Plocka bort servopumpen,köra utan
Moderator: Forumpolisen
Plocka bort servopumpen,köra utan
Tjenare,
gjorde stora fyndet igår.Köpte på mig en R19 TXE-90 2000:-
Problem=kass växellåda,har fastnat i treans växel:fixat lätt med tanke på att jag har en låda från en GTE liggandes.Nästa problem är att den läcker servoolja från styrväxeln,inte pumpen,vad tror ni om man plockar bort servopumpen helt men använder styrväxeln som sitter i o pluggar in o utgångar till servon i styrväxeln,tror ni att den blir mega tungstyrd?Kanske e det nån som gjort något liknande på sin bil.
MVH
Mogge
gjorde stora fyndet igår.Köpte på mig en R19 TXE-90 2000:-
Problem=kass växellåda,har fastnat i treans växel:fixat lätt med tanke på att jag har en låda från en GTE liggandes.Nästa problem är att den läcker servoolja från styrväxeln,inte pumpen,vad tror ni om man plockar bort servopumpen helt men använder styrväxeln som sitter i o pluggar in o utgångar till servon i styrväxeln,tror ni att den blir mega tungstyrd?Kanske e det nån som gjort något liknande på sin bil.
MVH
Mogge
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
Det här kanske kan vara något angående växellådan, så kanske du slipper byta.
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1912
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1912
NJa,tror inte det,men jag ska kolla,min sitter stumt fast i treans växel,går att köra rakt fram.växelspaken e helt fast,går bara att dra i backläget
men bilen backar inte ändå.ingen annan växel går det att föra i.har haft av länkaget till växelföraren och armen i växellådan e helt stum,sitter som berget.Tror nog det blir en annan låda.
Men tack för tipset.
MVH
Mogge
men bilen backar inte ändå.ingen annan växel går det att föra i.har haft av länkaget till växelföraren och armen i växellådan e helt stum,sitter som berget.Tror nog det blir en annan låda.
Men tack för tipset.
MVH
Mogge
Min rann servo oljan rätt ur.Jag trodde det var vid styrväxel regionen (det kanseke kommer någon droppe där med).Men det sprutade ur kopplingen under genneratorn (om du förstår vart jag menar?).Eftersom styrväxeln sitter lägre så rinner det ju efter balken och ner där.Men din kanske läcker vi styrväxeln,Vad vet jag.
Det där tätnings grejset låter ju heltklart intresant.....Jag får väll bli "testpilot" om ingen annan har provat.
Det där tätnings grejset låter ju heltklart intresant.....Jag får väll bli "testpilot" om ingen annan har provat.
Är det styrväxeln som läcker så kan det funka med Omega. Men det är bra tryck på grejjerna, de är hydraulik så ja vet inte hur det kan täta då !
Att koppla bort servot och styra utan kan du iofs testa med att slå av motorn när du rullar. Jag själv tror att det blir nästan omöjligt att svänga eller i alla fall leva med det. För servostyväxlar har en helt annan utväxling.
Men du kan juh få sjujäklars grova armar =D
Att koppla bort servot och styra utan kan du iofs testa med att slå av motorn när du rullar. Jag själv tror att det blir nästan omöjligt att svänga eller i alla fall leva med det. För servostyväxlar har en helt annan utväxling.
Men du kan juh få sjujäklars grova armar =D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Är det styrväxeln som läcker så kan det funka med Omega. Men det är bra tryck på grejjerna, de är hydraulik så ja vet inte hur det kan täta då !
Att koppla bort servot och styra utan kan du iofs testa med att slå av motorn när du rullar. Jag själv tror att det blir nästan omöjligt att svänga eller i alla fall leva med det. För servostyväxlar har en helt annan utväxling.
Men du kan juh få sjujäklars grova armar =D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har varit inne på Omegas hemsida http://www.smorjteknik.se/ovrigt.html
jag tror att det är medlet som heter "Activ Protect" som Ljungberg menade,det står iallafall att det är för hydraulic,styrväxlar mm.
Angående det där med att stänga av motorn när man kör,jag tror att anledningen till att bilar med servo blir så sjuinibombens tungstyrda när tex fläktremmen går av eller liknande är för att det fortfarande finns olja i servo/styrsytemet som motverkar rattrörelserna,därav att det blir så jättetungstyrt,men om man tappar ur oljan så borde det bli lättare,inte lika lätt som en vanlig bil utan servo men något bättre iallafall,,men men vad vet jag,det e iallafall en teori jag har,men det e ju inte säkert att det är så i verkligheten.Eftersom ingen verkar ha testat så får jag väl göra följande,testa omega,funkar inte det så blir det till o testa min teaori om oljan,blir det för jobbigt återstår bara en sak,byta styrväxel [:(]
angående det där med läckage vid servopumpen,rinner bak etc,,,då borde oljefläcken varit på höger sida o inte under styrväxeln,men visst oljan har ju förmåga o ta sig sina egna vägar.
