slitna kolvringar?
Moderator: Forumpolisen
slitna kolvringar?
Motorn (F3N) på min R19 börjar nog bli lite sliten efter 21000 mil...
När den är kall hörs ett knackande missljud vid belastning, mest runt 2000 r/m. Varmkörd eller obelastad går den tyst och fint.
Mr Haynes antyder glappa kolvringar med hänvisning till att det är värst vid kall motor.
Någon som vet vad som brukar bli slitet först i dessa motorer, ringar, stakar, vevlager?
Vilka ringar brukar ge sig först? Jag gissar att om det är oljeringarna finns större chans att kompensera med tjockare olja än om det är kompressionsringarna som lever i en "torrare" värld..?
Jag kör nu på 5W40, tänkte prova med 10W40 eller 15W40 vid nästa byte. Finns det något annat trick för att lindra problemet?
Vad kan man gissa på för livslängd från att det börjat låta till "slutet"
När den är kall hörs ett knackande missljud vid belastning, mest runt 2000 r/m. Varmkörd eller obelastad går den tyst och fint.
Mr Haynes antyder glappa kolvringar med hänvisning till att det är värst vid kall motor.
Någon som vet vad som brukar bli slitet först i dessa motorer, ringar, stakar, vevlager?
Vilka ringar brukar ge sig först? Jag gissar att om det är oljeringarna finns större chans att kompensera med tjockare olja än om det är kompressionsringarna som lever i en "torrare" värld..?
Jag kör nu på 5W40, tänkte prova med 10W40 eller 15W40 vid nästa byte. Finns det något annat trick för att lindra problemet?
Vad kan man gissa på för livslängd från att det börjat låta till "slutet"
Hej!
Till att börja med så anses dagens motorer inte "förbrukade" innan de nått 40000 mil! Detta gäller naturligtvis motorer som fått regelbunden service och som körts "med förstånd". Om Volvo 850 sades att "byt bränslepumpen vid 45000 mil och fortsätt sedan att köra". När du nämner temperatur och belastning i sammanhanget så lutar jag nog åt antingen en kolvskada eller en eller flera slitna kolvar. Naturligtvis är det också på det viset att kolvringarna strävar efter att hålla kolven "rak" i cylindern, och kan om dom tappa "spänsten" klara den uppgiften sämre med knackningar som följd. Att kolvarna ger ifrån sig ljud när motorn är kall är en naturlig följd av att alla bilmotorer idag använder vad man kallar "termokolvar", vilka har en förmåga att anpassa sig till cylinderloppet när dom blivit varma.
Felet kan också ligga i knacksensorn. Om motorstyrningen ej känner av spänningen från knacksensorn så kommer den inte att sänka tändningen med tändknackningar som följd.
Ett tips för att utröna från vilken cylinder du har knackljud(det troligast är att endast en cylinder bidrar med ljudet). Demontera i tur och ordning tändkablarna från tändstiften och kör därefter motorn. OBS glöm ej att kortsluta tändkabeln mot gods för undvikande av skador i tändsystemet. Om ljudet upphör vid något tillfälle så är saken klar, det är kolvljud, eftersom det är förbränningstrycket som får kolven att "vicka".
Till att börja med så anses dagens motorer inte "förbrukade" innan de nått 40000 mil! Detta gäller naturligtvis motorer som fått regelbunden service och som körts "med förstånd". Om Volvo 850 sades att "byt bränslepumpen vid 45000 mil och fortsätt sedan att köra". När du nämner temperatur och belastning i sammanhanget så lutar jag nog åt antingen en kolvskada eller en eller flera slitna kolvar. Naturligtvis är det också på det viset att kolvringarna strävar efter att hålla kolven "rak" i cylindern, och kan om dom tappa "spänsten" klara den uppgiften sämre med knackningar som följd. Att kolvarna ger ifrån sig ljud när motorn är kall är en naturlig följd av att alla bilmotorer idag använder vad man kallar "termokolvar", vilka har en förmåga att anpassa sig till cylinderloppet när dom blivit varma.
Felet kan också ligga i knacksensorn. Om motorstyrningen ej känner av spänningen från knacksensorn så kommer den inte att sänka tändningen med tändknackningar som följd.
Ett tips för att utröna från vilken cylinder du har knackljud(det troligast är att endast en cylinder bidrar med ljudet). Demontera i tur och ordning tändkablarna från tändstiften och kör därefter motorn. OBS glöm ej att kortsluta tändkabeln mot gods för undvikande av skador i tändsystemet. Om ljudet upphör vid något tillfälle så är saken klar, det är kolvljud, eftersom det är förbränningstrycket som får kolven att "vicka".
Ingen blårök, ingen oljeförbrukning, jämna kompressionsvärden, rena stift, ingen spikning observerad, bara slammer...
Om det nu är kolvspelet som orsakar ljudet så borde väl olja med högre (kall-) viskositet göra underverk? Jag provar. Det intressanta med kolvringsspelen är att de inte är specificerade, Haynes gissar i brist på underlag!
Lång livslängd är inte prioriterat hos detta bilmärke, det märker man på andra konstruktionslösningar samt på felfrekvensen... Men märkligt nog satt ju samma drivlina i Volvos 400-serie, där har den tydligen klarat Volvos livslängdsspec eller gjorde man ett undantag? [;)]
Om det nu är kolvspelet som orsakar ljudet så borde väl olja med högre (kall-) viskositet göra underverk? Jag provar. Det intressanta med kolvringsspelen är att de inte är specificerade, Haynes gissar i brist på underlag!
Lång livslängd är inte prioriterat hos detta bilmärke, det märker man på andra konstruktionslösningar samt på felfrekvensen... Men märkligt nog satt ju samma drivlina i Volvos 400-serie, där har den tydligen klarat Volvos livslängdsspec eller gjorde man ett undantag? [;)]
Kuriosa:
Yr, jag har för mig att Volvos designlivslängd har varit 50000 mil men nu finns nog risk att de byter till ett lägre Ford-krav. Vad gäller den "andra" stora koncernen så har de ett förvånansvärt kort livslängdskrav, det kommer inte i närheten av den siffra du nämner!
Jag skulle bra gärna vilja veta vad som står i Renås specar...
Yr, jag har för mig att Volvos designlivslängd har varit 50000 mil men nu finns nog risk att de byter till ett lägre Ford-krav. Vad gäller den "andra" stora koncernen så har de ett förvånansvärt kort livslängdskrav, det kommer inte i närheten av den siffra du nämner!
Jag skulle bra gärna vilja veta vad som står i Renås specar...