kam spännare på blocket??
Moderator: Forumpolisen
kam spännare på blocket??
Fick syn på nåt som jag ej sätt förut på f3n, r5 gte
och det är att det sitter spännrulle på blocket och vissa andra sitter det spännrulle på toppen??
Nån som vet nåt mer om detta[?]
och det är att det sitter spännrulle på blocket och vissa andra sitter det spännrulle på toppen??
Nån som vet nåt mer om detta[?]
Jag tror det är läge att reda ut lite kring GTE:n (C409) eftersom många frågar om den.
Först om årsmodeller enligt Renault; 88:or chassinr F000251 till F003411, 89:or F003412 till F005393, 90:or F005394 uppåt. Nu är det inte så enkelt för importören (Volvo) kunde inregistrera bilarna som annan årsmodell t.ex. är alla 89:or under hösten 88 registerade som 88:or för att från årsmod 89 skulle en avgascertifikatsavgift tas ut på 5000 på varje bil.
GTE:er tillverkade fram till 8801(mitt under modellår 88 chassinr F002104) har tre bular på ventilkåpan och spännrulle på blocket. De tillverkade från 8802 har sex bultar på ventilkåpan och spännrulle på toppen. De har också olika kamremmar.
Sedan görs en förändring på insprutningen mellan chassinr F004690-F004691. Vatten och luft tempgivarna till sprutet byts från PTC till NTC motstånd, dvs tidiga: kallt=lågt motstånd, varmt=högt. Sena: kallt=högt varmt=lågt. Om en tempgivare går sönder (avbrott = oändligt högt motstånd) så kommer de tidiga att tro att motorn är varm även om den är kall vilket kan göra bilen mycket svårstartad. De senare kommer att tro att motorn är kall och "choka" den hela tiden.
Även elektronik boxen är olika och givare och boxar går inte att byta mellan tidiga och sena om inte allt byts samtidigt.
Hoppas nån har nytta av detta.
/Mats
Först om årsmodeller enligt Renault; 88:or chassinr F000251 till F003411, 89:or F003412 till F005393, 90:or F005394 uppåt. Nu är det inte så enkelt för importören (Volvo) kunde inregistrera bilarna som annan årsmodell t.ex. är alla 89:or under hösten 88 registerade som 88:or för att från årsmod 89 skulle en avgascertifikatsavgift tas ut på 5000 på varje bil.
GTE:er tillverkade fram till 8801(mitt under modellår 88 chassinr F002104) har tre bular på ventilkåpan och spännrulle på blocket. De tillverkade från 8802 har sex bultar på ventilkåpan och spännrulle på toppen. De har också olika kamremmar.
Sedan görs en förändring på insprutningen mellan chassinr F004690-F004691. Vatten och luft tempgivarna till sprutet byts från PTC till NTC motstånd, dvs tidiga: kallt=lågt motstånd, varmt=högt. Sena: kallt=högt varmt=lågt. Om en tempgivare går sönder (avbrott = oändligt högt motstånd) så kommer de tidiga att tro att motorn är varm även om den är kall vilket kan göra bilen mycket svårstartad. De senare kommer att tro att motorn är kall och "choka" den hela tiden.
Även elektronik boxen är olika och givare och boxar går inte att byta mellan tidiga och sena om inte allt byts samtidigt.
Hoppas nån har nytta av detta.
/Mats
Skönt att få lite klarhet i detta ämne. Funderade mycket på varför min bruksbil och reservdelsbil inte stämde överrens, typiskt att bruksbilen var av äldre modell
Har en fråga. Har de olika modellerna olika tänddelar? Fördelarlock och tändkablar är nämligen olika på dom. Kanske beror på att det är olika fabrikat på delarana, det ena kan ju vara piratdel medan den andra kan vara orginal kanske? Fördelarlocket på reservdelsbilen är ju så gått som ny, men vill ju gärna veta om det ställer till några problem innan jag byter.
Har en fråga. Har de olika modellerna olika tänddelar? Fördelarlock och tändkablar är nämligen olika på dom. Kanske beror på att det är olika fabrikat på delarana, det ena kan ju vara piratdel medan den andra kan vara orginal kanske? Fördelarlocket på reservdelsbilen är ju så gått som ny, men vill ju gärna veta om det ställer till några problem innan jag byter.