Fjäderbens lagret.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Fjäderbens lagret.

Post by mikber »

Hejsan !

Jag har ett mycket konstigt problem. Det är så när ja står still med bilen och vrider sedan ratten till vänster så säger det "klunk", Jag vrider tebax med ratten så hjulen står rakt, Ja då dra bilen till vänster [:(!] Om jag gör samma sak fast till höger så drar bilen till höger [V][xx(, Detta konstiga fenomen har har jag hört talas om att det kan vara fjäderbens lagret som kanske är slut eller glappar på något sätt.[:(] Detta är bara när det regnar eller om det är mycket blött ute. När det är torrt ute så fungerar det hur bra som helst ??? [:D] Men nu kommer frågan. Men varför ?? Kan man spruta i lite olja eller måste man byta fjäderbenslagret ?? Är det någon som har något bra tips hur man kan gå tillväga... ? Då skulle jag ju bli [:D]

PS Jag har en Renault Laguna RXE -98 års modell som har gått ca 13500 mil DS


// Mikael
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Kanske skall tillägga att bilen inte står still när det dra till vänster alt höger utan jag kör med bilen när det dra åt det ena eller det andra hållet..... men ni hänger ni säkert mé....*S*
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
På mig så låter det som om fjädertallriken(den övre) inte vrider sig när fjädern tvingas runt av den undre fjädertallriken. Detta är som du mycket riktigt påpekar ett resultat av att styrlagringen kärvar. Tydligen så räcker det med att fjäder och tallrik är fuktiga för att detta skall inträffa(fjädern glider över "stoppet" i fjädertallriken när den blir "smord", med ett "klunk"). Puh! det där kostade på. Det blir till att demontera fjäderbenet, komprimera fjädern och demontera styrlagringen(rengöra + smörja, eller byta).
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ett tips är att byta lagret på den !

Jag har bytt lager på R19 16v, R21 Turbo, R19 TXE och det har aldrig tagit längre än en timme per sida !

Lagrerna kostade sist jag beställde (köpte då dom lokalt i sundsvall, behövde dom snabbt) 220:- per st

Så det är ingen stor kostnad och inget stort ingrepp heller. Tror inte det skiljer så mycket på din Laguna !

Så sätt igång och byt ! det har igen för sedan =D

/lycka till
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Men mikber, innan du kastar dig över fjäderbenen och river ner dom bör du tänka på att en "tappad" fjäder kan ställa till med riktiga otrevligheter. Det är viktigt med bra verktyg och metodiskt arbetssätt, bultarna i framvagnen är säkerhetskritiska och bör momentdras. Det är inte fel att läsa på i handboken...
Styrlagren kan man kolla genom att lyfta båda framhjulen och sen vrida hjulen vänster-höger samtidigt som man tittar på fjädern. Du ser om lagret kärvar, då följer fjädern med rotationen en bit och hoppar sen tillbaka (eller tvärtom beroende på om lagret sitter ovanför eller under fjädern, båda varianterna förekommer på Renå:er)
Post Reply