Byte av instrumentpanelsbelysning i en R5 GTS-88

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Byte av instrumentpanelsbelysning i en R5 GTS-88

Post by reebase »

Hej!
Jag undrar hur omfattande det är att byta lamporna till instrumentpanelen? Jag snackar alltså om lamporna som lyser upp mätartavlorna (hastighetsmätaren,temp, bränsle osv)...Vad måste jag skruva loss för att komma åt? är det som i en opel att jag måste rica halva instrumentbrädan för att komma åt? ;)
Vad heter lamporna?
tack för snabba svar =)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vet inte hur det ser ut på en gts.men på gte plockar man ut instrumentgruppen ganska lätt
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

hmm, lyfte lite försiktigt på det klassiska R5 "solskyddet/kåpan" som sitter över mätarna, skruvade loss 2 muttrar, men kom inte längre än så...är det fler skruvar som ska loss? tycker det vorde rimligt att man bara lyfter upp panelen ur sitt fäste...någon med erfarenhet??
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Efter att du lossat de två skruvarna ska man bara behöva att lyfta upp hela panelen. Lättast är det om du tar bort panelen under ratten och kommer då åt underifrån för att lyft upp samt lossa på kablar till instrumenten.
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

fick loss den blåa vajern (hastighetsvajern tror jag) men den sitter ändå hårt som berget...och jag vågar inte ta i :P
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har någon limmat fast den..??
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

jag tror det är ramen runt mätarhuset som sitter fast i plastlisten som sitter ovanför ratten...om du vet vilken jag menar...ska panelen upp eller skjutas framåt? går ut en sväng till och provar!
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

mysko! har bytt samtliga lampor som var trasiga, men panelen fungerar ändå inte! Alla säkringar verkar vara hela..Vad kan då detta bero på? Ska kika närmre imorgon...det hann bli mörkt och kallt :) Är det något typ av relä som gör att det bara lyser på natten el. dyl?

Mycket tacksam för hjälp!
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

snälla hjälp! jag har nu testat alla lampor på panelen och dom fungerar, vanlingslamporna lyser en kort stund när jag slår PÅ tändningen (som det ska göra). Det är bara bakgrundsbelysningen som inte vill fungera! en polares R5:A har samma problem, det brukar hjälpa om han bankar till höger om istrumentpanelen (på instrumentbrädan) ...så min fundering är om det sitter något relä eller dylikt där? om någon känner igen detta symptom så snälla svara. Det är fruktansvärt frustrerande utan instrumentlysen! I övrigt så är alla säkringar bytta, och instrumentpanelen fungerar felfritt, bortsett från att just bakgrundlyserna inte fungerar!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Finns det en reostat (dämpa/öka ljusstyrkan) till instrumentbelysningen på din bil? Dessa brukar kunna ärga ihop totalt, CRC5-56 hjälper i så fall!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

om det är samma som på R19 så tänds bakgrundsbelysningen först när man slår på halv eller parkeringsljus. Så det måste vara kopplat till något uttag på ljusspaken. Det hänger nog ihop med skyltbelysning/bakljus, delar kanske säkring t.o.m.
Det var bara "lyx"-versionerna som fick reostat men det är väl troligt att kablaget är framdraget till någon blindplugg i brädan och byglat där (har inte lyckats hitta något sådant på min R19 dock..)
Lamporna bränns ut fort när reostat saknas eftersom de går för fullt och tänds med automatiska halvljuset :(
(Reläerna för aut halvljus kan alltså vara inblandade men tänds bakljuset borde inte felet ligga där)
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

tack Erik! det var en blindplugg som satt i panelen under ratten! jag tog ju bort panelen där och upptäckte att det var 2 kablar som kopplades ihop om jag satt i dom i pluggen...den tidigare ägaren hade visst glöm detta *mummel* men nu fungerar det!

Vart så lycklig att jag pumpade lite musik tills batteriet dog :D starthjälp någon? ;) ...får sno lite el från opeln =)

kanske är en idé att köpa ett starkare batteri?...
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Bara en liten fråga. Vars sitter relät till halvljusautomatiken på R5an? Tänkte ta de från TSen å sätta i GTSen för den är utan/söndert relä
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Så bra! Jag försöker maila lite ny ström! ...[;)]
Nu är jag bara sur för att inte jag själv hittar "reostatpluggen", skulle vilja sänka spänningen lite för bättre lamplivslängd och mörkerkomfort.
Halvljusautomatiken i R19 -90 är ett skatbo som inte ens stämmer med elschemorna (Sverigeunik konstighet = fick vara hur trassligt som helst) Det är tre reläer ovanför säkringspanelen som drar, det i position "E" har tydligen huvudansvaret. Men det är säkert helt annorlunda i R5
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

inget jag pillat på, men kolla upp med "detaljhandlarna" exempelvis micro eller mekonomen (namn som bara poppade upp i huvudet). En grejj som borde fungera är om du sätter en resistor någonstans längs kablarna, efter reläerna...På så vis får du ju ner spänningen. Om det här ökar livslängden på lamporna vet jag inte, kräver inte halogenlampor en viss ström för att leva längst? :P
Post Reply