Riktigt måndags exemplar.
Moderator: Forumpolisen
Riktigt måndags exemplar.
Idag lämna jag in min Clio på Bilia igen. Det e tredje gången sen jag köpte den i slutet av april i år.
Min förra gick som en klocka i 6 månader, dvs fram tills jag krocka med den.
Men denna har de fått byta tändstift på, byta en kabelmatta och koppla om ngt med gaspedalen. Denna gången är den inne för att elektroniskt fel lampan lyser hela tiden, den slocknar inte ens när jag startar om bilen, vilket den jorde förra gången.
Som tur e har jag garanti på bilen, annars hade jag inte haft råd att ha den. Bilen har bara gått 1700 mil och är 2,5 år gammal. Låter konstigt med så mkt problem.
Min förra gick som en klocka i 6 månader, dvs fram tills jag krocka med den.
Men denna har de fått byta tändstift på, byta en kabelmatta och koppla om ngt med gaspedalen. Denna gången är den inne för att elektroniskt fel lampan lyser hela tiden, den slocknar inte ens när jag startar om bilen, vilket den jorde förra gången.
Som tur e har jag garanti på bilen, annars hade jag inte haft råd att ha den. Bilen har bara gått 1700 mil och är 2,5 år gammal. Låter konstigt med så mkt problem.
Köpte min bil hos Bilia när den var 3 år gammal (happy deal 1 år eller 1500 mil garanti) och hade en hel del småfel på den, men fick mycket fixat tack vare garantin...och en stor portion envishet! Bara för att man är tjej så "kan man ju ingenting om bilar" [:(!][:(!] Gjorde dock en M-test för 1200 kr (motormännen oberoende bedömning av bilen) för att vara på den säkra sidan. Well, it´s a long story! Man lär så länge man lever.
Stå på dig! Var envis! Kräv kompensation! Konsumentköplagen...finns info om den på http://www.konsument.goteborg.se/ Det är ett bra vapen om det skulle behövas. Kan tillägga att min bil mår ganska bra idag, fast garantin gått ut för över 1000 mil sedan. [:)] Peppar peppar...
Stå på dig! Var envis! Kräv kompensation! Konsumentköplagen...finns info om den på http://www.konsument.goteborg.se/ Det är ett bra vapen om det skulle behövas. Kan tillägga att min bil mår ganska bra idag, fast garantin gått ut för över 1000 mil sedan. [:)] Peppar peppar...
Har du köpt bilen på Bilia i Malmö? Och du har Bilai "runt hörnet" där du bor? Isf har du ju tur. Iom att det är en kedja så kvittar det i vilken butik/verkstad du lämnar din bil.
Står också i konsumentköplagen. Du har rätt kmfdm, stå på sig! [}:)]Och ett tips till ALLA som läser detta: Ta hem en kopia av konsumentköplagen (hela inten nån broschyr), från biblioteket, internet eller lokala rådgivare. Läs igenom den lite snabbt så ni vet ung. vad kapitlena handlar om. Sen kan ni ta fram och läsa för att få kött på benen när det krävs![:)]
Står också i konsumentköplagen. Du har rätt kmfdm, stå på sig! [}:)]Och ett tips till ALLA som läser detta: Ta hem en kopia av konsumentköplagen (hela inten nån broschyr), från biblioteket, internet eller lokala rådgivare. Läs igenom den lite snabbt så ni vet ung. vad kapitlena handlar om. Sen kan ni ta fram och läsa för att få kött på benen när det krävs![:)]
Vill du vara på den säkra sidan så gör ett m-test hos Motormännen...Innan garantin går ut. Det finns ett testcenter i Mölndal (ungefär mitt emot Ica Maxi Mölndalsvägen. Jag var så oerfaren att jag köpte min bil innan den gjort sin 1:a besiktning. När jag besiktade bilen så fick den anmärkning på halvljus och dimljus och gick således inte igenom besiktningen. Jag blev ju lite lätt misstänksam mot den perfekta varudeklarationen som medföljde bilen och gjorde ett test för säkerhets skull. Ville inte få flera överraskningar...[:(]
Jag betalade 1200 kr, fick rabatt eftersom jag blev medlem i motormännen samtidigt. Vad det kostar nu är jag inte säker på. Kolla hemsidan, kanske det finns info där!
www.motormannen.se
www.motormannen.se
Kan ju också tipsa om att Bilprovningen erbjuder något som heter Bildiagnos för strax över 800 spänn. Diagnosen är kanske inte riktigt lika omfattande som Motormännens test, men dels är den billigare, dels är det mycket lättare att få tid.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />vad kostar en sådan?? Just nu e allt kaos, för jag är i en kritisk bostads situation. Så jag hinner knappt med bilen.
min har ej besiktigats, men tror inte det ska vara ngra problem.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />vad kostar en sådan?? Just nu e allt kaos, för jag är i en kritisk bostads situation. Så jag hinner knappt med bilen.
min har ej besiktigats, men tror inte det ska vara ngra problem.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi hade 3 mån på vår Clio, tyckte den lät kontigt i framvagnen vid inbromsning, fick nya skivor och klossar direkt även om det var tveksamt att det var felet tror det är vanligt vägljud, displayen till stereon dog några dagar efter 3 månadersdagen, inga problem, fick en ny. Så det finns trevliga tillfällen också.
Jag har lärt mig en sak, jag får alltid bäst service och mest gjort när jag försöker vara trevlig och inte kräver utan bara i lugn och ro står och pratar runt för att hela tid landa på problemet, brukar prata om andra bilar jag haft och att de inte varit så bra som den jag har nu förutom det där retliga felet som jag vill få fixat.
Sedan är det alltid lika roligt att få höra att man har haft ett unikt fel...
// Ola
Jag har lärt mig en sak, jag får alltid bäst service och mest gjort när jag försöker vara trevlig och inte kräver utan bara i lugn och ro står och pratar runt för att hela tid landa på problemet, brukar prata om andra bilar jag haft och att de inte varit så bra som den jag har nu förutom det där retliga felet som jag vill få fixat.
Sedan är det alltid lika roligt att få höra att man har haft ett unikt fel...
// Ola