Stendöd Megane -97
Moderator: Forumpolisen
Stendöd Megane -97
Stannade för att tanka halvvägs hem från jobbet idag och efter det så startar inte bilen alls. Alla lampor lyser och stereon funkar men inget mer händer. När jag vrider på startnyckeln slocknar strålkastarna men det klickar inte ens från startmotorn. Vi knuffade igång den och då startade den direkt sen gick den perfekt de resterande 2 milen hem... Är det startmotorn som är paj eller kan det vara något annat? /H
Hej!
Om strålkastarna slocknar när du kopplar in startmotorn(om du inte har en bil med en kretslösning som just släcker strålkastarna vid start) så ligger felet med 99% säkerhet vid någon av kabelskorna hos batteriet. Demontera kabelskorna från både plus och minuspolen. Rengör noga och smörj sedan in med vanligt hjullagerfett. Tillse att kabelskona öppnar sig ordentligt, ibland kan det vara nödvändigt att bryta isär dem något med en skruvmejsel. När du monterar dom på batteriet så undvik att knacka på dom utan vrid istället fram och åter till att batteripolens översida liggar jäms med översidan hos kabelskon. Drag fast med förstånd!!!! När du inte längre kan vrida kabelskon med handen så är den tillräckligt fastdragen. Om du inte hittar felet vid batteriet så får du fortsätta felsökningen antingen hos startmotorns strömmatning eller stomanslutningen(jordningen) hos motor/växellåda/-kaross.
PS
Om det är ordentligt med oxid vid polerna så rengör du det enklast med varmt vatten och en borste. Var noga med att torka torrt innan du applicerar fettet.
Om strålkastarna slocknar när du kopplar in startmotorn(om du inte har en bil med en kretslösning som just släcker strålkastarna vid start) så ligger felet med 99% säkerhet vid någon av kabelskorna hos batteriet. Demontera kabelskorna från både plus och minuspolen. Rengör noga och smörj sedan in med vanligt hjullagerfett. Tillse att kabelskona öppnar sig ordentligt, ibland kan det vara nödvändigt att bryta isär dem något med en skruvmejsel. När du monterar dom på batteriet så undvik att knacka på dom utan vrid istället fram och åter till att batteripolens översida liggar jäms med översidan hos kabelskon. Drag fast med förstånd!!!! När du inte längre kan vrida kabelskon med handen så är den tillräckligt fastdragen. Om du inte hittar felet vid batteriet så får du fortsätta felsökningen antingen hos startmotorns strömmatning eller stomanslutningen(jordningen) hos motor/växellåda/-kaross.
PS
Om det är ordentligt med oxid vid polerna så rengör du det enklast med varmt vatten och en borste. Var noga med att torka torrt innan du applicerar fettet.
Mégane har en sådan koppling så att strålkastarna slocknar vid start, så det är som det skall på din bil. Förmodligen ligger felet där som Cotech beskriver (eller i startlåset som kan bli slitet på bilar som gått långt). OBS tar du bort kabelskorna till batteriet slår startspärren in, se till att du har tillgång till bilens kod och vet hur man matar in den!!!
Igår kväll hände det igen. På eftermiddagen startade bilen och vi åkte 1.5 mil. Efter drygt en timma skulle vi åka vidare och då var det exakt likadant igen. Lamporna inne i bilen lyste men inget mer hände. Det lustiga var att 5 timmar senare så startade bilen... Var sitter manöverstiften och startmotorn? /H
"Solinoiden" i startmotorn funkar förmodligen inte, har försökt att fixa det par gånger men alldrig riktigt lyckats,till sist har jag varit tvungen att lämna in den och få en ersättnings startmotor.Kanske är det samma som andra benämner manöverstiftet.Detta sitter i startmotorn liknar en kolv. Om du följer plusspolen så går den till startmotorn.Du ser en liten rundning på startmotorn försök att knacka på detta det brukar att hjälpa.
Detta är bara ett förslag.
MVH
FY
Detta är bara ett förslag.
