Hackig gång Megane 1.6e -98
Moderator: Forumpolisen
Hackig gång Megane 1.6e -98
Min Megane Coupé 1.6e från 1998 har börjat hacka under körning. Det har till och med hänt att den har tjuvstannat när man ska parkera eller liknande. Den hackar när man gör gaspådrag från tomgång, men under vanlig stillastående tomgång går den som en klocka. Det verkar som den börjar hacka när bilen är i rullning och man kör i något nerförsbacke med tomgång och bilen trycker på framåt..
Verkar som den inte lyckas få rätt på blandningen..
Tändstiften är kollade, och har bara gått 600 mil..
Läste om liknande problem som finns på forumet och fick se om "tomgångsmotorn".. Tror jag hittat den men vet ej säkert. Var sitter den på 1.6e?
Vaccumslangen från den lilla svarta GM-lådan är kollad och den är hel. Eftersom bilen fungerar bra under vanlig färd så tror jag inte på tändspolarna heller..
Finns det nåon vänlig själ som har någon bra idé om vad det kan vara!! Är väldig tacksam för svar.
Verkar som den inte lyckas få rätt på blandningen..
Tändstiften är kollade, och har bara gått 600 mil..
Läste om liknande problem som finns på forumet och fick se om "tomgångsmotorn".. Tror jag hittat den men vet ej säkert. Var sitter den på 1.6e?
Vaccumslangen från den lilla svarta GM-lådan är kollad och den är hel. Eftersom bilen fungerar bra under vanlig färd så tror jag inte på tändspolarna heller..
Finns det nåon vänlig själ som har någon bra idé om vad det kan vara!! Är väldig tacksam för svar.
Hej
Det ser ut som du har läst inläggen här. Vad jag kom på som kan påvärka motorgången är lambasonden och katalysatorn om "innehållet" i kattan går sönder så kan det täppa till avgasröret och strypa motorn om sedan biten flyger ut går motorn fint tills nästa bit fastnar, eller täpper till i katalysatorn.Motorn kan betesig mycket konstigt beroende på hur mycket avgasröret är tilltäppt.
Värt att kontrolera
FY
Det ser ut som du har läst inläggen här. Vad jag kom på som kan påvärka motorgången är lambasonden och katalysatorn om "innehållet" i kattan går sönder så kan det täppa till avgasröret och strypa motorn om sedan biten flyger ut går motorn fint tills nästa bit fastnar, eller täpper till i katalysatorn.Motorn kan betesig mycket konstigt beroende på hur mycket avgasröret är tilltäppt.
Värt att kontrolera
FY
Det säkraste sättet är att ta bort katalysatorn och skaka den. Du kan försöka skaka den på plats, fast det är kanske inte så lätt. Om det nu skulle vara sönder kontrolera då röret efter så inget sitter där.Jag vet inte hur vanligt det är att lambasonden på en Megane går,men jag har haft en Ford där den pajade.Fast då borde borde felet uppkomma också under "vanlig färd".En original katalysator går nog på en 5000-6000 tusen tror jag. Det går att köpa andra under 2000 tror jag kolla på nätet. Men då måste du svetsa på fästena om du har sådana för det är bara raka rör på dem jag har sett.
FY
FY
Var och pratade med en Megane-specialist på Volvo idag..
Han sa att han trodde det är sotbildningar i spjällhuset, vaccumslangen till den lilla svarta GM-lådan, fel på den elektriska ventilen precis under spjällhuset eller möjligtvis tändkablarna.. Han var rätt skeptisk till tändspolarna eftersom de jobbar parvis och då slutar oftast två cylindrar fungera om en tändspole går sönder..
Han sa att han trodde det är sotbildningar i spjällhuset, vaccumslangen till den lilla svarta GM-lådan, fel på den elektriska ventilen precis under spjällhuset eller möjligtvis tändkablarna.. Han var rätt skeptisk till tändspolarna eftersom de jobbar parvis och då slutar oftast två cylindrar fungera om en tändspole går sönder..