Börjar kopplingen ge sig?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Haldrik

Börjar kopplingen ge sig?

Post by Haldrik »

Hej!

Det verkar som om problem sällan kommer ensamma...

Märker att bilen (R19 '90) hackar/hoppar till när man från stillastående börjar driva (dvs släpper upp kopplingen och möter med gasen). Det luktar även lite bränt gummi efter man varit ute kört med bilen. Kopplingen tar väldigt högt upp. Har dock inte provocerat fram att kopplingen skall slira genom att trampa gasen i botten.

Skall man redan nu boka verkstadstid för byte av koppling?

Mvh
Henrik
Erik R19

Post by Erik R19 »

Hej Henrik
hmm det där med att kopplingen vill hugga speciellt på kall bil i fuktigt väder.
Det började min R19 med redan 1995 vid 8000 mil och det håller den på med fortfarande vid 22000 så jag antagit att det är normalt... Det blev lite mindre hoppande med nya motorkuddar i alla fall, de gamla var rätt sladdriga.
Det sitter en självjusteringsmekanism högst upp på kopplingspedalen med något slags spärrhjul/spärrhake, kolla om den verkar fungera. Jag har återkommande problem med anliggande broms fram (Bendix), allt konstig lukt behöver inte komma från kopplingen :)
/erik
Haldrik

Post by Haldrik »

Ja, kall och fuktig väderlek har det ju varit så det din förklaring låter logisk. Får väl vänta och se....

Det med kopplingswiren känner jag till, hjälpte en granne att byta denna på hans r19. Vilket jobb vi hade att lirka den på rätt plats på kopplingspedalen.

Mvh
H
jocke_hbg

Post by jocke_hbg »

En annan anledning till att koppling hugger är slitna motor fästen. Som Erik R19 beskriver. Kolla gärna det bakre fästet. Det ska ta upp motorns rörelse så den inte vickar fram eller bakåt. Värt att kolla innan man river för att byta koppling.
Post Reply