Mer problem med Clion (bilen går varm?)
Moderator: Forumpolisen
Mer problem med Clion (bilen går varm?)
Efter att jag kört gävle-uppsala igår så märkte jag till min fasa att mätaren för motortemp stod på 90-95%. Oljetemp, mängd samt tryck var på normala nivåer, vattenpumpen fugnerar, det luktar ej skumt i expansionskärlet osv. De uppenbara saker som jag då tänker på är termostaten, termokontakten eller i bästa fall en falerande givare. Kontrollerade säkringsboxen i motorrummet, där jag noterade att säkringen till fläkten gått, ok visst, byter säkring, kör omkring lite. Kollar den, och visst fan har den gått igen. Kan det vara så enkelt att den av nån anledning kortar och säkringen går? Gör fläkten så mycket?? observera att detta handlar om inspirerad körning i stadsmiljö, hur den beter sig på motorvägen vette fan. Några tips? vill verkligen att den här bilen ska fungera bra.
Hej!
Titta i säkringshållaren, eller om det inte framgår där, i ett kopplingschema, om fler förbrukare än fläktmotorn ligger på den säkring som smälter, i så fall kan det lika gärna vara dessa som orsakar överbelastningen. En fläktmotor är en relativt stor förbrukare av ström, och om någon annan förbrukare lagts till i samma matarkrets(ex fjärrljus, stereo) så är sannorlikheten stor för att säkringen inte håller för den ökade belastningen. Låter kanske konstigt, men kontrollera också om säkringen som sitter i kretsen har rätt märkvärde(A).
Nu vet jag inte vilken av två möjliga lösningar man valt för Clion, men om du har det system för fläktstyrning som använder en termokontakt(denna sluter kretsen för kylfläkten när kylvattentemperaturen har nått ett visst värde) så kan du enkelt kontrollera om kretsen inklusive fläktmotorn är intakt genom att demontera kontakterna(kabelskona) från termokontakten och koppla ihop dessa med en ståltråd el dylikt. I de flesta system så är kretsen för kylfläkten matad av en +30 spänning(direkt till batteriets + pol) vilket gör att tändningen ej behöver vara tillslagen. OBS du måste tillse att en säkring med rätt märkvärde sitter i säkringshållaren under denna kontroll.
Titta i säkringshållaren, eller om det inte framgår där, i ett kopplingschema, om fler förbrukare än fläktmotorn ligger på den säkring som smälter, i så fall kan det lika gärna vara dessa som orsakar överbelastningen. En fläktmotor är en relativt stor förbrukare av ström, och om någon annan förbrukare lagts till i samma matarkrets(ex fjärrljus, stereo) så är sannorlikheten stor för att säkringen inte håller för den ökade belastningen. Låter kanske konstigt, men kontrollera också om säkringen som sitter i kretsen har rätt märkvärde(A).
Nu vet jag inte vilken av två möjliga lösningar man valt för Clion, men om du har det system för fläktstyrning som använder en termokontakt(denna sluter kretsen för kylfläkten när kylvattentemperaturen har nått ett visst värde) så kan du enkelt kontrollera om kretsen inklusive fläktmotorn är intakt genom att demontera kontakterna(kabelskona) från termokontakten och koppla ihop dessa med en ståltråd el dylikt. I de flesta system så är kretsen för kylfläkten matad av en +30 spänning(direkt till batteriets + pol) vilket gör att tändningen ej behöver vara tillslagen. OBS du måste tillse att en säkring med rätt märkvärde sitter i säkringshållaren under denna kontroll.
Hej
Gör som yr föreslår.Kontakten är slutande. När du för ihopp ledningarna så ser du om fläkten går eller säkringen går.Kontakten sluts vid cirka 96grader. Du kan skruva ut den kopla en ohm-mätare till kontakterna ställ den i kärl och koka upp vatnet så ser du om den funkar.
Jag fick byta min vattenpump nyss. Temperaturen steg även på landsväg.När jag tog loss vattenpumpen fans inga blad kvar, bara små stumpar.Allt var bort rostad. Små bitar av bladen satt fastkilad vid utloppet. Se om vattnet är rostigt, då kan bladen vara på väg att rosta bort. Vattenpumpen drivs av kammremmen så det är ju lite pill med att byta den.
FY.
Clio 1,4 1998
Gör som yr föreslår.Kontakten är slutande. När du för ihopp ledningarna så ser du om fläkten går eller säkringen går.Kontakten sluts vid cirka 96grader. Du kan skruva ut den kopla en ohm-mätare till kontakterna ställ den i kärl och koka upp vatnet så ser du om den funkar.
Jag fick byta min vattenpump nyss. Temperaturen steg även på landsväg.När jag tog loss vattenpumpen fans inga blad kvar, bara små stumpar.Allt var bort rostad. Små bitar av bladen satt fastkilad vid utloppet. Se om vattnet är rostigt, då kan bladen vara på väg att rosta bort. Vattenpumpen drivs av kammremmen så det är ju lite pill med att byta den.
FY.
Clio 1,4 1998