Halvljusautomatik R5!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Halvljusautomatik R5!

Post by Sontan »

Jag behöver hjälp med att hitta halvljusautomatiken på en R5 GTS -87.
Jag har hittat reläna som sitter till höger om säkringarna, den högra styr halvljus men automatiken då? Finns det några fler relän gömda nånstans? Det skiljer väl inget annat förutom relät på en bil utan automatik? Vars ska jag leta?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har du något relä på höger innerskärm,har något att göra med lyset om jag minns rätt,är så på en gte..
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Jo men det är väl extraljusrelät!
De finns ett relä som sitter till höger om kylaren framför generatorn, vad är det till för?
Enligt rephandboken som finns i min signatur så ska halvljusautomatiken sitta antingen till vänster eller höger
om säkringsdosan. kolla under 87-electrical access/relay support så ser ni själv, men jag hittar inte nån av dom. Nån som känner igen sig å vet va man ska göra?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Sontan, jag tror det är halvljusautomatikreläet du har hittat bredvid säkringarna. I R19 finns inga ljusreläer, det går ledningar direkt från ljusspaken till lyktorna bortsett från att halvljuset går via kontakten på aut-reläet. Och R19 har ärvt det mesta från R5.
När man slår på ljuset så drar reläspolen (den ligger antagligen parallellt med instrumentbelysningen) och kopplar lyktorna till spaken. Om man INTE slår på ljuset kopplas ledningen som går till lyktorna om via vilokontakten i reläet till +12V efter tändningsnyckeln.
Men sen har jag ett par reläer till inblandade i automatiken, tror att de tänder bakljuset...
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Okej men då är det säkert rätt relä jag hittat. Å de relät har jag tagit från TSen som har automatik och satt på samma ställe i GTSen, den ha oxå ett relä där men automatiken funkar inte. Så antagligen är det väl ett kabelbrott eller nåt liknande på GTSen då för relät från TSen har funkat det vet jag. Vars går kablarna till å från relät å vars kan de tänkas vara brott?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kablaget har jag noll koll på..
lyssna om det knäpper i reläet när du vrider på ljuset, det borde det göra. Men det kan vara kopplat på annat sätt än det jag nämde, det stämmer inte med nåt schema jag har hittat
Om du drar ut reläet så kan du mäta i sockeln med testlampa
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Okey ska prova med de. Ska jag då mäta med tändningen på eller med lyset på? Ska prova båda två.
För om allt funkar som de ska så tänds väl lyset när tändningen är på?
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Nu har jag kollat om relät knäpper å de gör den när ja he på å av tändningen och när jag stänger av lyset. Alltså inget när jag slår på lyset. Har inte mätt med nån testlampa.
Vad kan vara fel?
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

någon som kan hjälpa?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

har du provat byta relä, det går nog med ett helt vanligt standardrelä med växlande kontakt...
Det skulle också kunna vara en trasig säkring i kretsen som halvljuset kopplas om till då automatiken slår på.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Jag har provat med ett relä som jag vet fungerar från en annan R5. Vars kan den säkringen sitta för alla säkringar i säkringsdosan är hela. Har inte riktigt koll på hur å vars kablarna är dragna till å från relät.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om du har en testlampa, mät i reläsockeln med testlampans jordkabel ansluten till chassie.
Det här förutsätter förstås att det är precis lika kopplat som i R19 -90 vilket vi inte vet med säkerhet...
På stift 5 ska det dyka upp 12V när du ställer ljusspaken på halvljus. Ha tändningen på för säkerhets skull.
Stift 4 borde bli 12V när du vrider på tändningsnyckeln. Det var här jag tänkte att det kunde ligga en säkring, har ingen aning om vad den kan vara märkt eller sitta någonstans...
Stift 3 borde gå ut till lyktorna, funkar halvljuset kan det inte gärna vara fel där.
Stift 2 borde vara jord,
Stift 1 borde bli 12V när man slår på parkering, halv eller helljus
Om kopplingen inte verkar stämma är väl enda raka att försöka få tag i ett riktigt schema.
Numrering i reläsockeln:
..2
3 4 5
..1
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Har bara en multimeter men de gå ju lika bra så ja ska gå ut å mäta imorrn.

Tack Erik för att du orkar hjälpa mej, jag uppskatar verkligen din hjälp.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Sådär nu har jag varit ute å mätt å de stämde på alla punkter utom en å de var kontakten till tändningsnyckeln.
Där hände de inget när jag slog på tändningen så nånstans efter den kabeln ä de fel.
Så nu till min nästa fråga, hur går den kabeln, att den går till tändningslåset förstår jag men vars? Vill nämligen inte riva hela instrumenten för ja använder den bilen dagligen.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

tyvärr inte en susning... men jag skulle gissa att den går till någon säkring som ska blir spänningssatt då man slår på nyckeln.
Så kabeln går nog bara från reläpanelens baksida till säkringspanelen. Kanske har en kabelsko oxiderat eller varit slarvigt pressad redan från början. Men titta först igenom säkringarna en gång till om du kan hitta någon som har med lyset att göra. Jag skulle ha provat med en ny säkring och skiftat igenom alla misstänkta... Ibland kan de se ok ut fast det är avbrott
Post Reply