Strålkastare Renault Megane Coupe
Moderator: Forumpolisen
Strålkastare Renault Megane Coupe
I have imported a UK Renault Megane to Sweden.
I went to Bilprovning.
They say that my strålkastare shine to the wrong direction (for left side traffic).
Question 1)
Can I change just the glass or must I change the whole strålkastare?
Question 2)
If I get the glass or whole unit, can I change it myself? Is it hard?
Reply in Swedish if you like (good practice for me!)
Thanks!!
I went to Bilprovning.
They say that my strålkastare shine to the wrong direction (for left side traffic).
Question 1)
Can I change just the glass or must I change the whole strålkastare?
Question 2)
If I get the glass or whole unit, can I change it myself? Is it hard?
Reply in Swedish if you like (good practice for me!)
Thanks!!
Jag tror man får byta strålkastare, glaset brukar vara osymmetriskt slipat så att halvljuset träffar högre upp utåt höger sida av vägen där inga mötande bilar finns. UK-version har antagligen samma funktion mot vänster dvs "fel" sida.
Ring verkstaden och fråga efter reservdelar och fråga om det är samma strålkastare för sverige och UK. Med lite tur kanske det räcker med att byta bara glasen
Att byta strålkastare är nog inte så svårt men ljusinställningen måste kontrolleras efteråt.
Det sitter justerskruvar både för höjd och sida ute vid lyktorna, med höjdinställningen kan man ändra den elektriska inställningens övre stopp. Om man ska byta lyktor kan man mäta upp var halvljuset träffar på garageporten och märka med en tejp. Sen justerar man nya lyktorna så att de träffar samma punkt. Men sidoinställningen går nog inte att överföra från en UK till en SE. Antagligen verkstadsjobb...
/erik
Ring verkstaden och fråga efter reservdelar och fråga om det är samma strålkastare för sverige och UK. Med lite tur kanske det räcker med att byta bara glasen
Att byta strålkastare är nog inte så svårt men ljusinställningen måste kontrolleras efteråt.
Det sitter justerskruvar både för höjd och sida ute vid lyktorna, med höjdinställningen kan man ändra den elektriska inställningens övre stopp. Om man ska byta lyktor kan man mäta upp var halvljuset träffar på garageporten och märka med en tejp. Sen justerar man nya lyktorna så att de träffar samma punkt. Men sidoinställningen går nog inte att överföra från en UK till en SE. Antagligen verkstadsjobb...
/erik
Prova maila till Autofrance och fråga om priser på strålkastare, det kan vara stor prisskillnad(adress se www.autofrance.se). Jag skulle gissa att verkstaden debiterar en timme eller mer... Om du lyckas byta strålkastarna själv kan du ju ta hjälp av verkstan bara för ljusinställningen, det borde inte ta många minuter..?
Om man parkerar 5 meter från en vägg och slår på halvljuset på en svensk bil ser man två sneda "V" ungefär så här (lite överdrivet):
_/ _/
Med en UK-bil antar jag att det blir så här, det är väl där skillnaden ligger:
\_ \_
Om man parkerar 5 meter från en vägg och slår på halvljuset på en svensk bil ser man två sneda "V" ungefär så här (lite överdrivet):
_/ _/
Med en UK-bil antar jag att det blir så här, det är väl där skillnaden ligger:
\_ \_