Missljud i RT -93
Moderator: Forumpolisen
Missljud i RT -93
Jag har ett missljud från motorn i min Renault 19 RT -93. Det hörs oftast när motorn är kall men inte alltid. Det är något mekaniskt hackande eller malande låter det som. Har ingen aning om det kan vara lyftarna som slamrar innan oljetrycket kommoit igång men då borde det försvinna fortare. Kan vara något lager kanske men då borde det väl inte försvinna...?
Tacksam för hjälp.
Tacksam för hjälp.
tjenare, det sitter förmodligen en 1,4 liters E7j motor i din R19.
Den har mekaniska lyftare så jag tror inte att dom låter, kan det vara ventil tick?
Har du otur så kan det vara lagerras men jag tror inte det. Kan du förklara lite närmare hur det låter? Och är du säker på att det kommer från motorn?
Den har mekaniska lyftare så jag tror inte att dom låter, kan det vara ventil tick?
Har du otur så kan det vara lagerras men jag tror inte det. Kan du förklara lite närmare hur det låter? Och är du säker på att det kommer från motorn?
Motorn är en 8-ventilare på 1,7 liter och ca 70kW. Det ser faktiskt ut som hydrauliska lyftare om man tittar ner genom oljepåfyllningshålet men det är ju förståss ingen större säkerhet i det. Har inte plockat bort ventilkåpan för hela insprutningen och insugningsröret skulle i så fall behöva plockas bort. Olja och filter är nybytta, dock inte till helsyntet. Ljudet är inte av karaktren ventiltick på mekaniska lyftare i alla fall. Det är mer ett malande, skrapande ljud och det låter inte hela tiden.
om den är på 1.7 borde det väl vara en F3N. 8-ventilstoppen har "inverted tapped buckets" med shims uppepå som ligger direkt under kamaxeln. Mekaniskt alltså utan vipparmar.
Spelet kollar man genom att pilla in bladmått mellan shims och kamlober
16V-toppen lär ha hydrauliska lyftare men då heter väl motorn F7P eller nåt...
Kolla i bruksanvisningen under specifikationer, där borde stå vad motorn heter.
Lagerljud kan komma från spänn- eller löprullen på kamremmen. Remspänningen ändras när motorn blir varm så det kan förklara försvinnandet
Spelet kollar man genom att pilla in bladmått mellan shims och kamlober
16V-toppen lär ha hydrauliska lyftare men då heter väl motorn F7P eller nåt...
Kolla i bruksanvisningen under specifikationer, där borde stå vad motorn heter.
Lagerljud kan komma från spänn- eller löprullen på kamremmen. Remspänningen ändras när motorn blir varm så det kan förklara försvinnandet