är för ovanstående.

Problemet är att den inte vill köra iväg.
( det låter ung som om motorn är sur). det går att starta, men när man släpper upp kopplingen dör den ganska omgående. ( går ej att köra en meter). ( det går att köra på tomgång om man gasar)
Det är mycket vita avgaser den avger. ( det det är normalt har jag hört, men det kan vara en indikering på något) .

Tidigare har jag haft problem med att starta ( speciellt vid kall väderlek). en gång har det t.o.m. blivit ett överslag (?) så att radion nollställdes. ( batteriet är inte det nyaste , är minst 5 år gammalt).

jag tror inte försäkringen ( den har gått mer än 130000) eller garantin ( 3 mån \ 3000 km - har dock haft den i 6 mån men ej åkt mer än 1500 km) gäller.
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Kasta inte yxan i sjön! Det finns massor av felkällor i det elektroniska systemet som kan ge många oväntade symptom! En del är jättedyra att fixa andra inte oöverkomliga!
Men det skulle faktiskt även kunna vara något så simpelt som en lös batterikabel eller en inre kortslutning i batteriet!
(Mégane Classic är väl för övrigt en rasande trevlig bil, jag har en - fast en diesel!)
Megamicke

Post by Megamicke »

En lös kabel bara.

det mesta kostnaden var felsökning. dryg 600 spänn.

som hittat. :)
fuzzion
Forumpolis

Post by fuzzion »

Bra att det inte var något allvarligare.
Det var som h.kjellin skrev: "Kasta inte yxan i sjön!"

Fast det är lätt att bli paranoid när det gäller problem med bilar.

:)
Erik R19

Post by Erik R19 »

Vilken kabel var det som var lös? Det är värdefullt att veta, det är många som har problem med Megane här... Fel brukar upprepa sig
Megamicke

Post by Megamicke »

Kabel till motorstyrenhet. ( jordkabel)
den hade halkat ur sin kabelsko.

( det är den närmaste beskrivning jag kan ge.)
Post Reply