MVH
FY
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sontan</i>
<br />Har du kollat det som Yr säger? Kan vara så enkelt som batteripolerna, har haft det problemet nån gång med min bil oxå å då har den inte dragit runt startmotorn men lysen å allt annat har funkat bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har haft samma problem på en volvo 360, då var det batteri-polerna. Eftersom det är lättare att kolla dom är det ett tips att göra det före du börjar dra i startmotorn men det kan mycket väl vara där också. bara ett förslag
<br />Har du kollat det som Yr säger? Kan vara så enkelt som batteripolerna, har haft det problemet nån gång med min bil oxå å då har den inte dragit runt startmotorn men lysen å allt annat har funkat bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har haft samma problem på en volvo 360, då var det batteri-polerna. Eftersom det är lättare att kolla dom är det ett tips att göra det före du börjar dra i startmotorn men det kan mycket väl vara där också. bara ett förslag
Jag tror jag lägger av också. När man läser igenom vad andra har kommit med för förslag och sedan försöker komma med något nytt. Då kommer samma förslag tredja gången. Tror ni inte Hskoog kan förstå dett första gången. Eller?
Man undrar snart varför folk skriver här. Är det för att hitta fel på andras förslag.
Jag har bara föreslagit att knacka på "solinoiden" när problemet uppstår och se om det hjälper.
Upprepning av vad andra har föreslagit hjälper ju inte.
FY
Man undrar snart varför folk skriver här. Är det för att hitta fel på andras förslag.
Jag har bara föreslagit att knacka på "solinoiden" när problemet uppstår och se om det hjälper.
Upprepning av vad andra har föreslagit hjälper ju inte.
FY
Kära Håkan Danielsson!
Ett bra sätt att försöka hitta fel r att använda sig av bland annat statistik. När ett fel uppkommer kommer man först in i en "felsökarfas" där man försöker hitta problemet. Om man då inte är så "high" på det vill man ofta höra vad andra har att komma med.
Om man då till exempel får in sju stycken svar kolla detta, detta första förslag kallar jag för 1 härefter.
Just i detta exempel så sitter förslag 1 kanske lite krångligt till att komma åt att fixa.
Då kommer tre andra och säger vi har haft samma problem och vi hade tur det var bara detta, som kallas 2 härefter.
Just i detta exempel så sitter förslag 2 mitt framför ögonen på en om man öppnar huven.
Är det bara inte snällt då att poängtera för personen som har ställt frågan att:
"Hoppas du har tur som jag/vi hade och att det bara är förslag 2, annars tycker vi synd om dig för då är det troligen förslag 1 som är lite knepigare och kanske dyrare att fixa"
FUNGYEE är lite besviken på din attityd när man försöker lägga ner stridsyxan. Dissade faktiskt inte alls ditt förslag här utan hoppades bara på att vara säker på att personen som ställde frågan inte måste göra något onödigt jobb när problemet faktiskt statistisk sett kan vara "mitt framför näsan"
Ett bra sätt att försöka hitta fel r att använda sig av bland annat statistik. När ett fel uppkommer kommer man först in i en "felsökarfas" där man försöker hitta problemet. Om man då inte är så "high" på det vill man ofta höra vad andra har att komma med.
Om man då till exempel får in sju stycken svar kolla detta, detta första förslag kallar jag för 1 härefter.
Just i detta exempel så sitter förslag 1 kanske lite krångligt till att komma åt att fixa.
Då kommer tre andra och säger vi har haft samma problem och vi hade tur det var bara detta, som kallas 2 härefter.
Just i detta exempel så sitter förslag 2 mitt framför ögonen på en om man öppnar huven.
Är det bara inte snällt då att poängtera för personen som har ställt frågan att:
"Hoppas du har tur som jag/vi hade och att det bara är förslag 2, annars tycker vi synd om dig för då är det troligen förslag 1 som är lite knepigare och kanske dyrare att fixa"
FUNGYEE är lite besviken på din attityd när man försöker lägga ner stridsyxan. Dissade faktiskt inte alls ditt förslag här utan hoppades bara på att vara säker på att personen som ställde frågan inte måste göra något onödigt jobb när problemet faktiskt statistisk sett kan vara "mitt framför näsan"