Missljud Megane-motor

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Thomas_A

Missljud Megane-motor

Post by Thomas_A »

Hej!

Fråga om missljud från motor och om det är fara att köra vidare..?

Har gått 14000 mil nu och ska strax in på service (23/9). Den har alltid varit inne på standardservice på Volvo/Renault, och sista svängen. så var det storservice med bla kamremsbyte (12000 mil). Sitter dock Volvo-beteckningar på vissa bytta delar, lite konstigt för dyr originalservice (runt 10800:-).

Senaste 300 milen eller så har det blivit nåt skrammelljud/eller "dieselknatter". Jag är helt novis på motorer och vet inte var kamremmen sitter på denna motor. Missljuded kommer från vänster sida om motorn (svårt att höra exakt dock) om man står framför bilen.

Kan det vara kamremsjuteringsfel? Ventiljustering?

Motorn går annars bra.
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Kan vara insprutningen som låter "diesel" på tomgång vissa lägen!
Thomas_A

Post by Thomas_A »

Hmm,

denna post hamnade kanske på fel avdelning. Hittade en tråd med liknande "missljud". Det kan vara kamremmen. I så fall kanske ett fuskbyte av Volvo/Renault? Bara remmen bytt och inga andra detaljer som spännrulle?

Vi får se. Jag hoppas bara motorn håller ihop till den 23e.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Har också noterat att det står Volvo på t.ex. originaltändstiften som man köper till sin renå. Jag tror det beror på att Volvo 400-serien hade Renault motorer och det kan ju inte stå något annat än Volvo på "Volvo originaldelar". Alltså har de fått specialbeställa samma delar med annan märkning...
Man blir lite kluven sympatimässigt med en R19 och en V70 på garageuppfarten ;-)
Post Reply