Generatorn

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
izebear
Posts: 3
Joined: 21 Oct 2004, 12:48
Location: Sweden

Generatorn

Post by izebear »

Hej.

Har en Renault laguna V6 24v. årsmodell 2000
Köpt: 2002 januari
gått ca : 9000 mil
Alltid Fungerat utan Problem!!

Hadde lämat in bilen för reparation av servostyrningspumpen och för katalysatorn. När jag får tillbaka bilen fungerar allt som det ska.
Kör genom stan och hem inga problem.
När jag sedan ska starta bilen dagen efter så är hela bilen död startmoton snurrar kanske ett halv varv.
Tog fram laddkablar och laddade batteriet för att jag trodre var det först, tog ca 3 timmar sedan orkade jag inte vänta mera. Åkte till volvo för att ta reda på va det var för fel då batteriet inte tog laddning. Kom fram till att det var generatorn som inte tog laddning.

Min fråga är nu, kan generatorn dö/gå sönder på en dag?
Kan det inte märkas eller synas en tid innan den går sönder?
Har inte märkt några indikationer på att något skulle gått sämre eller så. utan den bara slutade och fungera.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

hej!
Katalysatorn kan vi bortse ifrån. Frågan du skall ställa dig(eg Volvo) är om ingreppet som gjordes när servostyrningen reparerades, också innefattade att generatorn demonterades. Som svar på din fråga om en generator plötsligt kan upphöra med att ladda, så är det ja.
izebear
Posts: 3
Joined: 21 Oct 2004, 12:48
Location: Sweden

Post by izebear »

Skulle det kunna vara att man spillt olja på generator rämmen som sitter alldeles brevid påfylningen till servostyrningen när man då fyllt på oljan igen?
Och där med gör så att rämmen slirar men inte låter efter som den finns olja där.

Skulle den vart torr så skulle den slira och låta ganska högt.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Det finns ett enkelt och tillförlitligt sätt att kontrollera om remmen förmår att drar runt generatorn (generatorn gör ett stort motstånd när batteriet är urladdat). Försök att dra runt generatorremskivan genom att placera ett finger eller tummen på ett av bladen i fläktvingen som är placerad bakom remskivan. Om du lyckas dra runt remskivan så finns det tre alternativ att välja mellan: remmen är otillräckligt spänd, remmen är gammal och därför "torr", remmens friktionsyta är belagd med något som gör att den "slirar" i remskivorna.

Jag vill i sammanhanget tillägga att jag finner det konstigt att du bara genom att köra bilen mellan verkstaden och hemmet lyckats förbruka så mycket av den i batteriet lagrade energin så att en start dagen efter blivit omöjlig. Kan det möjligen vara så att du har 5- 10 mil till verkstaden? Om inte så får jag den uppfattningen att du har något i systemet "dränerar" batteriet.
izebear
Posts: 3
Joined: 21 Oct 2004, 12:48
Location: Sweden

Post by izebear »

Hej igen.

Tackar för svaren mycket intressant!

När jag lämnade in bilen så sa dom att det var kolet som va slut i generaton, vilket för mig igetligen inte säger så mycket bara att det är slut och det som gör att det inte fungerar. (detta bara genom att sätta en volt mätare på batteriet som visade 11,46volt när den inte var startad, och när man försökte starta utan hjälp så hoppade volten till 0 och ingenting hände.

Har inte haft möjlighet att testa att dra runt remskivan då jag lämnade in bilen samma dag, och i skrivande stund är färdig att hämtas, men jag har bett dom att visa vad som är fel när jag kommer och hämtar den.

Berättade detta för min far och han tyckte det lätt märkligt då han ha ägt ett antal bilar (6-7) och aldrig fått ett sådant problem, då han är ganska kunnig på många saker.

Eller har jag helt enkelt haft otur?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Men vilket fall som helst så borde laddlampan på instrumenteringen inne i bilen tändas om batteriet inte tar emot spänning !?

eller ?
Post Reply