stinker spolarvätska

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

stinker spolarvätska

Post by spaceboot »

Fyllde upp spolarvätksa i båda behållarna på min megane coupe och nu stinker det spolarvätska inne i bilen.
Har känt under mattor och där är det tort.
Varför luktar det så starkt inne i bilen?
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

När man har fullt i behållarna så är nivå på spolarvätskan nära spolarmunstycket när man sedan kör så räcker det med g krafter för att det ska stänka ur spolarmunstycket och fartvind för att spolarvätska ska komma fram till luftintaget.
// Ola
SeventySeven
Posts: 29
Joined: 20 Jul 2004, 22:11
Location: Trelleborg

Post by SeventySeven »

På Megane sitter behållaren på en sån plats och är utformad på så sätt att det extremt lätt "skvimpar" spolarvätska vars lukt sedan drar in i bilen.

När jag köpte min i somras var jag övertygad om att behållaren läckte och att det rann in i bilen så Renaultverkstan kollade det när jag ändå hade den inne på en garantireparation för en annan grej och det är tydligen omöjligt - går det hål på behållaren rinner det ut i hjulhuset och ut på marken...
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

Post by spaceboot »

Jag upplever det som att lukten alltid blir starkare efter inbromsning..så det är väl så att det skvalpar över. Tänkte bara om det var något annat känt fel.

Såg även att det hade rostat där det främre påfyllningsröret går ner i hjulhuset. Vet inte renault vad rostskydd är?
Det är ju trots allt en 96:a och det har redan kommit rost på flera olika ställen.
Post Reply