R5 som baktänder
Moderator: Forumpolisen
R5 som baktänder
Min R5 87 TS har på sistone börjat bete sig skumt. När man trycker ner gasen och släpper den så skjuter den i avgasröret bak...
När jag läser i instruktionsboken så kan man ju inte ställa tändningen eller brytarspetsarna då denna inte har någon.
Hur löser man detta på denna bilen?
När jag läser i instruktionsboken så kan man ju inte ställa tändningen eller brytarspetsarna då denna inte har någon.
Hur löser man detta på denna bilen?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Gick lite för fort med postandet; Byt tändstift och kolla tändkablar och anslutningar så att allt är helt och rent, det är enkl början på felsökandet!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har bytt fördelar lock och tändstift inte allt för länge sedan men de blev ingen skillnad...
Nåt annat man kan göra?
<br />Gick lite för fort med postandet; Byt tändstift och kolla tändkablar och anslutningar så att allt är helt och rent, det är enkl början på felsökandet!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har bytt fördelar lock och tändstift inte allt för länge sedan men de blev ingen skillnad...
Nåt annat man kan göra?
Hej!
Händer detta bara när du trycker ner gasen hastigt? Går den riktigt under "normal" körning? Om så är fallet så har du förmodligen en tändspole som inte förmår att avge den energi som fordras för att antända gasblandningen och sedan hålla den brinnande, vilket resulterar i att gasblandningen går ner i avgassystemet och antänds där istället. Med motorn igång så kan du spänningsmäta vid anslutning +15 hos tändspolen. Spänningen bör ej understiga den spänning som du samtidigt kan mäta upp vid batteriet med mer än 0.5 Volt. Om du inte finner något spänningsfall så kan det vara lämpligt att byta tändspolen.
Händer detta bara när du trycker ner gasen hastigt? Går den riktigt under "normal" körning? Om så är fallet så har du förmodligen en tändspole som inte förmår att avge den energi som fordras för att antända gasblandningen och sedan hålla den brinnande, vilket resulterar i att gasblandningen går ner i avgassystemet och antänds där istället. Med motorn igång så kan du spänningsmäta vid anslutning +15 hos tändspolen. Spänningen bör ej understiga den spänning som du samtidigt kan mäta upp vid batteriet med mer än 0.5 Volt. Om du inte finner något spänningsfall så kan det vara lämpligt att byta tändspolen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Händer detta bara när du trycker ner gasen hastigt? Går den riktigt under "normal" körning? Om så är fallet så har du förmodligen en tändspole som inte förmår att avge den energi som fordras för att antända gasblandningen och sedan hålla den brinnande, vilket resulterar i att gasblandningen går ner i avgassystemet och antänds där istället. Med motorn igång så kan du spänningsmäta vid anslutning +15 hos tändspolen. Spänningen bör ej understiga den spänning som du samtidigt kan mäta upp vid batteriet med mer än 0.5 Volt. Om du inte finner något spänningsfall så kan det vara lämpligt att byta tändspolen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tändspolen är bytt med då någon kondensator sprängdes för ett tag sen när generatorn laddade för mkt... då sprängdes en kondensator som jag bytte men bilen ville inte starta ändå så jag köpte ny tändspole på skroten... men ingen skillnad efter det heller ang skjutandet.
<br />Hej!
Händer detta bara när du trycker ner gasen hastigt? Går den riktigt under "normal" körning? Om så är fallet så har du förmodligen en tändspole som inte förmår att avge den energi som fordras för att antända gasblandningen och sedan hålla den brinnande, vilket resulterar i att gasblandningen går ner i avgassystemet och antänds där istället. Med motorn igång så kan du spänningsmäta vid anslutning +15 hos tändspolen. Spänningen bör ej understiga den spänning som du samtidigt kan mäta upp vid batteriet med mer än 0.5 Volt. Om du inte finner något spänningsfall så kan det vara lämpligt att byta tändspolen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tändspolen är bytt med då någon kondensator sprängdes för ett tag sen när generatorn laddade för mkt... då sprängdes en kondensator som jag bytte men bilen ville inte starta ändå så jag köpte ny tändspole på skroten... men ingen skillnad efter det heller ang skjutandet.
Ok!
Även en fabriksny tändspole kommer att misslyckas med att skapa tillräcklig tändenergi om den inte får rätt matarspänning. Därför är det viktigt att kontrollera eventuellt spänningsfall, för att därefter gå vidare i felsökningen. Nästa komponent att rikta blickarna mot är tändmodulen. Ibland kan det räcka med att demontera den anslutning som stomansluter tändmodulen och rengöra denna. Obs vissa tändmoduler har sin stomanslutning i fästskruvarna. Eftersom den genom "kamvinkelreglering" avgör uppladdningstiden hos tändspolen så kan det också bero av en defekt i elektronikkretsarna när tändenergin blir låg vid vissa varvtal.
Även en fabriksny tändspole kommer att misslyckas med att skapa tillräcklig tändenergi om den inte får rätt matarspänning. Därför är det viktigt att kontrollera eventuellt spänningsfall, för att därefter gå vidare i felsökningen. Nästa komponent att rikta blickarna mot är tändmodulen. Ibland kan det räcka med att demontera den anslutning som stomansluter tändmodulen och rengöra denna. Obs vissa tändmoduler har sin stomanslutning i fästskruvarna. Eftersom den genom "kamvinkelreglering" avgör uppladdningstiden hos tändspolen så kan det också bero av en defekt i elektronikkretsarna när tändenergin blir låg vid vissa varvtal.