inkoppling av original bilstereo i megane 99

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

inkoppling av original bilstereo i megane 99

Post by Puma »

Jag försöker byta ut min kassett-radio mot en original cd-radio jag köpt (beg). Dessvärre så stämmer inte den delen av konatkthusen som går till fjärrkontrollen vid ratten (jag har den rundade fjärrkontrollen). På min kasett-radio sitter det bara 4 kablar anslutna av 5 möjliga i det k-huset, och på den CD-radio jag köpt så finns det ett gäng till (har inte exakt antal nu men uppåt 10-15 tror jag att det är). Är det ngn som vet om "mina 4" går att finna bland dessa 10-15 och i så fall var... eller har jag helt enkelt köpt fel bilstereo. Det verkar som just årsmodell 99 blev utsatt för en facelift (vilket är den jag har... tror jag) och det verkar för en del verkstäder som att även elsystemet uppgraderades vid det tillfället. En verkstad sa att min 99'a skulle ha ett "analogt system" till rattfjärren, och att 00'orna hade ett "digitalt system". Jag köpte därför en 99'a cd, men nu när jag kollar på min original (dum som jag var så tog jag ju inte ut den först o kollade...) så har den ju bara 4 kablar att styra alla funktioner från fjärren så det känns för mig som att det handlar om nån busskommunikation på den jag har... alltså kanske det "digitala systemet". Så därför undrar jag om nån har info om hur det ligger till på radiosidan.

MVH//DD
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Detta är ett nästan olösligt problem! Jag har försökt göra en motsvarande operation på min Mégane -00 men gav upp efter massor av försök med div. apparater. Displayen vid klockan ville inte vara med hur jag en försökte och därmed gick det inte att slå in koden till stereon.
Nissan300ZXTT
Posts: 19
Joined: 11 Dec 2003, 11:53

Post by Nissan300ZXTT »

OK, ingen som har en stero över att sälja då med cd-vxl styrning...
jimmy palmblad
Posts: 23
Joined: 08 Jul 2004, 21:15
Location: Sweden
Contact:

Post by jimmy palmblad »

Kolla på en ny cd spelare, nästan alla cd spelare som är värda sina namn har idag så man kan koppla den till fjärren amt oxå då cd vxl kontroll för en lite rund siffra,

Min erfarenhet är att clarion o blaupunkt, samt även alpine (lite dyrare) har mycket bra cd spelar utbud om man just som du är ute efter en cd som man kan koppla till fjärren o en vxl utgång.

Lycka till
Post Reply