Tack för alla svar iallafall.
MVH
Mogge
<br />Är det styrväxeln som läcker så kan det funka med Omega. Men det är bra tryck på grejjerna, de är hydraulik så ja vet inte hur det kan täta då !
Att koppla bort servot och styra utan kan du iofs testa med att slå av motorn när du rullar. Jag själv tror att det blir nästan omöjligt att svänga eller i alla fall leva med det. För servostyväxlar har en helt annan utväxling.
Men du kan juh få sjujäklars grova armar =D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har varit inne på Omegas hemsida http://www.smorjteknik.se/ovrigt.html
jag tror att det är medlet som heter "Activ Protect" som Ljungberg menade,det står iallafall att det är för hydraulic,styrväxlar mm.
Angående det där med att stänga av motorn när man kör,jag tror att anledningen till att bilar med servo blir så sjuinibombens tungstyrda när tex fläktremmen går av eller liknande är för att det fortfarande finns olja i servo/styrsytemet som motverkar rattrörelserna,därav att det blir så jättetungstyrt,men om man tappar ur oljan så borde det bli lättare,inte lika lätt som en vanlig bil utan servo men något bättre iallafall,,men men vad vet jag,det e iallafall en teori jag har,men det e ju inte säkert att det är så i verkligheten.Eftersom ingen verkar ha testat så får jag väl göra följande,testa omega,funkar inte det så blir det till o testa min teaori om oljan,blir det för jobbigt återstår bara en sak,byta styrväxel [:(]
angående det där med läckage vid servopumpen,rinner bak etc,,,då borde oljefläcken varit på höger sida o inte under styrväxeln,men visst oljan har ju förmåga o ta sig sina egna vägar.
Tack för alla svar iallafall.
MVH
Mogge
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />ojojojojoj vilket pris det där Omega betingar,,,ringde Mekonomen och kollade 177ml Pris 399:-
Hoppas verkligen att det funkar bra då,,det e ju dyrare än en god Malt whisky
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men jag tror inte whiskyn tätar styrväxeln lika bra [:I]
<br />ojojojojoj vilket pris det där Omega betingar,,,ringde Mekonomen och kollade 177ml Pris 399:-
Hoppas verkligen att det funkar bra då,,det e ju dyrare än en god Malt whisky
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men jag tror inte whiskyn tätar styrväxeln lika bra [:I]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tompa</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />ojojojojoj vilket pris det där Omega betingar,,,ringde Mekonomen och kollade 177ml Pris 399:-
Hoppas verkligen att det funkar bra då,,det e ju dyrare än en god Malt whisky
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men jag tror inte whiskyn tätar styrväxeln lika bra [:I]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hehehe[:D] men efter en flaska maltwhisky har man inga bekymmer överhuvudtaget,,,förutom dan efter[8D]
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />ojojojojoj vilket pris det där Omega betingar,,,ringde Mekonomen och kollade 177ml Pris 399:-
Hoppas verkligen att det funkar bra då,,det e ju dyrare än en god Malt whisky
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men jag tror inte whiskyn tätar styrväxeln lika bra [:I]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hehehe[:D] men efter en flaska maltwhisky har man inga bekymmer överhuvudtaget,,,förutom dan efter[8D]
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />Ljungberg:
Hur stort läckage hade du??? och funkade det med en gång??
Var hade du ditt läckage??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag använde det på hydrauliken i en Citroen. Den kändes bättre i fjädring och sjönk långsammare efter behandling! Jag hörde en person som körde Opel, han hade ett relativt stort läckage, efter behandling så läckte den inget! Plus att jag hörde av folk på Banverket i Nässjö att SJ kör med Omega i sin hydraulik! Det fungerar genom att göra packningarna mjuka igen så att de tätar. Om packning är trasig funkar det såklart inte!
<br />Ljungberg:
Hur stort läckage hade du??? och funkade det med en gång??
Var hade du ditt läckage??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag använde det på hydrauliken i en Citroen. Den kändes bättre i fjädring och sjönk långsammare efter behandling! Jag hörde en person som körde Opel, han hade ett relativt stort läckage, efter behandling så läckte den inget! Plus att jag hörde av folk på Banverket i Nässjö att SJ kör med Omega i sin hydraulik! Det fungerar genom att göra packningarna mjuka igen så att de tätar. Om packning är trasig funkar det såklart inte!