Generatorn
Moderator: Forumpolisen
Generatorn
Hej.
Har en Renault laguna V6 24v. årsmodell 2000
Köpt: 2002 januari
gått ca : 9000 mil
Alltid Fungerat utan Problem!!
Hadde lämat in bilen för reparation av servostyrningspumpen och för katalysatorn. När jag får tillbaka bilen fungerar allt som det ska.
Kör genom stan och hem inga problem.
När jag sedan ska starta bilen dagen efter så är hela bilen död startmoton snurrar kanske ett halv varv.
Tog fram laddkablar och laddade batteriet för att jag trodre var det först, tog ca 3 timmar sedan orkade jag inte vänta mera. Åkte till volvo för att ta reda på va det var för fel då batteriet inte tog laddning. Kom fram till att det var generatorn som inte tog laddning.
Min fråga är nu, kan generatorn dö/gå sönder på en dag?
Kan det inte märkas eller synas en tid innan den går sönder?
Har inte märkt några indikationer på att något skulle gått sämre eller så. utan den bara slutade och fungera.
Har en Renault laguna V6 24v. årsmodell 2000
Köpt: 2002 januari
gått ca : 9000 mil
Alltid Fungerat utan Problem!!
Hadde lämat in bilen för reparation av servostyrningspumpen och för katalysatorn. När jag får tillbaka bilen fungerar allt som det ska.
Kör genom stan och hem inga problem.
När jag sedan ska starta bilen dagen efter så är hela bilen död startmoton snurrar kanske ett halv varv.
Tog fram laddkablar och laddade batteriet för att jag trodre var det först, tog ca 3 timmar sedan orkade jag inte vänta mera. Åkte till volvo för att ta reda på va det var för fel då batteriet inte tog laddning. Kom fram till att det var generatorn som inte tog laddning.
Min fråga är nu, kan generatorn dö/gå sönder på en dag?
Kan det inte märkas eller synas en tid innan den går sönder?
Har inte märkt några indikationer på att något skulle gått sämre eller så. utan den bara slutade och fungera.
Hej!
Det finns ett enkelt och tillförlitligt sätt att kontrollera om remmen förmår att drar runt generatorn (generatorn gör ett stort motstånd när batteriet är urladdat). Försök att dra runt generatorremskivan genom att placera ett finger eller tummen på ett av bladen i fläktvingen som är placerad bakom remskivan. Om du lyckas dra runt remskivan så finns det tre alternativ att välja mellan: remmen är otillräckligt spänd, remmen är gammal och därför "torr", remmens friktionsyta är belagd med något som gör att den "slirar" i remskivorna.
Jag vill i sammanhanget tillägga att jag finner det konstigt att du bara genom att köra bilen mellan verkstaden och hemmet lyckats förbruka så mycket av den i batteriet lagrade energin så att en start dagen efter blivit omöjlig. Kan det möjligen vara så att du har 5- 10 mil till verkstaden? Om inte så får jag den uppfattningen att du har något i systemet "dränerar" batteriet.
Det finns ett enkelt och tillförlitligt sätt att kontrollera om remmen förmår att drar runt generatorn (generatorn gör ett stort motstånd när batteriet är urladdat). Försök att dra runt generatorremskivan genom att placera ett finger eller tummen på ett av bladen i fläktvingen som är placerad bakom remskivan. Om du lyckas dra runt remskivan så finns det tre alternativ att välja mellan: remmen är otillräckligt spänd, remmen är gammal och därför "torr", remmens friktionsyta är belagd med något som gör att den "slirar" i remskivorna.
Jag vill i sammanhanget tillägga att jag finner det konstigt att du bara genom att köra bilen mellan verkstaden och hemmet lyckats förbruka så mycket av den i batteriet lagrade energin så att en start dagen efter blivit omöjlig. Kan det möjligen vara så att du har 5- 10 mil till verkstaden? Om inte så får jag den uppfattningen att du har något i systemet "dränerar" batteriet.
Hej igen.
Tackar för svaren mycket intressant!
När jag lämnade in bilen så sa dom att det var kolet som va slut i generaton, vilket för mig igetligen inte säger så mycket bara att det är slut och det som gör att det inte fungerar. (detta bara genom att sätta en volt mätare på batteriet som visade 11,46volt när den inte var startad, och när man försökte starta utan hjälp så hoppade volten till 0 och ingenting hände.
Har inte haft möjlighet att testa att dra runt remskivan då jag lämnade in bilen samma dag, och i skrivande stund är färdig att hämtas, men jag har bett dom att visa vad som är fel när jag kommer och hämtar den.
Berättade detta för min far och han tyckte det lätt märkligt då han ha ägt ett antal bilar (6-7) och aldrig fått ett sådant problem, då han är ganska kunnig på många saker.
Eller har jag helt enkelt haft otur?
Tackar för svaren mycket intressant!
När jag lämnade in bilen så sa dom att det var kolet som va slut i generaton, vilket för mig igetligen inte säger så mycket bara att det är slut och det som gör att det inte fungerar. (detta bara genom att sätta en volt mätare på batteriet som visade 11,46volt när den inte var startad, och när man försökte starta utan hjälp så hoppade volten till 0 och ingenting hände.
Har inte haft möjlighet att testa att dra runt remskivan då jag lämnade in bilen samma dag, och i skrivande stund är färdig att hämtas, men jag har bett dom att visa vad som är fel när jag kommer och hämtar den.
Berättade detta för min far och han tyckte det lätt märkligt då han ha ägt ett antal bilar (6-7) och aldrig fått ett sådant problem, då han är ganska kunnig på många saker.
Eller har jag helt enkelt haft otur?