Startspärrs problem !

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

grunkowich
Posts: 5
Joined: 26 Apr 2004, 17:44
Location: Sweden
Contact:

Startspärrs problem !

Post by grunkowich »

Har relativt nyligen blivit ägare till en Renault Laguna -97 Kombi 2.0 inte den med talande datorn(April)och är nöjd med den vad gäller köregenskaper och komfort. Nu är det så att startspärren inte avaktiveras när man trycker på nyckeln och och att bilen låses inte upp. Har kollat in tidigare inlägg i forumet om detta problem men jag har inte något svar som passar in på mitt specifika problem.
Alltså,när jag trycker på nyckeln så händer det ingenting. Död, nada, nothing. Men till problemet kärna: Det är bara ibland det är så. Det kan gå ett slumpmässigt antal timmar, dagar, veckor innan det slår till. Så kan det vara ett antal minuter, timmar innan bilen svarar på våra tryckningar på nyckeln.
Detta är ett stort problem eftersom vi också har två barn. Så vad har vi gjort: Eftersom vi upptäckte felet tidigt så gäller ju fortfarande garantin. Bilen har varit inne på verkstaden ett antal gånger. (inne för 4´de gången skrivande stund) Och det har inte hittats någonting. Det är bytt batterier i nycklarna (2st), bytt kretskortet vid backspegeln (1300kr, garantin.), kollat säkringar. Är det någon som har haft ett liknande problem? Verkar som ett glapproblem tycker jag...men jag vet inte.
petfro
Posts: 2
Joined: 21 Jul 2004, 16:21

Post by petfro »

Tjena. Jag har exakt samma problem. Just nu så är min bil hos en "gamal räv" inom bilbranchen. Jag kopplade loss dekodern (liten svart låda med ett blått och ett svart kontakdon) som sitter uppe till vänster om kopplingspedalen, ända ute vid skalplåten i princip.
Denna sköter om centrallås och signal till startspärren.
Stor som en plånbok ungefär. Han tittade på lödningarna i kretskortet med lupp och sade att en del lödninar såg spruckna ut.
Han skall då försöka att löda om dessa. Om du sitter i bilen och vickar lite lätt på kontaktdonen så brukar det gå att låsa upp och komma iväg. Jag skriver igen och berättar om lödningarna
Mvh peter.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Intressant.. annars går det ju att öppna nyckeln och kika om den lilla metallpiggen som ska ha kontakt med batterierna är för platt..

Själv får jag byta batterier var tredje månad :\ men det är ju bättre än att köpa en ny nyckel "huuh".. dock har min ena nyckel gett upp, så den ska jag kika på när jag väl får tid..

Vi har även diskuterat om det kan vara så att nycklarna går ifrån varandra så att den som används mindre behövs användas mer ett tag och på så sätt få cyklarna mer jämna..

Se till så ni har eran kod redo när ni inte får igång bilen nästa gång..
petfro
Posts: 2
Joined: 21 Jul 2004, 16:21

Post by petfro »

Tjena Efter att lödat om ett antal spruckna lödningar samt bytt... en kondensator som inte höll vad den lovade (den lilla blå på 10 pikofarad) så funkar allt.
Mvh peter
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Coolt.. ska komma ihåg det tills det händer..
grunkowich
Posts: 5
Joined: 26 Apr 2004, 17:44
Location: Sweden
Contact:

Post by grunkowich »

Oki....har fortfarande bilen hos den lokale bilhandlarens verkstad...suck. Tipsade "kundmottagaren" om de spruckna lödningarna. Han sa att han skulle ta en titt på om han såg nått. "Kundmottagaren" pratade nått om att de hade kollat den lilla boxen med ett diagnostik program och den hade inte visat något fel....hmmm. Ska ner dit idag och se om de har fått låscylinder som har kärvat ihop.

Till vargen: Om det vore batteritorsk/glapp i nyckeln så borde ju inte den lilla lampan lysa när man trycker, eller? Och vad är det för kod du menar jag ska ha redo?

Följdfråga: Kan man låsa dörrarna utan att startspärren hoppar igång?
Om den inte gör det, gäller försäkringen då vid tex bilstöld, inbrott?

MVH
Danne G
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

om du låser dörrarna innifrån (knappen mellan sätena) och sen förardörren utifrån så ska inte immobilizern gå igång..

koden skall stå på ett kodkort du skulle fått med när du köpte bilen annars kan du maila mig på vargen snabel-a home.se (den vanliga adressen strular tyvärr).. har tagit bort mina förklaringar härifrån pga risk för utnyttjande av tjyvar..

Lampan blinkar till även när batteriet börjar bli dåligt.. men bara inte lika starkt..

och ja, försäkringen gäller, alla "gamla" bilar och mindre tekniska har ju ingen immobilizer.. däremot vet jag att en del bolag har sänkt självrisk om man har immobilizer och larm.

Hoppas det hjälpte lite..
toppe
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2004, 14:42

Post by toppe »

Hei!

Jeg tror jeg har fått samme problem på min bil i dag.
Når jeg starter kommer talecomputeren inn og sier: "Engine imobilizer, faulty operation. Refer to handbook." Startsperre-lampen blinker så hurtig etterpå. Under kjøring blinker startsperre-lampen hurtig med jevne mellomrom. Bilen går fint å kjøre og jeg merker ingenting annet en at talebeskjeden kommer når jeg starter og at lampen blinker.

Har noen av dere noen flere tips?

Mvh
Petter

Renault Laguna RXE 2.0S '95
grunkowich
Posts: 5
Joined: 26 Apr 2004, 17:44
Location: Sweden
Contact:

Post by grunkowich »

Tjo !
En uppdate: Efter att bilfirman har haft bilen i 2 veckor ringer jag och undrar hur det går. Får prata med samma man som jag först fick prata med när jag första gången lämnade in bilen. Då fick jag frågan "Vad var det som skulle göras på den?" Suck....ingen kommunikation över huvudtaget mellan personalen. Den ena går på semester utan att berätta för sina kolleger om vad som ska ske. Min gissning är att jag kommer att få tillbaka bilen som den var när jag lämnade den.

Öppen fråga: Hur lång tid efter kan man få häva köpet? Finns det någon tidsbegränsning?
Känner att jag inte vill behålla bilen om felet kvarstår....suck!
toppe
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2004, 14:42

Post by toppe »

En liten uppdatering her også:

Feilen skjer kun på tomgang upp til 1500rpm. Sjekket med verkstedet i dag og feilen kan komme av flere ting på både startsperr og innsprutningssystemet. Må lese av feilkodene først. Jeg skal gi ny tilbakemelding når jeg vet noe mer.

Mvh
Petter
toppe
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2004, 14:42

Post by toppe »

Hei igjen

Jeg har i dag fått avlest og raderad feilkodene på bilen. Etter dette har alt vært bra. Altså var det en periodisk feil som har oppstått. Håper det er lenge til den oppstår igjen siden man må slette feilkodene for å få bort talebeskjeden om at det er noe feil.

Mvh
Petter
grunkowich
Posts: 5
Joined: 26 Apr 2004, 17:44
Location: Sweden
Contact:

Post by grunkowich »

Hej !
Efter ett mycket tjatande och ringande har nu bilfirman bytt ALLT (enligt dom). Jag vidarebefodrade alla tips som jag har fått härifrån forumet till bilfirman, men tex tipset som Peter lämnade om de spruckna lödningarna och kondningen som var trasigt så fick jag till svar "...vi går inte in i boxen och kollar sånt.
I såna fall byter vi hela paketet"...och dom ska vara experter. Flera gånger så fick man höra att "...det har vi aldrig varit med om". Men, men...Nu hoppas vi på att det fungerar. Det vart bytt den 19/8 -04 så vi får se hur det går.

Lägger in ett inlägg på denna tråd om en månad och berättar om jag har bilen kvar eller inte. Tackar för all hjälp.

Mvh Danne
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Hej på er och tack snälla för att du gav tipset om den dekodern som sitter vid kopplingspedalen.
Jag har haft samma problem som er tidigare och bytt nästa hela bilen nu runt denna jäkla dekoder.

Vad jag undrar är
1. Hur kommer man enklast åt en ny dekoder (skroten/ny/pris)
2. Måste nycklarna programmeras om efter bytet
3. vad kostar det att få saken fixad på verkstad ?

Tack snälla för all hjälp. Får snart panik då man inte vet om bilen går att köra med till/från jobbet.
Whisper
Posts: 1
Joined: 02 May 2005, 09:39
Location: Sweden

Post by Whisper »

Hej alla
Äntligen har jag hittat andra som har samma problem som jag. Har larm, startspärr och centrallås. sk*ten är helt död och bilen startar inte. Felet har varit till och från men nu verkar det som om allt har brakat ihop. Efter att ha läst inläggen så ska jag själv försöka att hitta centralenheten för dekodern.
Är det någon som vet ifall jag måste koda om nycklarna om jag måste laga (löda) i centralenheten?
Har någon en ny lösning på detta problem, snälla lägg in det.
Tackar på förhand.
Michael
grunkowich
Posts: 5
Joined: 26 Apr 2004, 17:44
Location: Sweden
Contact:

Post by grunkowich »

Hej det verkar som om tråden lever vidare...

Har lite nytt att tillföra. Sen alla problem jag har haft så funkar den klockrent sedan verkstaden bytte den lilla lådan som styr startspärren samt centrallåset. Jag har alltid haft den känslan att verkstaden som sålde bilen till mig inte har trott på mig. Men när dom fick hämta bilen på mitt jobbs parkering så fick dom fart.
Såg oxå att jag hade lovat att skriva hur det gick inom en månad men det glömde jag visst...!

Från belzebub:

1. Hur kommer man enklast åt en ny dekoder (skroten/ny/pris)
2. Måste nycklarna programmeras om efter bytet
3. vad kostar det att få saken fixad på verkstad ?

Svar(en):

1: Ingen aning. Vet inte om jag har en ny eller begagnad.
2: Jag är inte säker på det...men det verkar logiskt att de bör omprogrammeras.
3: Verkstaden höll mig i kylan på det så jag har ingen aning.
De bytte bara och jag frågade inte men "dosan" kostade ca 2500:- om jag inte missminner mig.

Liten anekdot ur verkliga livet:

Sprang på en kille av en slump på väg till min sons dagis. Där stog han med armen utsträckt och frenetiskt tryckte på sin fjärrkontroll till bilen...nämen en renault laguna va det visst. Det visade sig att han hade EXAKT samma problem som jag, EXAKT samma bilfirma och EXAKT samma försäljare. Slumpen? Vad vet jag...men jag hoppades att dom bytte dosan iaf. Om jag springer på han igen ska jag givetvis fråga.

MVH
Daniel G
Post Reply